شناسهٔ خبر: 69947267 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

دستیار ویژه شهردار اصفهان در امور هوشمندسازی:

«اصفهان من» یکی از نمادهای هوشمندسازی است/ توجه به شاخص‌ رضایت مردم در انجام امور

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان نرم‌افزار «اصفهان من» را یکی از نمادهای هوشمندسازی دانست و گفت: پیش از آنکه این نرم‌افزار اطلاع‌رسانی شود، در هفته نخست هفت هزار نفر از آن استفاده آغاز کردند که نشان می‌دهد مردم به این بستر نیاز دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سعید فردانی امروز _سه‌شنبه ششم آذر_ در نشست خبری معرفی و رونمایی از «طرح اصفهان من + ۲۲۰» و درگاه الکترونیکی جدید شهرداری اصفهان اظهار کرد: اکنون دوران تغییر نیست، بلکه تحول را شاهد هستیم.

وی شاخص‌های رضایت مردم و نیاز به شفافیت را دلیل اصلی فعالیت و ارائه خدمات در فضای مجازی دانست و افزود: بسیار مهم است که بدانیم در ثانیه چه کسی و کجا، چه درخواستی داشته است، زیرا می‌توان این داده‌ها را تحلیل کرد و فضای خدمات را بهتر از قبل پیش برد.

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان با بیان اینکه نرم‌افزار اصفهان من یکی از نمادهای هوشمندسازی است، گفت: پیش از آنکه این نرم‌افزار اطلاع‌رسانی شود، در هفته نخست هفت هزار نفر از آن استفاده را آغاز کردند که نشان می‌دهد مردم برای دریافت خدمات به این بستر نیاز دارند.

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه هوشمندسازی یک رویکرد است که باید به‌سوی آن حرکت کنیم، گفت: شهرداری هوشمندسازی را در دو بعد ملموس معرفی کرد، یکی برنامه «اصفهان من» و دیگری سکوی شهر هوشمند است.

فردانی ادامه داد: اگر قرار است مدیریت شهر و شهروندان موضوعی به نام هوشمندسازی را در سطح تحول دنبال کنند، همه باید به یک صورت به آن موضوع نگاه و به هم کمک کنند.

وی با بیان اینکه برنامه «اصفهان من» با رویکرد ارائه خدمات در فضای مجازی راه‌اندازی شده است، افزود: سکوی شهر هوشمند در سطح شهر در موضوعات مختلفی همچون هوشمندسازی چراغ راهنمایی، هوشمندسازی آبیاری فضای سبز یا نظارت تصویر هوشمند دارد؛ پس از یک سال بررسی با غول‌های فناوری کشور، یک شرکت دانش‌بنیان اصفهانی را شناسایی کردیم که بتوانیم با آن در این مسیر حرکت کنیم.

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه باید بدانیم فرایند هوشمندسازی با رعایت‌نکردن الزامات مدیریتی شکست می‌خورد، گفت: در این راستا اگر مردم و مخاطبان آگاه یا همراه نباشند، این رویکرد موفق نخواهد بود، بنابراین باید علاوه بر آگاه‌سازی، فضای بازخورد ایجاد شود.

فردانی با اشاره به اینکه برنامه «اصفهان من» مخاطب‌محور است و شش مخاطب دارد و این به منزله آن است که شهرداری محور نبوده است، گفت: شهروندان، گردشگران، ارباب‌رجوع، پیمانکاران، کارکنان و بین سازمانی، شش مخاطب برنامه اصفهان من هستند.

وی با اشاره به زیرساخت برنامه اصفهان من گفت: صفر تا صد نمونه‌های تجربه شده در دنیا در بخش سرویس‌ها را بررسی کردیم، در این راستا اقتضائات بررسی شد و زیرساخت‌ها را طراحی کردیم.

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان با اشاره به ۱۵۰ خدمت، ۱۴ زیر ساخت و دیگر امکانات فنی و سازمانی این برنامه ادامه داد: منطقه غیرحضوری به‌عنوان یک پروژه برای فرایندها، ساده‌سازی، اجرا و تجربه تعریف کردیم تا در ۱۵ منطقه تسری دهیم.

فردانی با تاکید بر اینکه برنامه «اصفهان من» یک نقشه راه است، اظهار کرد: اصرو پروژه خوبی بود، اما خوب اجرا نشد؛ این پروژه سرمایه‌گذاری بود و همه فرمان دست شهرداری نبود، اما معتقدم باید ایستاد، مشکلات را به‌نفع مردم در راستای رضایت مردم رفع کرد، در این راستا ۹ ذی‌نفع داخل و خارج از شهرداری این پروژه را از سال گذشته به میدان آوردیم.

وی خاطرنشان کرد: طرح اصفهان من ۲۲۰ یک توافق و تعهد جمعی است، تاکنون بیش از ۳۳۰ خدمت در شهرداری احصا کردیم و اولویت‌بندی انجام شده است.

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه حوزه شهرسازی بسیار پیچیده است، فضا و سیستم موجود برای ساده‌سازی وجود ندارد، گفت: اگر چه هر هفته با حوزه شهرسازی جلساتی برگزار می‌کنیم، اما باید بدانیم فاوا ۵۰ درصد این کار است.

فردانی با بیان اینکه این برنامه برای رسیدگی به درخواست‌های مردم دارای داشبورد است، یادآور شد: درباره در دسترس نبودن برنامه، آنچه مربوط به بخش مدیریت فاوا است، کم اتفاق می‌افتد که در دسترس نباشد، اما ممکن است به‌دلیل قطعی از مبدا یا در دسترس نبودن رخ داده باشد.

وی با بیان اینکه خدمت و برنامه اصفهان من ۲۴۸ هزار کاربر دارد، ۷۰ هزار نفر آن را نصب کردند و ۷۳ درصد هم رضایت مردمی وجود دارد، تصریح کرد: در آستانه امضای تفاهم‌نامه با دو اپراتور اول کشور برای توسعه فیبرنوری هستیم؛ هم‌اکنون فیبرنوری شهرداری ۳۰۰ کیلومتر است که با این تفاهم‌نامه به بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر خواهیم رساند، در این راستا مناطق ۲ و ۱۳ به صورت پایلوت انجام می‌شود و لایحه این اقدام برای تصویب هفته آینده به شورای اسلامی شهر می‌رود.

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان ادامه داد: زیست‌بوم هوشمندسازی را درگیر می‌کنیم و در این راستا با همکاری صنایع، دانشگاه‌ها، شهرک علمی و تحقیقاتی و شرکت‌های دانش بنیان این فضا رو جلو می‌بریم.

فردانی با اشاره به اینکه در کمتر از یک سال گذشته، ۲۴۸ هزار درخواست داشتیم و بر این اساس تونستیم مراجعات به شهرداری را به این تعداد حذف کنیم، افزود: پرداخت الکترونیک کار بزرگی بود که مشهد و اصفهان انجام دادند و سایر شهرها منتظر هستند تا نتیجه آن را ببینند؛ در این راستا ۱۴ زیرساخت نیز بزرگترین اتفاق بود و در کنار آن ۱۵۰ خدمت در اصفهان من ارائه می‌شود، همچنین تاکنون ۷۴ جلسه میز هوشمندسازی و ۱۶۵ کمیته فنی برگزار شده است.