شورای جهانی سفر و گردشگری و اعضای آن از کســـب و کـــارها میخواهند تا کریدورهای هدف نقشه راه را اتخاذ کنند و استراتژیهای کاهش انتشار گازهای گلخانهای خاص را در بازههای زمانی مختلف پیشنهاد میکند.
هدف این استراتژیهای طراحیشده کاهش انتشار گازهای گلخانهای در دهه آینده و تقویت انعطافپذیری درازمدت آب و هوایی است. این نهاد بینالمللی، شرکتهای مسافرتی و گردشگری، ذینفعان و دولتها را تشویق میکند تا اقدامات ذکرشده در این نقشه راه را حمایت و اجرا کنند. درحالیکه بخش جهانی سفر و گردشگری در حال پیشرفت است، سازمان جهانی گردشگری از دولتها میخواهد تا مشوقها و یارانههای بیشتری را برای کسبوکارها فراهم کنند و از تحقق اهداف اطمینان حاصل کنند. با متحد شدن در پیگیری کربن صفر، این بخش میتواند به اقدامات آب و هوایی معنادار دست یابد، از مقاصد آسیبپذیر محافظت کند و انتظارات مسافران آگاه از محیط زیست را در سراسر جهان برآورده کند. براساس این گزارش، ۵۳درصد از ۲۵۰کسبوکار پیشرو سفر و گردشگری که مورد بررسی قرار گرفتهاند، اکنون اهداف اقلیمی را تعیین کردهاند که نسبت به ۴۲درصد در سال۲۰۲۱، زمانی که اولین نقشه راه کربن صفر ایجاد شد، افزایش قابلتوجهی داشته است.
در میان این کسبوکارها، یکسوم به اهداف ابتکار علمی مبتنی بر اهداف پایداری۲۰۳۰ (SBTi) متعهد شدهاند که بر تعهد آنها به رعایت معیارهای کاهش انتشار گازهای گلخانهای تاکید دارد. قابل توجه است که تعداد شرکتهایی که اهداف SBTi را اتخاذ کردهاند از سال۲۰۲۱ بیش از دوبرابر شده که نشاندهنده تلاشهای سریع این بخش برای همسویی با استانداردهای اقلیم است. این نسخه دوم نقشه راه که با همکاری Accenture، تاییدشده توسط کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد درباره تغییر آب و هوا (UNFCCC) و با حمایت آژانس دولتی گردشگری جمهوری آذربایجان تهیه شده است، بر فوریت اقدامات اقلیمی و کربن صفر تا سال۲۰۵۰ تاکید میکند. بر اساس نقشه راه اصلی که در سال۲۰۲۱ در کاپ۲۶ در گلاسکو، اسکاتلند راهاندازی شد، آخرین نسخه به اثرات فزاینده زیست محیطی بر گردشگری میپردازد. این نقشهراه در کاپ۲۹، یک چارچوب افزایش کربنزدایی را معرفی میکند که میتوان به راهروهای هدف جدید برای هدایت کسبوکارهای مسافرتی و گردشگری در تعیین اهداف آب و هوایی بلندپروازانه و عملی اشاره کرد.
نقشه راه نشان میدهد که هیچ راهحلی وجود ندارد که برای همه مناسب باشد؛ زیرا هر صنعتی با چالشهای خاص خود مواجه است و برخی میتوانند زودتر از سایرین به اهداف کربن خالص خود برسند.
تمرکز اصلی نقشه راه بهروزشده، «بهبود همسویی» و «شفافیت» در این بخش است؛ زیرا تقاضا برای گزینههای سفر پایدار افزایش یافته است؛ بهطوریکه ۷۵درصد از مسافران جهانی اکنون تمایل خود را برای سفر پایدارتر ابراز میکنند. نقشه راه همچنین از تحقیقات محیطی و اجتماعی شورای جهانی سفر و گردشگری استفاده میکند که حاکی از کاهش قابل توجهی در انتشار کربن سفر و گردشگری است. طبق آخرین دادههای این مرکز پژوهشی، سفر و گردشگری ۶.۵درصد از انتشار جهانی کربن را در سال۲۰۲۳ به خود اختصاص داده است که نسبت به اوج ۷.۸درصد در سال۲۰۱۹ کاهش یافته است. این امر نشاندهنده کاهش ۱۰.۲درصدی شدت گازهای گلخانهای در این بخش است که حاکی از گامهای قابل توجه این بخش به سمت جداسازی از رشد انتشارات کربن است. در تعدادی از صنایع، نقشه راه به بهبودهای قابل توجهی در شدت کربن اشاره میکند.
