به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف بعد از ظهر چهارشنبه ۷ آذر ۱۴۰۳ در نشستی مطبوعاتی که در آستانه سالروز شهادت آیت الله سید حسن مدرس و روز مجلس با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد، با تسلیت ایام دهه فاطمیه(س)، گفت: یکی از نقدهایی که به من میشد این بود که ورا در دوره قبل ما کنفرانس خبری نداشتیم و در روز خبرنگار به عزیزان خبرنگار قول دادم که در این دوره خدمتم در مجلس شورای اسلامی حتماً بتوانم حداقل در سال دو نوبت یا بصورت فصلی نشستی خبری برگزار کنم.
از آتشبس در لبنان استقبال میکنیم
وی با اشاره برقراری آتش بس میان لبنان و رژیم صهیونسیتی اظهار کرد: خوشحالم از اینکه امروز؛ چهارشنبه که این نشست برگزار میشود، شاهد آتشبس در لبنان هستیم؛ از این آتشبس استقبال میکنیم و از این که مردم عزیز لبنان امشب با رهایی از زیر ظلم و بمبارانهای جنایتکارانه رژیم صهیونسیتی در آرامش به سر میبرند خدای بزرگ را شاکریم و به سهم خودم از رزمندگان حزبالله که با عزت، افتخار، شجاعت و درایت مقاومت کردند و جنگیدند و هرگز اجازه ندادند که یک وجب از خاکشان با همه فشارهایی که دشمن در بمبارانها و آتشهای شدید انجام داد در تصرف درآید؛ خدای بزرگ را شاکرم.
موضوع مسکن را در کشور رها نکنید
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به ایسنا درباره موضوع مسکن و تصویب قانون جهش تولید مسکن و ساماندهی اجاره بها توسط مجلس یازدهم و انتقادات اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی درباره اجرای این قوانین و همچنین این نکته که اخیرا در اخبار مطرح شده است که به اندازه ۳۰ برابر مساحت تهران زمین احتکار شده است و اقدام موثر مجلس برای کوتاه شدن رویای خانهدار شدن مردم اظهار کرد: این موضوع را در سالروز تشکیل بنیاد مسکن بیان کردم و به این موضوع توجه داشتم؛ چراکه مطمئنم مشکل و مسئولیت مسکن در معیشت مردم بسیار مهم و اساسی است. از همه عزیزان میخواهم موضوع مسکن را در کشور رها نکنند. هر سال ۲۰ درصد تا ۳۰ درصد افزایش حقوق میدهیم و به اندازه تورم نیز جبران حقوق نداریم. امروز هزینه مسکن در خانواده به شکلی است که حداقل بین ۵۰ تا ۷۵ درصد درآمد آنان را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: مشکلات فرهنگی و اجتماعی مانند اسبابکشی و مشکلات همسایگی نیز را باید به این موضوع اضافه کنیم. اگر خانوادهها دارای مسکن شوند یکی از بزرگترین مشکلات معیشتی آنان و موضوعاتی مانند رفاه آنان نیز گشایش پیدا خواهد کرد. مسئولین باید در ابتدا چنین مسائل و مشکلاتی را به رسمیت بشناسند و آن را کنار نگذارند. یعنی با خرد جمعی و نظر کارشناسان و مردم و منتقدان این مسائل را حل کنیم. باید از همه ظرفیت ها برای حل مسئله مسکن استفاده کنیم و آن را به رسمیت بشناسیم. اگر یک نفر یک سوم از حقوقش را در هرماه ذخیره کند و از جمله دهک یک تا پنج هم باشد در طول هفتاد سال موفق نمیشود یک خانه زیر ۱۰۰ متر برای خود تهیه کند. مجلس یازدهم به عنوان قانونگذار موضوعات اقتصادی و از جمله مسکن را در اولویت قرار داد. تولید مسکن و جلوگیری از احتکار مسکن در سازمان های دولتی و غیر دولتی مانند بانک ها و بساز بفروشها از این موارد است.
قالیباف تاکید کرد: در تهران بیش از یک میلیون مسکن داریم که خالی هستند و نباید احتکار شوند. کنترل نرخ مسکن بین موجر و مستاجر نیز به همراه دو قانون دیگر در مجلس تصویب شد. امروز که بین شما هستیم هر سه قانون تصویب و ابلاغ شده است و کار قانون گذاری انجام شده است. در برنامه هفتم نیز به این موضوع توجه شده است. در فصل پنجم برنامه هفتم ماده ۵۰ تا ۵۵ قانون دقیقا هم سیستم نظام تامین، هم مسکن روستایی، بافت فرسوده و در قانون دائمی جهش تولید مسکن نیز شیوههای ساخت مسکن در بخشهای مختلف پیش بینی کردهایم.
وی ادامه داد: معتقدم روش های اجرایی که در مسکن اتفاق میافتد، درست نیست. چه کسی باید مسکن را تولید کند؟ دولت نباید مسئول ساخت مسکن باشد. مردم، شرکتها و بنگاهها میتوانند این امر را انجام دهند. دولت باید زمین را برای مسکن تهیه کند. حداقل ۵۰ تا ۷۰ درصد قیمت تمام شده یک خانه را زمین به خود اختصاص میدهد. اما یک جایی باید زمین را به شکل رایگان به طبقه هایی که قدرت خرید ندارند، بدهیم. این حق مردم است. ۱۵ درصد از جغرافیای سرزمین ما قابل سکونت است. الان کمتر از یک میلیون هکتار از زمین های کشور تحت پوشش مسکن هستند.
