جهان صنعت نیوز، طرحی که روحالله سهرابی، مدیرکل اداره نظارت بر نمایش سازمان سینمایی دولت سیزدهم درباره آن گفته بود: «با موافقت رئیس سازمان سینمایی کشور، از ۱۱ دیماه بلیت سینما در روزهای دوشنبه و سهشنبه نیمبها میشود. چنانچه این طرح در این بازه زمانی معین بهنفع مخاطبان و اقتصاد سینما باشد، اجرای آن ادامه خواهد داشت. در غیر این صورت پس از اجرای آزمایشی، به همان شیوه قبل یعنی نیمبها بودن یک روز در هفته، باز میگردد.»
حالا بعد از گذشت کمتر از یک سال از اجرای این ایده، قیمتهای درجشده در سایتهای فروش بلیت سینما خبر از مختل شدن این طرح آن هم در سکوت خبری میدهد. موضوعی که در رسانهها عنوان نشد و طبق پیگیریها در قالب یک اطلاعیه توسط سامانه سمفا به سینماداران ارسال شده است.
زمانی که طرح دو روز نیمبهای بلیت سینما مطرح شد، همایون اسعدیان، دبیر شورای صنفی نمایش دلیل این تصمیمگیری را افت فروش گیشه در روزهای اول هفته خواند. او گفته بود روزهای پنجشنبه و جمعه سالنها فروش خوبی دارند و شنبه و تا حدی یکشنبه فروش افت میکند و بسیاری از مخاطبان منتظر رسیدن روز سهشنبه و خرید بلیت نیمبها هستند، درنتیجه این تصمیم را گرفتند تا بهصورت آزمایشی و برای رونق گیشه در وسط هفته، طرح نیمبها را برای دو روز اجرا کنند.
البته گویا مسئله قیمت بلیت سینما همواره معمایی غیرقابلحل برای این مدیر سینمایی است. او با وجود اینکه از سهشنبههای شلوغ سینما آن هم به دلیل قیمت نیمبهای بلیت خبر داد، در گفتوگویی دیگر قیمت بلیت سینما را شوخی دانست و معتقد است باید افزایش پیدا کند. او گفت: «در بسیاری از پردیسهای سینمایی اگر بلیت ۱۵۰ هزار تومانی بفروشید، کسی اعتراض نمیکند و حتی براساس آمار فروش مشخص است که مخاطب بعضی سینماهای شمال شهر تهران در روزهای نیمبها کاهش هم پیدا میکند، چون مخاطب آن منطقه نمیپسندد که با بلیت نیمبها به سینما برود، بنابراین باید مناطق را بسنجیم و قیمت بلیت را براساس مناطق مختلف، پلکانی آزاد کنیم.»
اسعدیان همچنین معتقد است خانواده پنجنفرهای که برای یک وعده شام در رستوران ۶۰۰ تومان خرج میکند نباید حساسیتی هم برای پرداخت ۴۰۰ تومان بلیت سینما داشته باشد. به نظر میرسد او که در حال حاضر دبیر شورای صنفی نمایش سینما نیز هست با همین طرز تفکر، لغو طرح بلیت نیمبها در روزهای دوشنبه را تصویب کرده است. البته برای اینکه بدانیم دلایل شورای صنفی نمایش برای لغو طرح دو روز نیمبها در سینما چه بوده با همایون اسعدیان تماس گرفتیم اما پاسخی دریافت نکردیم.
بعد از گذر از کرونا و پاییز ۱۴۰۱، صنعت سینما به کمک برخی آثار جان دوباره گرفته و اینگونه تصمیمات توسط مدیران آن هم با توجیه وضعیت اقتصادی و تورم، میتواند چالشهایی را بهدنبال آورد. در شرایطی که درگیریهای روزمره باعث شده پای مردم بهراحتی به سینما باز نشود و اوضاع اقتصادی هم آرامآرام سینما را از سبد فرهنگی خانواده خارج کرده، بهنظر میرسد مدیران سینمایی باید با سعهصدر بیشتری تصمیم بگیرند.