در سال۲۰۲۳، صنعت هوانوردی زمانی که سفر و گردشگری در اوج خود بود، به کاهش ۶درصدی شدت کربن نسبت به سال۲۰۱۹ دست یافت. همچنین، صنایع سفر دریایی و اقامتگاه هر دو شدت کربن خود را ۱۱درصد کاهش دادند. این کاهشها حیاتی هستند؛ زیرا این بخش برای متعادل کردن رشد با انتقال معنیدار به کاهش انتشار گازهای گلخانهای کار میکند.
جولیا سیمپسون، رئیس و مدیر عامل شورای جهانی سفر و گردشگری معتقد است، فوریت اقدامات اقلیمی در بخش ما هرگز واضحتر از این نبوده است. تغییرات اقلیمی یک تهدید برای آینده نیست، بلکه اکنون همینجاست و همه ما با عواقب آن روبهرو هستیم. این نقشه راه بهروزشده، فراخوانی برای اقدام برای هر کسبوکار در سفر و گردشگری است. گردشگری، بخشی رو به جلو است؛ اما ما نباید روی این کارها متوقف شویم. ما باید با تلاش و فوریت بیشتر برای ایجاد آیندهای پایدار برای سفر و گردشگری همکاری کنیم. هر قدمی بهمنظور حفظ سیاره و معیشت میلیونها نفر حساب میشود. رئیس جهانی سفر و هوانوردی پایدار Accenture، نیز معتقد است، شرکتهای مسافرتی جهانی پیشرفت خوبی در اهداف و اندازهگیری انتشار کربن داشتهاند. ویرایش دوم نقشه راه بر اهمیت حرکت از تعهدات به اقدامات تاکید میکند و توصیههای عملگرایانهای درباره چگونگی کار بهمنظور کربنزدایی بخش سفر و گردشگری ارائه میدهد.
نیکلاس سونینگسن، مدیر هماهنگی برنامههای UNFCCCنیز تاکید میکند، از سه سال پیش که اولین نسخه این گزارش منتشر شد، جهان تغییرات اقلیمی خارج از کنترل را با رکوردهای گرمایی جدید در کل سیاره تجربه کرده است. این تاثیر مخرب بوده است، بهویژه در صنعت گردشگری که در آن بسیاری از مقاصد نه تنها تاثیر منفی داشتهاند، بلکه در برخی موارد اثرات بسیار زیادی بر صنعت و سیاره داشته است. در دنیایی که کسبوکار معمول برای سفر و گردشگری دیگر گزینهای نیست، اقدام در مسیرها و راهروهای هدف ارائهشده در این گزارش، تنها راهی است که میتواند مجوز بهرهبرداری خود را حفظ کند.
همچنین، کنان قاسیموف، رئیس کابینه آژانس دولتی گردشگری جمهوری آذربایجان گفت: این نقشه راه هم بهعنوان یک راهنمای عملی و هم بهعنوان ابزاری برای تعیین چشمانداز صنعت عمل میکند و به ما در تعیین اهداف بلندپروازانه کمک میکند و در عین حال گامهای روشنی برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای در همه زیربخشهای گردشگری، از اقامتگاه گرفته تا هوانوردی ارائه میکند. این گزارش نشان میدهد، نقشه راه بهروزشده همچنین نقش سوخت هوانوردی پایدار (SAF) را در کاهش ردپای کربن هوانوردی برجسته میکند. با کاهش انتشار گازهای گلخانهای تا ۸۰درصد در طول چرخه عمر سوخت، SAF بهعنوان سنگ بنای مسیر کربنزدایی هوانوردی ظاهر شده و نقشه راه خواستار گسترش پذیرش SAF در سراسر خطوط هوایی، با حمایت از سرمایهگذاری و همسویی نظارتی، برای تسریع کاهش انتشار است.
همچنین راهنماییهای دقیقتری برای کسبوکارهای کوچک ارائه میکند که ستون اصلی سفر و گردشگری را نشان میدهند؛ اما با چالشهای منحصربهفردی مانند تعریف و پیروی از یک رویکرد کربنزدایی استراتژیکتر مواجه هستند.
این گزارش بر اهمیت تامین مالی سبز در دسترس برای شرکتهای کوچک و متوسط (SME) تاکید میکند که اغلب میتوانند منابع لازم برای اجرای اقدامات پایداری را نداشته باشند.
بهرغم این پیشرفتها، این گزارش چالشهای جاری، هم داخلی و هم خارجی را که نیاز به توجه دارند، شناسایی میکند. اندازهگیری آلایندههای محدوده ۳ همچنان یک کار پیچیده برای بسیاری از شرکتها است؛ همانطور که دستیابی به همسویی نظارتی در سراسر مناطق انجام میشود.