قالیباف با اشاره به اینکه «سازمان ملی مسکن به اندازه زمین هایی که الان در آن خانه ساخته شده است و در اختیار هست، همین قدر زمین تحت تملک دارد که ساخته نشده است»، گفت: این زمین ها یا داخل محدوده و یا یا در حریم هستند.در برنامه هفتم دولت را مکلف کردیم دو دهم درصد یعنی حدود ۳۰۰ هزار هکتار زمین را در اختیار مردم نیازمند قرار دهند.در یک درصد از سرزمینمان یعنی شهر تهران قریب به یک درصد از جمعیت کل کشور را متمرکز کرده ایم. اطراف کلان شهرهای دیگر نیز به همین شکل است. قانون جهش تولید مسکن نیز در صد کیلومتری تهران درحال ساخته شدن است.چرا به سمت شهرهایی که ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارند نمیرویم؟
وی تاکید کرد: دولت خودش را مکلف بداند به کسی که پولی برای تهیه مسکن ندارد، زمین بدهد. در همین موضوع بافت فرسوده، با در نظر گرفتن تراکم میتوان دو ساختمان ساخت. در تهران در هر هکتار ۱۵۰ نفر جمعیت داریم. در توکیو این مقدار نصف است. در نیویورک کمتر است. ما برای هر هکتار در برنامه هفتم ۶۰ نفر پیش بینی کرده بودیم. اگر این کارها را انجام ندهیم،صاحبان زمین مجدد خانه دار میشوند. ۱۸ سال از مسکن مهر میگذرد. چند میلیون مسکن ساختهایم؟ تاکنون زیر ۲ میلیون بوده است و ۱۲۰ هزار واحد از آنان هنوز اهدا نشده است. حضرت امام در حساب ۱۰۰ خود همان جا وظیفه دولت را تامین زمین برای مردم بیان کرده بود و وظیفه ساخت را به مردم واگذار کرده بود.
قالیباف یادآور شد: در معیشت باید اولویت را به مسکن بدهیم. اینگونه مردم حتی یارانه هم دیگر نمیخواهند و تنها زمین میخواهند. دولت روش های خود را اصلاح کند و مجلس نیز موضوع قانون گذاری را دنبال کند.
عملیات وعده صادق ۳ در وقت و زمان خودش انجام میشود
قالیباف در پاسخ به سوالی درباره توافق آتش بس در لبنان گفت: از توافق آتش بس حمایت می کنیم امیدواریم این آرامش در غزه هم برقرار شود.
ویافزود: اینکه نتانیاهو جنایتکار متمرکز بر ایران است، یک حرف گزاف است؛ وقتی جنگ شروع شد و شهید نصرالله را شهادت رسانده و جنایت پیکر را انجام دادند، احساس همه این بود که حزب الله تضعیف شده است.
قالیباف یادآور شد: در سفر به بیروت در میان دود و آتش و فشار به مردم داغدار و عزادار، مردم را دیدم که می جنگیدند و زیر آتش در جاهای مختلف از خانه و کاشانه را از دست داده بودند؛ در آنها صبر و شجاعت و درایت و خلاقیت دیدم و حزب الله را زنده دیدم. در اجلاس IPU در ژنو هم گفتم که حزبالله زندهتر از همیشه است.
رییس مجلس خاطرنشان کرد: نتانیاهو کثیف می داند با ۷ لشکر در جنوب لبنان آمد تا آن جا را تصرف کند اما هرگز نتوانست، این قدرت اسلام است پس رجزخوانی نکند که شکست خورده است تا دیشب تلاویو را می زدند که این قدرت اسلام است.
وی تاکید کرد: حتما عملیات وعده صادق ۳ را داریم و این تصمیم ماست و زمان آن هم جز عملیات است که در وقت و زمان خودش انجام میشود.
افزایش حقوق را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد پیشبینی کردهایم
رئیس مجلس در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات مجلس در زمینه وضعیت معیشت و رفاه گفت: یکی از موضوعاتی که در برنامه هفتم توسعه وجود دارد موضوع معیشت و رفاه مردم و در کنار آن موضوع رشد اقتصادی است.
وی با بیان اینکه «در حال حاضر کلان درآمدها و مصارف لایحه بودجه که بخش قابل توجهی از بودجه را تعیین تکلیف میکند به مجلس ارائه شده است»، عنوان کرد: تا این مرحله از بررسی لایحه بودجه سال آینده که در کمیسیون تلفیق است، در زمینه افزایش حقوق همه تلاش مان را کردیم که به اندازه تورم، حقوق و خدماتی که به مردم داده میشود را پوشش دهیم. ما معتقد بودیم که بودجهای که از دولت به مجلس آمد در هزینههای جاری مقداری افزایش داشت؛ من به این اشکال در صحن اشاره کردم و همانجا نیز قول گرفتم که این را با هم اصلاح کنیم. همچنین در جلسهای که با رئیس جمهوری و اعضای کمیسیونهای مجلس و دولت بودیم آنها هم به این امر باور داشتن و تاکید کردند که تاکید شد که باید به جای افزایش بیشتر هزینه جاری اداره بخشهای دولتی، حتماً افزایش حقوق کارگران کارمندان و بازنشستگان در اولویت قرار بگیرد و این هم جهتی میان دولت و مجلس وجود داشت.
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه «بر اساس بررسیهایی که در کمیسیون تلفیق انجام دادیم افزایش حقوق عزیزان را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد پیشبینی کردهایم»، عنوان کرد: علاوه بر این ما در بودجه در قانون خانواده و جوانی جمعیت ۸ درصد هزینه در نظر گرفتهایم به این صورت که اگر حقوق فردی حداقل ۲۰ یا ۳۰ درصد اضافه میشود، اگر شامل قانون خانواده و جوانی جمعیت شوند آن ۸ درصد نیز به او اضافه شود؛ به نوعی با وجود اینکه درباره تورم صحبت از ۳۳ درصد است سعی کردهایم که برای آنهایی که حقوق کمتری دارند تورم را با این دو سیاست در زمینه حقوق جبران کنیم.
قالیباف اظهار کرد: برای سال آینده حداقل حقوق ۱۳ میلیون تومان و برای بازنشستگان ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پیش بینی شده است. همچنین درآمد تا ۲۸۸ میلیون تومان در سال معاف از مالیات شدهاند و اگر از طریق اضافه کارها و حق ماموریتها دریافتی بیش از ماهیانه ۲۴ میلیون تومان داشته باشند حداکثر ۱۰ درصد مالیات تعلق میگیرد. در واقع سعی کردیم که با این نوع سیاستها به نوعی پوشش دهیم؛ علاوه بر اینکه ۱۱ میلیارد یورو نیز برای کالاهای اساسی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی و همچنین شیر خشک خاصی که مورد نیاز است، ارز ترجیحی پیشبینی کردهایم.
مجلس محل نگاههای متفاوت و نظرات مختلف است و تضارب آرا و افکار دارد
وی در پاسخ به این پرسش که او در مجلس چگونه «سوپرانقلابیها» را مدیریت میکند، اظهار کرد: نگاه این چنینی را قبول ندارم چون اولاً مجلس محل نگاههای متفاوت و نظرات مختلف است و تضارب آرا و افکار دارد. اگر همه باهم یک حرف بزنیم خود ما هم آنجا اذیت میشویم.