۱۶ اسفندماه ۱۴۰۲ بود که اسعدیان اعلام کرد با وجود درخواست سینماداران و پیشنهاد شورای صنفی نمایش به سازمان سینمایی مبنیبر افزایش قیمت بلیت سینما، رئیس سازمان با این امر موافقت نکرده و درباره این موضوع نگرانیهایی دارد و فکر میکند نباید قیمت را تغییر داد. با وجود این صحبتها بعد از گذشت کمتر از دوماه بلیت سینما گران شد بیسروصدا و بدون اطلاعرسانی رسمی انجام شد.
دیماه ۱۴۰۲ اعلام شده بود قیمت بلیت سینما در ساعات پیک و سانسهای طلایی روزهای پنجشنبه و جمعه در سینماهای مدرن بهصورت شناور تا سقف ۸۰ هزار تومان و در سینماهای ممتاز تا سقف ۶۰ هزار تومان در اختیار مدیر سینما خواهد بود.
اما بعد از گذشته دوماه و درست زمانی که قرار بود تغییری در قیمت اتفاق نیفتد، تبصره فروش بلیت ۸۰ هزار تومانی در ساعات طلایی برداشته شد و سالنهای سینما در پنج روز هفته یعنی چهارشنبه تا یکشنبه در همه ساعات روز بلیت را به قیمت ۸۰ هزار تومان به فروش رسانند. نکته اینکه این موضوع هم مثل لغو طرح دو روز نیمبهای بلیت سینما در سکوت خبری اتفاق افتاد.
این تغییرات در شرایطی اتفاق میافتند که تجربه عرضه بلیت نیمبها در برخی ایام، نشان میدهد میتوان به جای گران کردن بلیت، با ارزانسازی آن به فروش بیشتر دست پیدا کرد. دلیلش هم این است که با ارزان کردن بلیت تعداد تماشاگران بیشتر میشود و این امر، خود سود بیشتری را برای اهالی سینما رقم میزند.
حالا باید دید بعد از لغو طرح دو روز نیمبهای تلویزیون اقدام مدیران سینمایی چیست و این موضوع میتواند شروع تصمیمگیری برای افزایش قیمت بلیت سینما شود یا خیر؟ اما چند نکته وجود دارد که مدیران سازمان سینمایی در اول راهشان باید به آن توجه کنند؛ اول اینکه باید با سیاستگذاریهای خود سینما را به سبد فرهنگی خانواده برگردانند. شناور کردن قیمت بلیت، افزایش روزهای نیمبها، ثابت نگه داشتن بلیت و… میتواند به این موضوع کمک کند.
دومین موضوع اینکه مدیران شورای صنفی باید درنظر بگیرند درآمد در تهران با شهرستانها متفاوت است و با افزایش قیمت بلیت بهمرور رفتن به سینما در بعضی شهرستانها در حاشیه میرود. نکته سوم اینکه مدیران سینمایی باید این موضوع را درنظر بگیرند که درآمد صنعت سینما باید از فروش آثار باشد، نه بالا بردن قیمت بلیت! سال ۱۴۰۰ امیر قادری، منتقد سینما با اشاره به موضوع افزایش قیمت بلیت برای کسب درآمد گفته بود: «سینمای ایران میداند مخاطب گسترده و عام و مردمی ندارد و با این تصمیمها میخواهد حساب خودش را از مردمی که از سینما، انتظار یک تجربه خوب در زندگیشان را دارند، جدا کند و هم اینکه از معدود مخاطبانش که به هر دلیلی به سینما میروند پول بیشتری بگیرد. خیلی از هنرها بهدلیل ماهیت وجودی که دارند نمیتوانند مخاطب گستردهای داشته باشند، درنتیجه روی مخاطب معدودی حساب میکنند که حاضرند هزینهای را بپردازند.»
در نهایت گرانی بلیت سینما رابطه مستقیمی با کاهش تعداد مخاطب دارد و به نظر میرسد مدیران سینمایی باید سیاستگذاری مناسبی داشته باشند تا هم بتوانند صنعت سینما و هم مخاطبان سینما را حفظ کنند.
منبع: فرهیختگان
∎