شناسهٔ خبر: 69934203 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره):

ظرفیت‌های استانی در تدوین نقشه جامع علمی کشور دیده شود

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) گفت: در حوزه حکمرانی نمی‌توان یک نسخه شفابخش برای کل کشور پیچید و اعتقاد داریم که باید ظرفیت‌های هر استان در تدوین نقشه جامع علمی کشور دیده شود. بنابراین هر استانی برای تدوین این نقشه وظایفی دارد که باید به آنها عمل کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، سیدعلی قاسم‌زاده عصر امروز _دوشنبه پنجم آذر_ در مراسم افتتاحیه همایش ملّی الگوی حکمرانی تمدنی علم و فناوری اظهار کرد: حکمرانی یک موضوع میان‌رشته‌ای و فراتر از یک رشته خاص دانشگاهی است.

وی اضافه کرد: برخی حکمرانی را در معادل و مترادف با دولت قرار می‌دهند، در حالی که دولت فقط یک ضلع حکمرانی است و حکمرانی امری فراتر از دولت است. بنابراین در کشورهایی مانند ایران که تقسیم قوا اتفاق افتاده، این نگاه که حکمرانی را معادل دولت بدانیم، نگاه چندان مقبولی نیست.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) تحقق مشارکت مردمی و حاکمیت قانون را از جمله معیارهای حکمرانی درست دانست و گفت: پاسخگویی، شفافیت، وفاق عمومی، تقسیم حقوق مساوی بین ذی‌نفعان، اثربخشی، کارایی و مسئولیت‌پذیری نیز از دیگر شاخصه‌های حکمرانی خوب محسوب می‌شوند.

قاسم‌زاده افزود: برای رسیدن به حکمرانی مناسب همه اجزا و عناصر تشکیل‌دهنده حاکمیت باید متعهد باشند تا در کنار همدیگر به تحقق شاخص‌ها و معیارهای یادشده کمک کنند.

وی با اشاره به الگوی «حکمرانی سالم» ادامه داد: این نوع حکمرانی بر اساس ظرفیت‌های بومی و واقعیت‌های میدانی صورت می‌گیرد و در حکمرانی سالم مباحث رفاه عمومی و رضایت مردمی دو بحث جدی هستند.

جمهوری اسلامی مصداق حکمرانی متعالی است

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران بر اساس الگوی حکمرانی متعالی عمل می‌شود، گفت: این الگوی حکمرانی مبتنی بر نظام ارزشی الهی است و در این الگو نظام سیاسی خود را نسبت به سعادت دنیوی و اخروی مردم مسئول می‌داند و بر اساس آن تصمیم‌گیری می‌کند.

قاسم‌زاده اضافه کرد: در الگوی «حکمرانی متعالی» نظام سیاسی بر اساس اراده الهی و خواست مردم شکل می‌گیرد و مصداق واقعی این الگوی حکمرانی نظام جمهوری اسلامی ایران است که بر مبنای مردم‌سالاری دینی حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: البته حکمرانی فقط در مسائل سیاسی محور کار نیست و هر نظامی به حوزه‌های حکمرانی مختلفی نیاز دارد و به همین خاطر حکمرانی علم و فناوری در ذیل کلان‌گفتمان حکمرانی قرار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) با اشاره به اینکه هر کشور و نظام سیاسی اهدافی در حوزه علم و فناوری دارد، گفت: با توجه به اینکه علم و فناوری در دنیای جدید حرف نخست را می‌زند، بنابراین محوری‌ترین بخش حکمرانی برای رسیدن به توسعه همه‌جانبه حکمرانی در بخش علم و فناوری است.

قاسم‌زاده افزود: هدف نظام جمهوری اسلامی ایران رسیدن به حکمرانی متعالی در حوزه علم و فناوری است و برای تحقق این مهم باید در گام نخست شاخصه‌های حکمرانی متعالی علم و فناوری در کشور احصا شده و برای تحقق آنها برنامه‌ریزی شود.

وی ادامه داد: طبق نقشه جامع علمی کشور ایران باید در افق ۱۴۰۴ در جایگاه نخست علم و فناوری در جهان اسلام قرار گیرد و جایگاه الهام‌بخش و برجسته علمی در دنیا داشته باشد. به همین خاطر نظام جمهوری اسلامی باید در عبور از مرزهای دانش و فناوری پیشتاز باشد و برای رسیدن به مرجعیت علمی در دنیا تلاش کند.

اجرای نقشه جامع علمی کشور متوازن نیست

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) تصریح کرد: طبق نقشه جامع علمی کشور و سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ در دو حوزه علوم پزشکی و فنی-مهندسی موفق بودیم که آمارها موفقیت در این دو حوزه را تأیید می‌کند.

قاسم‌زاده اضافه کرد: با این حال در اجرای نقشه جامع علمی کشور متوازن عمل نکردیم و به همین خاطر در برخی از حوزه‌ها مانند علوم پزشکی و فنی-مهندسی موفق بودیم و در بعضی از حوزه‌ها مانند علوم انسانی و علوم اجتماعی چندان موفق عمل نکردیم.

وی ادامه داد: بنابراین در حوزه آسیب‌شناسی اجرای نقشه جامع علمی کشور هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی باید نقش‌آفرین باشند و باید از این هیئت‌ها برای طراحی برش استانی نقشه جامع علمی جدید کشور استفاده شود.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) تصریح کرد: هر استانی توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و واقعیت‌های میدانی خاص خودش را دارد و می‌بایست بر اساس ظرفیت‌ها و واقعیت‌های هر استان برش‌های استانی نقشه جامع علمی کشور را طراحی و در نهایت اجرا کنیم.

قاسم‌زاده افزود: در حوزه حکمرانی نمی‌توان یک نسخه شفابخش برای کل کشور پیچید و اعتقاد داریم که باید ظرفیت‌های هر استان در تدوین نقشه جامع علمی کشور دیده شود. بنابراین هر استانی برای تدوین این نقشه وظایفی دارد که باید به این وظایف عمل کند.