قالیباف افزود: هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد و همین امروز هم این موضوع در صحن علنی مجلس دیده شد. من نهتنها در این زمینه احساس مشکل نمیکنم که این امر را پویایی سیاسی مجلس میدانم و عقلانیت انقلابی این مجلس از مجلس قبلی بالاتر است.
رئیس مجلس تأکید کرد: هماهنگی بین قوا از وظایف رهبری انقلاب است و گاهی هم این جلسات سران قوا در محضر رهبری انقلاب برگزار میشود و گاهی هم اگر نیاز به اذن از ایشان وجود دارد، ایشان همراهی میکنند و خیلی از مشکلات به زمین مانده آنجا انجام میشود. همه ما تاکید بر اجرای قانون داریم. اگر لازم باشد در جلسه سران ما یک تصمیمی را هم بگیریم که قانونی را متوقف کنیم همه این تصمیمات ما برای مدت یک سال است.
تعامل و همکاری بدان معنا نیست که خلاف قانون عمل شود
رییس مجلس در پاسخ به سوالی درباره اینکه وفاق مجلس ودولت و مخالفت مجلس با یک فوریت لایحه اصلاح قانون انتصاب اشخاص در مشاغل حساس گفت: وفاقی که بخواهد با مخالفت با فوریت لایحه ای به هم خورد همان بهتر که از وفاق حرف نزنیم.
وی با بیان اینکه «برنامه هفتم میثاق ملی است و تعامل و وفاق مجلس و دولت حول این موضوع است»، گفت: بپذیریم که در کشور سلایق سیاسی مختلف داریم که یکی منتقد و دیگری طرفدار دولت است و این دو گرایش در کشور فعالیت میکنند.
قالیباف افزود: در این بین برنامه هفتم قانونی است که اساس کار بوده و همه باید قبول داشته باشیم و برای اجرای آن همکاری و تعامل کنیم.
رییس مجلس خاطرنشان کرد: وقتی حرف از تعامل و همکاری می زنیم بدان معنا نیست که خلاف قانون عمل شود. من هم به فوریت لایحه تابعیت ها رای ندادم و اکنون این لایحه به صورت عادی در کمیسیون بررسی میشود اما آیا باید کار خلاف قانون را تمجید کرد؟ به هر حال بردار عزیزمان آقای ظریف که آن جا قرار گرفته طبق قانون جاری، خلاف است و این روشن است.
وی افزود: یک جایی به آقای پزشکیان درباره آقای ظریف گفتم که اجازه دهید این لایحه در مجلس بیاید و تعیین تکلیف شده و برگردد اگر قانون اصلاح شد آقای ظریف باشد. من هم به فوریت رای ندادم، آیا وفاق به هم خورده است؟ در موضوعات انرژی و مسکن و موضوعات حوزه اقتصاد باید منسجمتر کار را پیش برد. در حوزه نظارتی هم نظارت داشت.
رییس مجلس با بیان اینکه «نظارت مجلس سیستمی و جمعی است و با نظارت سازمان بازرسی تفاوت دارد»، افزود: اگر سازمان بازرسی تشخیص داد خلاف قانونی انجام داده آن را متوقف می کند؛ ما در نظارت مچ گیری نمیکنیم.
قالیباف بیان کرد: بحث دلار هم روشن است؛ ما کسری ارز داریم از آن طرف هم هزینههایی داریم. طبیعتا باید در موضوع حق ماموریت ها به این موضوع توجه شود البته که این سیاسی و سلیقهای است و اگر دلاری حق ماموریت دهند خلاف قانون نیست و اگر تبدیل به ریال شود هم خلاف قانون نیست و میشود تبدیل ریال به صورت دلار توافقی باشد.
ما امروز با چین دشمن مشترک، دوست مشترک و منافع مشترک داریم.
به گزارش ایسنا رئیس قوه مقننه در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری درباره سطح کنونی مبادلات و همکاری پارلمانهای دو کشور چین و ایران و برنامههای آتی در این زمینه تاکید کرد: بدون شک چین یکی از کشورهای دوست نزدیک و متحد ما است و کشوری است که ما با او روابط عمیق راهبردی داریم و باید این روابط را توسعه دهیم؛ این اراده همه مسئولان در کشور ما است و طبیعی هم هست؛ چراکه یک ارتباط عمیق راهبردی میان کشورهایی شکل میگیرد که دوست مشترک، دشمن مشترک و منافع مشترک دارند و ما امروز با چین دشمن مشترک، دوست مشترک و منافع مشترک داریم.
وی عنوان کرد: بدون شک ارتباطات دو کشور هم در روابط دوجانبه، هم در روابط منطقهای و هم در روابط بینالمللی، در ابعاد مختلف استراتژیهای بخشی اعم از مسائل محیط زیست، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و همچنین مسائل امنیتی و دفاعی ارتباطات راهبردی، ماندگار و تاثیرگذار است. امروز ما با چین فرصتهای بزرگتری داریم؛ امروز موقعیت جغرافیایی ما با چین در حوزههای اقتصادی و کریدورهایی که میتواند اجرایی شود، بسیار جدی و مهم است.
رئیس مجلس عنوان کرد: از طرف دیگر فرصتهایی از طریق سازمانهای مهم نظیر بریکس و شانگهایی و حتی اوراسیا فراهم است و استفاده از این تصمیم قطعی و اراده دو کشور است. البته به نظر من هنوز به این سطح از روابط نرسیدهایم و ما معتقدیم که باید پایههای این روابط را نیز بسازیم؛ یعنی باید روابطمان در حد دوجانبه به نقطه قابل قبولی از رشد برسد که هنوز به نظر من برای انجام این کار جا دارد و این رشد باید به سطح روابط در منطقه در همه موضوعات و سپس به موضوعات جهانی تسری پیدا کند.
****
ریشه تورم و گرانی در بهارستان، پاستور و میرداماد است
رئیس مجلس در پاسخ به سوالی درباره این که مجلس دوازدهم در اجرای وظایف نظارتی خود چه اقداماتی برای مهار تورم و جلوگیری از افزایش قیمت ها دارد؟، عنوان کرد: یک وقتی گرانی و تورم وجود دارد اما جلوی فروشگاهها میرویم و در آنجا میخواهیم با این موضوع مبارزه کنیم. کاسبان و مغازه داران این تورم را شکل نمیدهند و راه حل گرانی نیز تنبیه آنان نیست. البته منکر وجود گران فروشان نیستیم.
