بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی شورای آتلانتیک در گزارشی نوشت: درباره این واقعیت که ایالات متحده آمریکا در مقایسه با هشت سال پیش زمانی که رئیس جمهور «دونالد ترامپ» برای اولین بار روی کار آمد، واردات کمتری از چین دارد، بسیار صحبت شده است. اگرچه این آمار دقیق است، اما تنها بخشی از داستان را بیان می کند. ایالات متحده آمریکا واردات خود را از چین برای کالاهای با ارزش افزوده پایین مانند ملافه، تشک و مبلمان متنوع کرده است. اما ثابت شده است که تنوع برای کالاهای با ارزش افزوده بالاتر بسیار دشوارتر است.
گوشیهای هوشمند، رایانهها، باتریهای لیتیوم یونی، اسباببازیها و کنسولهای بازی ویدیویی روی هم ۲۷ درصد از واردات کالاهای آمریکایی از چین را در سال ۲۰۲۳ تشکیل میدادند. اتکای ایالات متحده به چین برای این کالاها از سال ۲۰۱۷ به سختی کاهش یافته است. در واقع سهم چین در تامین باتری ایالات متحده آمریکا در حال حاضر افزایش یافته است.
باید گفت تنوع بخشیدن به واردات، مشکل اتکای واردات ایالات متحده آمریکا به چین را حل نخواهد کرد. تنوع بخشیدن به واردات از چین لزوماً به معنای کاهش در معرض صنایع چینی قرار گرفتن نیست. به عنوان مثال، ویتنام یکی از بزرگترین حامیان تلاش های ایالات متحده برای تنوع بخشیدن به واردات خود بوده است. سهم ویتنام در بخش واردات ایالات متحده آمریکا در چندین بخش که سهم چین کاهش یافته به طور پیوسته افزایش یافته است.
تنوع بخشیدن به واردات از چین لزوماً به معنای کاهش در معرض صنایع چینی قرار گرفتن نیست
در واکنش به جنگ تجاری ۲۰۱۸، تولیدکنندگان چینی کارخانههای خود را به ویتنام منتقل کردند، جایی که قبل از صادرات به ایالات متحده، مقداری ارزش به محصولات اضافه کردند. همبستگی قوی بین صادرات ویتنام به ایالات متحده آمریکا و واردات ویتنام از چین نشان می دهد که این کارخانه ها عمیقاً وابسته به کالاهای واسطه ای چینی و زنجیره تامین هستند.
تحلیلگران همچنین نگرانیهایی را مطرح کردهاند که برخی از کالاهای چینی ابتدا به چین ارسال میشوند و به عنوان کالاهای صادراتی ویتنامی تعیین میشوند تا از تعرفههای ایالات متحده آمریکا جلوگیری کنند - علیرغم اینکه ارزش افزوده در این کشور وجود ندارد - و سپس به ایالات متحده صادر میشوند. وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا به این نتیجه رسید که این مورد در مورد پنلهای خورشیدی در سال ۲۰۲۳ پیش از اعمال تعرفههای جدید بر شرکتهای فعال در آن تجارت بود.
در عین حال، صادرکنندگان چینی برای این کالاها چندان به بازار ایالات متحده وابسته نیستند. بازار جهانی لوازم الکترونیکی تولید شده در چین تا حدودی متنوع است و تعرفههای کلی که شامل این کالاها میشود ممکن است در کوتاهمدت از طریق افزایش قیمتها بیشتر از تولیدکنندگان چینی بر مصرفکنندگان آمریکایی تأثیر بگذارد - به خصوص اگر چین از شرکتهای خود حمایت کند.
دولت آینده ترامپ در مورد تعرفهها جدی است اما با توجه به پویایی فعلی در اقتصاد جهانی، اجرای آنها در واقع بسیار پیچیدهتر خواهد بود
دلیلی وجود دارد که چرا ایالات متحده آمریکا قبلاً برای این کالاها تعرفه وضع نکرده است. در سال ۲۰۱۸، دولت ترامپ برای جلوگیری از تأثیر مستقیم بر مصرف کنندگان، تعرفه های کالاهای واسطه را در اولویت قرار داد. ترامپ در سال ۲۰۱۹ گفت که تعرفه های الکترونیکی برای فصل تعطیلات به تعویق می افتد: «ما این کار را برای فصل کریسمس انجام می دهیم، در صورتی که هر یک از این تعرفه ها بر مصرف کنندگان آمریکایی تأثیر بگذارند هرگز اجرا نمی شوند».
وضعیت اقتصادی آمریکا نسبت به سال ۲۰۱۹ چه تغییری کرده است؟ اکنون تورم بیش از آن زمان نگران کننده است. در واقع این یکی از دلایل انتخاب ترامپ است. در حالی که پنج کالا ذکر شده در شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده آمریکا ناچیز هستند، زیرا مصرف کنندگان به طور مرتب تلفن یا لپ تاپ خریداری نمی کنند، کالاها از اهمیت عمومی بسیار بالایی برخوردار هستند. برای مثال، رسانه ها به طور قابل درک روی تغییرات قیمت آیفون ها تمرکز خواهند کرد. این امر اجرای هر گونه تعرفه جدید قابل توجهی را بر این محصولات دشوارتر می کند.
این بدان معنا نیست که تعرفه های جدیدی بر چین اعمال نخواهد شد - سوال این است که کدام محصولات هدف قرار خواهند گرفت. به وسایل نقلیه الکتریکی (EV) فکر کنید. بایدن بر خودروهای الکتریکی چین تعرفه ۱۰۰ درصدی وضع کرد. ترامپ میتواند ۳۰ درصد تعرفه دیگر اضافه کند، اما تنها دو درصد از کل واردات خودروهای الکتریکی آمریکا از چین است. بنابراین در حالی که چنین تعرفهای ممکن است سرفصلها را ایجاد کند، به تغییر معنیداری در روابط تجاری تبدیل نمیشود. نتیجه این است که در حالی که دولت آینده ترامپ در مورد تعرفهها جدی است، با توجه به پویایی فعلی در اقتصاد جهانی، اجرای آنها در واقع بسیار پیچیدهتر خواهد بود.