گروه اقتصادی: بازار خودرو باز خبرآفرین شد. این بار نیز درراستای تحقق آزادسازی قیمتها و خروج از فضای قیمت گذاری دستوری، هفته گذشته دو خودروساز بزرگ کشور با عنایت به مجوز اخذشده از مراجع ذیصلاح، نرخ جدید محصولات تولیدی خود را که نرخ فروش پایه (خالص سهم کارخانه) است، اعلام کردند.
به گزارش اقتصاد24،مطابق اطلاعات منتشرشده در سامانه کدال، محصولات ایران خودرو و سایپا با افزایش نرخ ۱۰ تا ۳۰ درصدی عرضه میشوند. این مصوبه در روزهای گذشته با حاشیههای فراوانی مواجه بوده و در نهایت برخی نمایندگان مجلس بر اینکه این مصوبه مربوط به دولت قبل بوده و اکنون اجرایی شده است، تاکید کردند.
حاشیه سازی برای افزایش بی منطق و ضد حمایت از مصرف کننده مطرح شده است. از انباشت زیان خودروساز تا گرانی دلار و افزایش هزینههای تولید دلیلی بر گرانی خودرو از نیمه دوم سال جاری شده است.
بااین حال مردم ناگزیر برای خرید وسیله نقلیه مورد نیاز خود باید هزینه زیادی را بپردازند و هیچ مرجعی به فکر مردم نیست. سید محمد حسینی، تحلیلگر و کارشناس بازار خودرو با بیان این مطلب گفت: نگاه دولت به صنعت خودرو فقط جنبه کسب درآمد از هیچی است! به این معنی که برای تولید خودرویی با کیفیت زیر استانداردها، کسب درآمد بالا، بسیار حائز اهمیت است و بر این اساس دولتها به درآمدی مطابق درآمد نفت در زمان تحریم دست پیدا میکنند.
گرانی خودروهای بی کیفیت
به گفته این تحلیلگر بازار خودرو، اگر قرار باشد که خودروساز برای جبران خسارتهای وارده ناشی از عدم حمایت دولت از این صنعت، به طور دلخواه و بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، تلاش خود را برای افزایش قیمت محصولات بی کیفیت بیش از گذشته کند، قطعا بازار خودرو به زودی سقوط میکند.
حسینی با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو گفت: مراحل رسیدن خودرو به بازار مصرف یک چرخه دلالی بزرگ را طی میکند. در این بین واسطه گریها و دلالیها و از همه مهمتر ثبت پیش فروشها از سوی همین خودروسازها، قیمتها را از ۳۰ درصد به ۴۰- ۵۰ درصد افزایش میرساند.
وی تصریح کرد: اگر توان تولید نیست چرا پیش فروش را در نظر گرفتند و با این روند به دنبال بازارگردانی هستند! چرا پول مردم را برای یکی دو سال در حسابهای خود میخوابانند و بعد از گذشت زمان طولانی خودروی بی کیفیت را تحویل میدهند! اگر توان تولید ندارند بهتر است خودروسازیها را تعطیل کنند!
تب بالای قیمت و رکود معاملاتی خودرو
حسینی با تاکید بر اینکه بازار خودرو این روزها در تب بالای قیمت و از همه مهمتر رکود معاملاتی به سر میبرد، گفت: دنیا به سمت تولیداتی پیش رفته که مصرف کننده هم برای استفاده از آن لذت میبرد و هم در بخشهای مختلف زندگی مردم اثرگذار است، اما تولید خودرو در ایران فقط یک سرمایه گذاری و بازارگردانی است، به گونهای که با خرید یک خودرو انگار صاحب یک سرمایه قابل افزایش شدهایم و با این ذهنیت سرمایهها به سمت خرید خودرو رفته و بازار کاذب ایجاد شده است.
این تحلیلگر بازار خودرو ادامه داد: با روندی که متولیان دولتی برای بازار خودرو پیش گرفتهاند، افزایش ۴۰- ۵۰ درصدی برخی محصولات تولید داخل و مونتاژی تا پایان سال قطعی است.
∎
حاشیه سازی برای افزایش بی منطق و ضد حمایت از مصرف کننده مطرح شده است. از انباشت زیان خودروساز تا گرانی دلار و افزایش هزینههای تولید دلیلی بر گرانی خودرو از نیمه دوم سال جاری شده است.
بااین حال مردم ناگزیر برای خرید وسیله نقلیه مورد نیاز خود باید هزینه زیادی را بپردازند و هیچ مرجعی به فکر مردم نیست. سید محمد حسینی، تحلیلگر و کارشناس بازار خودرو با بیان این مطلب گفت: نگاه دولت به صنعت خودرو فقط جنبه کسب درآمد از هیچی است! به این معنی که برای تولید خودرویی با کیفیت زیر استانداردها، کسب درآمد بالا، بسیار حائز اهمیت است و بر این اساس دولتها به درآمدی مطابق درآمد نفت در زمان تحریم دست پیدا میکنند.
گرانی خودروهای بی کیفیت
به گفته این تحلیلگر بازار خودرو، اگر قرار باشد که خودروساز برای جبران خسارتهای وارده ناشی از عدم حمایت دولت از این صنعت، به طور دلخواه و بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، تلاش خود را برای افزایش قیمت محصولات بی کیفیت بیش از گذشته کند، قطعا بازار خودرو به زودی سقوط میکند.
حسینی با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو گفت: مراحل رسیدن خودرو به بازار مصرف یک چرخه دلالی بزرگ را طی میکند. در این بین واسطه گریها و دلالیها و از همه مهمتر ثبت پیش فروشها از سوی همین خودروسازها، قیمتها را از ۳۰ درصد به ۴۰- ۵۰ درصد افزایش میرساند.
وی تصریح کرد: اگر توان تولید نیست چرا پیش فروش را در نظر گرفتند و با این روند به دنبال بازارگردانی هستند! چرا پول مردم را برای یکی دو سال در حسابهای خود میخوابانند و بعد از گذشت زمان طولانی خودروی بی کیفیت را تحویل میدهند! اگر توان تولید ندارند بهتر است خودروسازیها را تعطیل کنند!
تب بالای قیمت و رکود معاملاتی خودرو
حسینی با تاکید بر اینکه بازار خودرو این روزها در تب بالای قیمت و از همه مهمتر رکود معاملاتی به سر میبرد، گفت: دنیا به سمت تولیداتی پیش رفته که مصرف کننده هم برای استفاده از آن لذت میبرد و هم در بخشهای مختلف زندگی مردم اثرگذار است، اما تولید خودرو در ایران فقط یک سرمایه گذاری و بازارگردانی است، به گونهای که با خرید یک خودرو انگار صاحب یک سرمایه قابل افزایش شدهایم و با این ذهنیت سرمایهها به سمت خرید خودرو رفته و بازار کاذب ایجاد شده است.
این تحلیلگر بازار خودرو ادامه داد: با روندی که متولیان دولتی برای بازار خودرو پیش گرفتهاند، افزایش ۴۰- ۵۰ درصدی برخی محصولات تولید داخل و مونتاژی تا پایان سال قطعی است.