قالیباف تاکید کرد: ریشه تورم و گرانی در بهارستان، پاستور و میرداماد است. یعنی مجلس و دولت و بانک مرکزی باعث گرانی هستند. بانکها یکی از علل وجود گرانی هستند. افزایش نقدینگی و افرایش پایه پولی و کاهش ارزش پول ملی تورم آفرین است. از سوی دیگر هزینه های دولت را بالا میبریم، رشد اقتصادی وجود ندارد ، برای آن اوراق صادر میکنیم و کیک اقتصاد را بزرگ نمیکنیم. جی دی پی را بالا نمیبریم و هزنیههای جاری را بالا میبریم
وی ادامه داد: با صراحت میگویم فصل اقتصاد را در برنامه هفتم ببینند. برای همه این موضوعات راهکار اندیشیده شده است. برای جلوگیری از نقدینگی و حل مشکلات صندوق های بازنشستگی چارهاندیشی شده است. بعضی از بانکهای خصوصی خلق پول و دست در جیب مردم میکنند. باید وفاق و همدلی را متمرکز بر این موضوعات ایجاد کنیم.
یکی از بزرگترین مصرف کنندههای انرژی نیز بخش های دولتی هستند
قالیباف در پاسخ به سوالی درباره ناترازی انرژی گفت: انرژی دغدغه ماست و ۲۵ میلیون لیتر سوخت در روز قاچاق میشود که باید بپذیریم و برای رفع آن کاری کنیم؛ دولت و مجلس چنین چیزی را انکار نمیکنند پس چنین چیزی وجود دارد که وظیفه همه مسئولان در قوا نیز مشخص است.
وی افزود: انرژی به معنای فراوردههای نفتی و گازی کالای انحصاری دولت به معنای عام و انفال است و بخش خصوصی آنها را وارد و تولید نمیکند. یکی از بزرگترین مصرف کنندههای انرژی نیز بخش های دولتی هستند.
رییس مجلس اظهار کرد: امروز در پیک مصرف ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز در نیروگاه ها مصرف میکنیم و بیش از ۵ میلیارد لیتر سوخت مازوت و گازوییل در نیروگاهها ذخیره میکنیم؛ در حوزه انرژی به اندازهای که انرژی مصرف میکنیم به همان اندازه هدر میدهیم.
وی ادامه داد: منظور ما از هدر رفت به صورت کلان است که رقم درشتی است. الان به اندازه درآمد ارزی ما و بخش خصوصی و دولتی انرژی را از دست میدهیم حالا با این وضعیت چگونه می خواهیم به رشد اقتصادی ۸ درصد برسیم که ۲ درصد آن مربوط به بهرهوری در انرژی است.
مجلس هر زمان که انتفاع اقتصادی واقعی اتفاق بیفتد حتماً در مذاکرات با دولت همراهی خواهد کرد
قالیباف در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا اصلاحات اقتصادی جهت کاهش فشارهای اقتصادی بر کارگران و اقشار آسیب دیده، بدون رفع تحریمها و تعامل با جامعه بینالمللی ممکن است؟ و آیا برای رفع تحریمها و کاهش تنشهای منطقهای به عنوان رئیس مجلس مایل به از سرگیری مذاکرات با اروپا و آمریکا هستید؟ در صورتیکه اگر مذاکرات آغاز شود برنامهای برای جلوگیری از سنگ اندازی جریان تندرو در کشور دارید؟ اظهار کرد: من همیشه گفتم که تحریم یک کاغذ پاره نیست و حتماً در اقتصاد اثر دارد و کسی نمیتواند بگوید که اثر ندارد اما نکتهای که در زمینه انرژی گفتم مبنی بر اینکه ما این حجم از انرژی را هدر میدهیم به آمریکا و تحریم ربطی دارد؟ این مشکل خود ما است و خودمان باید توجه و بهرهوری را درست کنیم و کارمان را انجام دهیم.
وی افزود: قانون اقدام راهبردی نیامد که مانع برجام شود بلکه آمد که به برجام کمک و تسهیلگری کند؛ این قانون میگوید که توافق باید منجر به انتفاع اقتصادی واقعی شود نه صوری و همه بحث قانون اقدام راهبردی این بوده است؛ امروز ما هم از این قانون دفاع میکنیم و میخواهیم بگوییم که ما طرفدار حل موضوع هستیم نه اینکه مانع آن شویم اما این پرسش نیز مطرح است مبنی بر اینکه مگر با آمریکا مذاکره نکردند؟ مگر مذاکرات مستقیم در برجام انجام نشد؟ صداقت امریکا کجا رفت؟ برجام را پاره کرد و کنار گذاشت. ما نباید بگذاریم که این اتفاقات بیفتد. در بحث هستهای نیز بحث ما همین است و معتقدیم که هرجا که انتفاع اقتصادی برقرار شود و به طور واقعی تحریمها برداشته شود حتماً موافقیم اما نگاه کنید که آژانس در قطعنامهای که اخیراً صادر کرده چه رفتاری کرده است؛ اینها یک مفهوم دیگری هم دارد.
رئیس مجلس تصریح کرد: من معتقدم در عین حالی که باید توجه کنیم و ضعفهای خودمان را برطرف نماییم و مسیر خود را طی کنیم، در چهارچوبی که مجلس در قانون اقدام راهبردی تعیین کرد، نگاه ما در مجلس بر این مبناست که هر زمان که انتفاع اقتصادی واقعی اتفاق بیفتد حتماً با دولت همراهی خواهیم کرد.
عمل دولت آمریکاست که تصمیمات ما را مشخص میکند
قالیباف در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا مجلس شورای اسلامی قصد دارد که قانونی را تصویب کند تا بر اساس آن روی روابط آتی ایران و آمریکا تاثیر بگذارد؟ مثلاً اینکه بخواهد مذاکرات آتی ایران و کشورهای غربی را محدود یا تسهیل کند؟ تاکید کرد: دولت جدید آمریکا و رئیس جمهور آن برای ما حتماً با رقیبش متفاوت است؛ چراکه او شهید سلیمانی را به قتل رسانده است. امروز وقتی به یک دهه گذشته ترکیبی که او برای همکارانش انتخاب کرده است، نگاه میکنیم میبینیم که در صحبتها و تصمیماتشان همیشه خلاف ملت ایران و حرکتهای ملت ایران حرکت کردند بنابراین برای ما متفاوت است.
وی با بیان اینکه «البته که ما الان هیچ قضاوتی نداریم و منتظریم که ببینیم در عمل چه کاری را انجام میدهند»، افزود: عمل آنها در آینده تصمیمات ما را روشن میکند نه حرفهایی که آنها میزنند. نکته مهم که باید به آن توجه شود این است که امروز نتانیاهو در یک باتلاقی فرو رفته است؛ او ۷ اکتبر سال قبل تلاش کرد و گفت که من غزه را اینگونه میکنم اما دیدیم که یک سال بعد در سالگرد این عملیات، حماس تل آویو را مورد تهاجم عملیات موشکی خود قرار داد. به هر حال به نظر میرسد که نباید رئیس دولت جدید آمریکا در مسیر باتلاقی که نتانیاهو در منطقه ایجاد کرده است، حرکت کند؛ بنابراین عمل او است که تصمیمات ما را مشخص میکند.
دیگر گشت ارشادی در قانون وجود ندارد
رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که عدهای معتقدند اساسا در کشور زیر ساختهای لازم برای اجرای قانون عفاف و حجاب را نداریم و نهادهای متولی مانند نیروی انتظامی تجهیزات لازم مانند دوربینهای پیشرفته برای ثبت تخلفات را در دسترس ندارند و آیا تدبیری برای انجام این زیر ساختمانها شده و پیشبینی از وضعیت اجرای قانون حجاب ، گفت: زمانی که قانون عفاف و حجاب را در مجلس دنبال میکردیم برخی میگفتند ما قانون نداریم. به آنان میگویم که درباره حجاب قانون داشتیم و داریم.
وی ادامه داد: قوه قضاییه لایحهای نه مادهای تنظیم کرد و به دولت و سپس به مجلس داد. قوه قضاییه فقط بخش جرمانگاری و قضایی را لحاظ کرده بود؛ بنابراین آن رابه دولت فرستادیم و ۱۴ ماده شد. اما مجلس تمامی ابعاد حجاب را در نظر گرفت و فهمیدیم نباید سلبی به این موضوع نگاه کنیم باید ایجابی هم نگاه کنیم و ابعاد فرهنگی، هویتی ، سیاسی ، اجتماعی و ... را در نظر بگیریم. مجلس به این موضوع ایجابی نگاه کرد. در اتفاق سال ۱۴۰۱ مجلس در گزارشی ۳۱ دستگاه را مسئول پوشش قوانین حجاب دانست و رسماً در صحن مجلس گفتیم که از ۳۲ دستگاه ، ۳۱ دستگاه به وظایف خود عمل نکرده است. غیر از نیروی انتظامی که به وظایف خود عمل کرده است و در همه جا دنیا گاهی اشکال بوجود میآید، بقیه دستگاه ها به وظایف خود عمل نکردند. قانون عفاف و حجاب وظایف دستگاهها را در قبال حجاب مشخص کرد. البته در بخش جرم انگاری تلاش کردیم این لایحه را سطحبندی کنیم. در این لایحه جلوی هر گونه درگیری و اقدام مستقیم را گرفتهایم. دیگر گشت ارشادی در قانون وجود ندارد و ضمانت اجرایی آن را مشخص کردیم. کشف حجاب، بدحجابی و برهنگی در این لایحه سطح بندی شده است.
قالیباف تاکید کرد: امکانات و تجهیزات نیز باید فراهم شود. مقداری از آن فراهم شده و باقی آن نیز فراهم خواهد شد. در حوزه جرم انگاری اگر کشف حجابی اتفاق بیفتد، ابتدا پیامک داده میشود، سپس تذکر داده میشود. البته جریمه مرحله اول ثبت اما اقدام نمیشود. اما اگر دوباره تذکر داده شود جریمه مرحله دوم هم اعمال میشود. زندان رفتن دیگر در چنین مواردی نیست و خیلی شفاف و روشن موضوعات تبیین شده است.
وظیفه مجلس و دولت است که با هم شرایط را پیشبینی کنند
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا و امکان رخداد فشار حداکثری مانند دولت اول ترامپ که فروش نفت به ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسید و در بودجه ۱۴۰۴ فروش نفت یک میلیون و هشتصد هزار بشکه پیش بینی شده است، آیا مجلس از دولت خواسته است تا نقشه دومی برای جلوگیری از کسری بودجه شدید ارائه دهد؟ گفت: این وظیفه مجلس و دولت است تا باهم شرایط را پیشبینی کنند. صادرات نفت ما در حال حاضر با وجود تحریم به یک میلیون و هفتصد هزار بشکه در روز رسیده است. پس معلوم میشود با این شرایط هم میشود کار انجام داد. اما اینکه دشمن بتواند هرکار بخواهند بکند، درست نیست.
وی ادامه داد: البته سختی ها و هزینه های تحریم را متوجه هستیم. امروز با پیش بینی شرایط دنیا و نوع رفتار ما با همسایگان و مجموعه هایی مانند شانگهای و بریکس حتما میتوانیم از چنین موضوعاتی پیشگیری کنیم و حتما شرایط خاص دنیا و کشور و موارد کسری بودجه پیش بینی شده است و گفتگوهایی انجام شده است و متوجه این موضوعات هستیم.
ما خودروساز نیستیم و حداکثر مجموعه ساز هستیم
رییس مجلس در پاسخ به سوالی درباره مافیای خودرو و اقدامات مجلس برای حذف مافیای خودرو گفت: نمیگویم خودرو مافیا دارد یا ندارد اما در حوزه خودرو در نوع سیاست گذاری اشتباه کردیم.
وی افزود: امروز با فروش خودرو لاتاری برگزار میکنیم، از مردم ثبت نام کرده و عدهای برنده میشوند که اینها اشکال است چون وقتی رقابت نباشد این اتفاق میافتد. حتی اگر به تولید بیش از اندازه رانت بدهیم خودمان به دست خودمان تولید را از بین میبریم. تولید باید درونزا باشد.
رییس مجلس ادامه داد: رقابت را در حوزه بازار خودرو در کشور از بین بردهایم. برای حمایت از خودروی داخلی میگوییم تعرفه روی ماشین بسته شود تا این صنعت خراب نشوداما این تعرفه موقت و مشروط و کاهنده نیست نتیجه این میشود که ۴۰ سال بعد از تولید پیکان وضعیت خودرو همچنان همان است.
قالیباف تاکید کرد: ما خودروساز نیستیم و حداکثر مجموعه ساز هستیم؛ امروز اگر بخواهد یک پلفترم خودرو آماده و اجرا شود نزدیک به ۱/۵ تا ۲ میلیارد دلار هزینه پلتفرم برای طراحی ماشین است که باید حداقل ۴۰ میلیون تیراژ در ۱۰ سال داشته تا به سود برسد.
وی افزود: ما به جای آنکه تعرفه ها را کاهنده کنیم بالا می بریم اما چه زمانی خودروساز تحول ایجاد می کند؟ به خودروساز بگوییم تعرفه ۴۰۰ درصد را اعمال می کنیم تا خودروهای دیگر رقابت نکند اما در ۱۵ سال دیگر سال به سال تعرفه کاهش پیدا می کند تا اگر خودروساز تحولی نداشت ظلم به مردم نشده و ماشینی با ایمنی و مصرف سوخت کم داشته باشد پس نگوییم مافیا بلکه بگوییم ما در سیاست گذاری درست عمل نکردیم.
قالیباف بیان کرد: اصرارکردم واردات خودرو شود بعد همه مخالفت ها را دیدند. خودروسازان بزرگ دنیا را نگاه کنید که با هم همکار و شریک می شوند در کشور ما هر روز خودروسازان قطعات وارد کرده و تجمیع می کنند.
وی افزود: در واکنش به قانون واردات می گویند ارز برای واردات نداریم پس چه طور در سال ۱۴۰۲، ۸ میلیارد برای واردات قطعات داده شد و اکنون برای واردات خودرو میگویند دلار نداریم؟ البته حرفم به این معنا نیست که افراد قابلی برای طراحی خودرو نداریم بلکه افراد قابلی هستند و ما هم مصمم هستیم کما اینکه کمیسیون تلفیق بودجه تعرفه واردات خودرو را به ۶۰ درصد رساند و تصویب کرد.
حمایت ایران از لبنان با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد
رئیس قوه مقننه در ادامه نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به این پرسش که پس از پیروزی لبنان بر رژیم صهیونیستی جمهوری اسلامی ایران به ویژه مجلس شورای اسلامی چه برنامههایی برای حمایت از مردم لبنان دارد؟ گفت: طبیعتاً پیوند ما با مردم لبنان پیوندی بسیار قدیمی و تاریخی است؛ چند وقت قبل که خیلی دور هم نیست مقام معظم رهبری به نقش علما و بزرگان دینی و بزرگان لبنان و فرهنگ اسلامی و شیعی در ایران اشاره کردند؛ بنابراین میان دو کشور پیوندهای بسیار عمیق فرهنگی، اجتماعی و دینی وجود دارد؛ همینطور که این ارتباطات تا به امروز بوده است حتماً در آینده نیز با همین قدرت ادامه پیدا خواهد کرد.
وی افزود: این نگاه چه برای لبنان و چه برای همه کشورهای اسلامی و چه برای همسایگان و به ویژه جبهه مقاومت از اولویتهای سیاستهای ما بوده است؛ همانطور که اشاره کردم، ما حتماً میتوانیم در کشورهای اسلامی و جبهه مقاومت از این فرصتها برای تحول در زیرساختها، امنیت خوب و پیشرفت و حفظ عزت و کرامت استفاده کنیم.
موضوعات اقتصادی اولویت ماست اما فرهنگ را فراموش نمیکنیم
قالیباف در پاسخ به این سوال که طبق قانون برنامه هفتم ، سهم بودجه فرهنگی باید از سهم بودجه عمومی کشور به پنج درصد ارتقا پیدا کند، اما در لایحه بودجه ۱۴۰۴ سهم بودجه فرهنگی کشور ناچیز است و آیا مجلس برنامهای برای ارتقا و تقویت بودجه فرهنگی کشور دارد؟، گفت: در بودجه سال گذشته هم به فرهنگ توجه کردیم. موضوعات اقتصادی اولویت ماست اما فرهنگ را فراموش نمیکنیم.
وی ادامه داد: موضوعات فرهنگی در نگاهی کوتاه، میان و بلند مدت حتما در اقتصاد هم اثر گذار است. در موضوع انرژی ، فرهنگ میتواند در نوع مصرف و نگاه ما اثرگذار باشد و یکی از جاهایی است که بیش از اصلاح صنعتی و پیشرفت تکنولوژی در کاهش مصرف موثر است.
قالیباف تاکید کرد: در سال قبل این فرصت بود و از بخش جاری و سود شرکتها درصدی برای حوزه فرهنگ کنار گذاشتیم و درصد قابل توجهی نیز بود. الان چون بودجه در کمیسیون تلفیق است و تا به صحن بیاید زمان میبرد، نمیتوانم عدد و رقم بدهم اما حتما نسبت به سال قبل رشد بیشتری در بودجه فرهنگی خواهیم داشت.
بنا نیست تصمیمات شوکآور برای جامعه ایجاد شود
رییس مجلس در پاسخ به سوالی درباره گرانی بنزین گفت: حتما بنا نیست تصمیمات شوکآور برای جامعه ایجاد شود. جلوگیری از اسراف به معنای افزایش قیمت نیست و تنها راه یا اولین راه افزایش قیمت نیست حتی اولین فرآوردهای هم که بخواهیم کاری کنیم شاید برای بنزین نباشد.
وی افزود: سهم بنزین در کل انرژی حدود ۹ درصد است، اماسهم گاز ۷۰ درصد است پس برای چاره اندیشی باید بدانیم از کجا و با چه روشی کار را انجام میدهیم ولی همه ما قبول داریم که این نوع مصرف کردن و قیمتگذاری کار درستی نیست و باید به عنوان یک مساله شناخته و جامعه و مردم همه با هم باشیم
قالیباف بیان کرد: اگر قرار است از هر روشی انجام شد، دولت انتفاع ببرد مردم هم باید انتفاع ببرند.
رییس مجلس تاکید کرد: ۵۲ درصد خانوارها از بنزین استفاده کرده و یارانه به آنها تعلق میگیرد و ۴۸ درصد خانوار خودرو ندارند که بنزین تعلق گیرد پس نابرابری دردناکتر از ناترازی و ظلم مضاعف است؛ معتقدم برای انرژی باید مساله را پذیرفته و با مردم حرف زده و نخبگان در میدان آیند و شوک وارد نکنیم. این تصمیم غلطی است که یک مرتبه قیمتها بالا رفته و این شوک را اعمال کنیم.
باید جامعه هدف یارانهها را به درستی تعیین کنیم
به گزارش ایسنا رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برنامههای مجلس برای مقابله با گرانیهای افسارگسیخته و روزافزون سبد کالای خانوار چیست؟ اظهار کرد: ما وقتی که طرح تعدیل در سال ۱۴۰۱ در حال اجرایی بود، در مجلس بحثی داشتیم مبنی بر اینکه اگر دولت تصمیم دارد تا نرخ ارز ترجیحی را افزایش دهد، خودش مجاز به این کار است و ما او را مکلف به این کار نکردیم اما گفتیم که اگر دولت تصمیم به انجام چنین کاری گرفت حتماً تکلیف دارد تا کالابرگ الکترونیکی را اجرا کند به این دلیل که بتوانیم سبدی از نیازهای ضروری را جهت تامین ۲۰۰۰ کالری در روز در اقلام خوراکی و همچنین اقلام مورد نیاز در حوزه بهداشت و درمان و حتی کالاهای اصلی جهیزیه تحت پوشش قرار دهیم؛ الان نیز دولت همراه است و به صورت ویژه آقای دکتر پزشکیان همراه است؛ یکی از موارد وفاق همین جا است؛ چرا که این هماهنگی و باور وجود دارد که حتماً برای مبارزه با گرانی، بخشی از جامعه را که در دهکهای جامعه هستند، به گونهای با ارائه همین سبد کالا تحت پوشش قرار دهیم. به روایتی در فاز اول ۱۲ قلم کالا و در فاز بعدی ۲۵ کالا را به گونهای تحت پوشش قرار دهیم که رشد قیمت آنها هرگز از افزایش حقوق کارگران و کارمندان بیشتر نشود.
وی ادامهداد: از طرف دیگر باید خودمان که مقصر هستیم به این موضوع توجه کنیم که الان عملاً نزدیک به ۸۲ میلیون نفر یارانه میدهیم؛ ما باید افرادی که در طبقات و دهکهای پایین جامعه قرار دارند حتی تا دهکهای هفتم را به طور جدی تحت پوشش سبد کالا قرار دهیم. باید بتوانیم جامعه هدف یارانههای اصلی و ریالی را به درستی تعیین کنیم و این یارانهها به جایی اصابت کند که در اولویت هستند؛ این از کارهای قطعی است که در بودجه سال ۱۴۰۴ در دستور کار و از مواردی است که مورد توجه قرار خواهد گرفت.
با سفر رسمی رییس جمهور به مسکو روابط دوجانبه گسترش پیدا میکند
رییس مجلس در پاسخ به سوالی در ارزیابی از سطح همکاری راهبردی بین ایران و روسیه و اولویت های دو کشور برای شراکت بلند مدت گفت: روسیه از کشورهای همسایه با منافع مشترک است که در حوزه انرژی و مسائل دفاعی و تجهیزات و الکترونیک ارتباطات نزدیک داریم و در بحث ترانزیت و کردیور فرصت های اساسی و جدی داریم.
وی افزود: فکر میکنم نتوانستیم از همه ظرفیتها به درستی استفاده کنیم. البته در این سال ها شتاب بیشتری گرفته است.
قالیباف اضافه کرد: فکر میکنم در آینده نزدیک با سفر رسمی رییس جمهور به مسکو روابط دوجانبه گسترش پیدا میکند. توافق نهایی در حوزه راهبردی و در همه زمینهها بین دو کشور به امضای دو طرف خواهد رسید که میتواند شتاب همکاریها را گسترش دهد.
در اولین فرصت مناسب سفری به عراق خواهم داشت
قالیباف درباره روابط میان ایران و عراق در سطح مجالس دو کشور و تاثیر روابط آمریکا بر این روابط و همچنین این سوالات که با توجه به اینکه در آستانه پنجمین سالگرد شهید سلیمانی و ابومهدی مهندس هستیم ، اقدامات جدید درباره حادثه فرودگاه بغداد با همکاری دو مجلس وجود دارد؟ آیا سفر خود را به عراق تایید میکنید؟ گفت: بر اساس سیاستهای خارجی که جمهوری اسلامی ایران دارد، روابط پارلمانی خوبی میان ایران و همسایه ها و به خصوص میان ایران و عراق برقرار است.
وی ادامه داد: در بحث های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی روابط دو جانبه میان ایران و عراق جاری است و بیشترین مبادلات اقتصادی و موضوع گردشگری و سفر عتبات میان دو کشور جاری است. حتما آمریکا از این روابط راضی نیست و تلاش میکند تا مشکلاتی بوجود آورد. تلاش دو پارلمان و دو دولت بر حل مشکلات امنیتی مرزی و اقتصادی است.
قالیباف تاکید کرد: در جنایتی که در فرودگاه بغداد اتفاق افتاد، همکاریهای قضایی بسیار نزدیک میان ایران و عراق اتفاق افتاد.این پیگیری در سطح بینالمللی در حال انجام است. درخواستها آماده و هماهنگیها انجام شده است. البته پارلمان عراق یک تصمیمی گرفت و آن اخراج آمریکا از عراق بود. بخشی از این کار انجام شد و در بعضی جاها وجود دارند در حال حاضر پارلمان تلاش میکند تا آمریکاییها به طور کامل خارج شوند. نشستهای بین پارلمانی بین دو کشور در جریان است. اخیرا هم تماس تلفنی مفصلی با رئیس جدید پارلمان عراق داشتم و در اولین فرصت مناسب سفری به عراق خواهم داشت.
مطمئن باشید مجلس دوازدهم از مجلس یازدهم موفقتر خواهد بود
قالیباف در پاسخ به این سوال که مجلس دوازدهم دچار روزمرگی شده و غیر از موضوع رای اعتماد به کابینه دولت، طرح و لایحه ملموسی را تصویب نکرده است درحالی که در مجلس یازدهم قوانین خوبی تصویب شد، اظهار کرد: رخوتی در کار مجلس نیست. مجلس دوازدهم در آغاز کار خود با حادثه تلخ اردیبهشت ماه مواجه شد و با انتخاباتی ۵۰ روزه و تصویب قوانینی در این باره سوق داده شد و مقدمات انتخابات را فراهم کرد.
وی ادامه داد: در این بین کمیسیونها نیز باید شکل میگرفتند و انتخابات آن نیز مسیر مفصل خود را داشت. از سوی دیگر در پایان مجالس هیچ طرح و لوایحی وجود ندارد و اگر به قانون تبدیل نشوند باید از ابتدا بررسی شوند. ممکن است در صحن مجلس طرح های کلیدی را نببنیم، طبیعی است درحالی که کمیسیون ها در حال تشکیل است هنوز طرح ها و لوایح آن ها به مجلس نیامده باشد.
قالیباف تاکید کرد: اما اصلاحاتی در برخی قوانین انجام شده است. برخی مطرح میکنند آیا قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مهم است یا قوانین مربوط به انرژی؟در پاسخ میگویم درحال حاضر برای امروز و آینده مجلس اصلاح قانون آییننامه داخلی مجلس برای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مهم است و سه دوره است که هنوز تجدید نظر نشده است؛ بنابراین مکلفیم این هیئت نظارت را در طول ۹۰ روز اول مجلس انتخاب کنیم و اگر بعد ۹۰ روز انتخاب کنیم تا پایان این مجلس نمیتوانیم این کار را انجام دهیم .پس حتما باید به آن رسیدگی میکردیم.
وی در پایان یادآور شد: رای اعتماد دولت کار مهمی بود که انجام شد. نمایندگان مجلس امور نظارتی و گزارش وزرای زیر ساختی را با قوت ادامه دادند و شنیدند. الان کمیسیونها راه افتادند و طرح و لوایح به مجلس خواهد آمد و مطمئن باشید مجلس دوازدهم از مجلس یازدهم موفق تر خواهد بود.
حکمرانی در فضای مجازی شرط عقل است
قالیباف در ادامه نشست مطبوعاتی روز چهارشنبه ۷ آذر خود در پاسخ به موانع مقابله با رفع فیلترینگ و کمک به دولت برای رفع آنها عنوان کرد: من در زمان انتخابات خیلی شفاف و روشن اشاره کردم که با فیلترینگ به شکلی که الان وجود دارد، مخالف هستم. اساس فیلترینگی که امروز با آن روبرو هستیم، حوادثی بود که در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد و واقعاً نیز لازم بود این کار انجام شود اما به نظر من ادامه آن به شکل فعلی صحیح نبود و ما باید زودتر از این در این زمینه تصمیم میگرفتیم.
وی اظهار کرد: امروز که نزدیک به دو سال است که فیلترینگ اعمال میشود، باید بازگردیم و ببینیم که آیا به اهدافی که برای کاهش آسیبهای اخلاقی و تامین امنیت روانی داشتیم، دست یافتیم؟ ما فیلترینگ را بر اساس یک تصمیم اضطراری اتخاذ کردیم اما امروز یک محکی میتوان انجام داد و دید که آیا واقعاً اهداف تحقق پیدا کرده یا خیر؛ امروز وقتی به اعداد و ارقام و گزارشات و اخبار نگاه میکنیم میبینیم که این موضوع تایید نمیشود. از طرف دیگر باید به این پرسش پاسخ دهیم که آیا قبول داریم که باید از ایجاد آسیبهای اخلاقی و اخلاق در امنیت روانی جلوگیری کنیم و باید یک حکمرانی در فضای مجاز داشته باشیم؟
رئیس مجلس گفت: حکمرانی در فضای مجازی شرط عقل است و تجربه دنیا نیز در این زمینه وجود دارد و ما حتماً لازم داریم که این کار را انجام دهیم؛ امروز بحث بر سر چگونگی انجام این کار است. فیلترشکنهایی که امروز مورد استفاده قرار میگیرند هم هزینه اضافی به خانوادهها وارد کرده و هم آسیبهای اخلاقی بدتر شده و حتی آسیبهایی در حوزه امنیت شبکه نیز ایجاد شده است و حتی استفاده از پهنای باند خارجی بیشتر شده است؛ بنابراین معتقدیم باید این کار را با یک درایت و روش و یک پختگی و برنامهای دقیق پیش ببریم.
قالیباف عنوان کرد: در جلسه اخیر سران قوا این موضوع مورد بحث قرار گرفت و یک جمعبندی انجام شد و کارشناسان در حال انجام کار هستند. به نظر من در این خصوص چند گام باید برداشته شود که اولین آنها تقویت پلتفرمهای داخلی است؛ یکی از اتفاقاتی که در دوران فیلترینگ رخ داد این بود که پلتفرمهای داخلی توانستند مقداری جای خود را پیدا کنند اما اگر رقابت نباشند معتقدم که به سرنوشت خودروسازها گرفتار خواهند شد.
وی با تاکید بر لزوم توجه به وضعیت کسبوکارهای مبتنی بر فضای مجازی در تصمیمگیریها در زمینه فضای مجازی گفت: حتماً در بخش مربوط به فیلترینگ باید امنیت شبکه، خانواده و کسب و کار را برقرار کنیم. همچنین از پلتفرمهای خارجی هم اگر شرایط حکمرانی ما را بپذیرند استقبال کنیم؛ این حق ماست که اگر شرایط ما را پذیرفتند، این کار را بکنیم و اگر هم نپذیرفتند، حق ماست که این اجازه را ندهیم و این موضوع نیز در همه جا اتفاق میافتد.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه برنامه مجلس برای مشاغل حساس چیست، عنوان کرد: رفتن افراد از پست های سازمانی خود یک امر طبیعی است اما منکر این نیستم که افراد، قوی و ضعیف هستند اما مجلس حتما موضوع مشاغل را به طور جدی دنبال خواهد کرد و جلسات نظارتی دنبال خواهد شد. یکی از تصمیمات خوب مجلس یازدهم همین بود و مجلس دوازدهم نیز با قدرت موضوع را دنبال می کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به مصمم بودن دولت و مجلس و آمادگی آنها برای اصلاح اشکالات قانون با محوریت برنامه هفتم پیشرفت، خاطرنشان کرد: یکی از مصادیق همدلی و وفاق برای مردم همین است که روی این موضوعات متمرکز شده و آن را حل کنیم و قطعا تسهیل گیری در اقتصاد را از اولویت های کاری دولت و مجلس می دانیم.
∎