شناسهٔ خبر: 69928188 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گفت ‎وگو با ایسنا اعلام شد؛

گردشگری یزد هنوز هم به قبل از کرونا بازنگشته است

مسئولان گردشگری یزد به عنوان یکی از سه راس مثلث طلایی گردشگری ایران معتقدند علی رغم اقدامات صورت گرفته پس از بحران کرونا، هنوز گردشگری این استان به شرایط قبل از کرونا بازنگشته است.

صاحب‌خبر -

«هما خورشیدی» معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در همین رابطه در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: از آنجا که گردشگری، یک صنعت بین بخشی است و با علوم دیگر ارتباط دارد، هرگونه موضوع یا اتفاق در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و بین‌الملل بر این صنعت تأثیرگذار بوده و به طور مستقیم این بخش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گفته وی، عوامل مانند رکود فعالیت‌های گردشگری طی دوران کرونا و خروج نیروی انسانی متخصص از بدنه این صنعت، شرایط منطقه و تأثیر آن بر کشور طی سال‌های اخیر، ضعف سیستم حمل و نقل ریلی و هوایی، شرایط آب و هوایی استان و فصلی بودن فعالیت‌های گردشگری، افزایش هزینه‌ها و نرخ تمام شده خدمات، آنچنان بر صنعت گردشگری یزد تاثیرگذار بوده که هنوز این صنعت در استان احیا نشده و وضعیت به سالهای قبل از کرونا بازنگشته است.

معاون گردشگری استان عنوان می‌کند: هر چند سال گذشته نیز نسبت به سال قبل از آن افزایش قابل توجه آمار ورود و اقامت گردشگران خارجی در استان اتفاق افتاد ولی با لغو تورهای ورودی، تعداد گردشگران خارجی استان سال جاری به طور چشمگیری کاهش یافته است.

وی به اقدامات استان در جهت توسعه گردشگری در بخش خارجی طی این مدت اشاره و تصریح می‌کند: پیگیری برقراری پروازهای خارجی و انجام چند پرواز در مسیر ترکیه ویژه ایام نوروز، برگزاری نشست‌های مشترک با هیات‌های خارجی اعم از سفرا، رایزنان فرهنگی و اقتصادی به همراه بازدید از بافت تاریخی یزد و نیز برگزاری تورهای آشناسازی برای گروه‌های مستندساز و بلاگرهای خارجی در قالب طرح «ایران سلام»، از جمله این فعالیت‌ها بوده است.

خورشیدی برگزاری تورهای سازمان یافته ویژه ایام عزاداری ماه محرم جهت ۴۸۰ نفر از گردشگران ملیت‌های مختلف، تولید محتوا و راه‌اندازی پلتفرم «گردشگری و سرمایه‌گذاری» به هفت زبان زنده دنیا را از دیگر اقدامات در بخش توسعه گردشگری خارجی در استان برمی‌شمارد.

وی ضمن اشاره به انتخاب یزد به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری‌های آسیا، در این رابطه یادآور شد: به پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه و همکاری‌های سایر دستگاه‌های متولی، یزد در سال ۲۰۲۴ میلادی به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری‌های آسیا برگزیده شد.

خورشیدی با اشاره به این که کسب عنوان مذکور، موجب معرفی یزد به کشورهای آسیایی و ایجاد تعاملات بهتری در حوزه‌های فرهنگی، گردشگری و اقتصادی شده است، خاطرنشان می‌کند: رویدادهایی در همین رابطه نیز در سطح ملی و در سطح استان با حضور سفرا و نمایندگان کشورها برگزار و استان یزد به آنان معرفی شد.

وی انتخاب روستای تاریخی فهرج به عنوان یکی از هشت کاندیدای روستاهای هدف گردشگری کشور برای پیوستن به شبکه دهکده های جهانی گردشگری را یکی دیگر از اقدامات در راستای معرفی بیشتر استان یزد به دنیا بیان می‌کند.

وی اضافه می‌کند: همچنین به منظور توسعه گردشگری داخلی در استان برنامه‌هایی مانند برپایی رویدادهای فرهنگی و گردشگری در مناطق و شهرستان‌های استان با رویکرد معرفی مناطق کمتر معرفی شده و معرفی تولیدات و محصولات بومی هر منطقه، حضور در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های داخلی، برگزاری تورهای آشناسازی ویژه خبرنگاران و راهنمایان گردشگری در روستاها و مناطق گردشگری، کاهش نرخ خدمات هتل‌داری در ایام کم مسافر توسط تأسیسات گردشگری استان و تلاش برای جلب رضایت مسافرین، راه اندازی پایگاه اسکان شبانه‌روزی در ایام نوروز و توسعه گونه‌های مختلف گردشگری انجام شده است.

معاون گردشگری استان اظهار می‌کند: علاوه بر سند توسعه گردشگری به عنوان سند بالادستی که دستگاه‌های مرتبط با صنعت گردشگری را ملزم به تعامل و همکاری در این حوزه کرده است، خوشبختانه در قالب فعالیت‌های ستاد سفر نیز دستگاهای خدمات‌رسان در طول سال همکاری لازم را برای ارائه خدمت به هموطنان دارند.

وی با بیان این که در استان یزد، مسائل و مشکلات بخش گردشگری در قالب شورای توسعه گردشگری و نیز نشست‌های مشترک به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار و حضور دستگاه‌های مرتبط پیگیری می‌شود، می‌گوید: عمده‌ترین مسائل حال حاضر صنعت گردشگری استان مربوط به هزینه حامل‌های انرژی، مسائل مالیاتی و تامین پارکینگ واحدهای مستقر در بافت‌های تاریخی است. البته در بخش سرمایه‌گذاری گردشگری نیز موارد مرتبط با اعطای تسهیلات و قوانین و ضوابط بانک‌های عامل از جمله مسائل مورد گلایه‌ی سرمایه‌گذاران است.

وی خواهرخواندگی بین شهرها را به عنوان یکی از زمینه‌های ارتباطی و تعامل دو شهر دارای اشتراکات تاریخی و فرهنگی یادآور می‌شود و اظهار می‌کند: پیمان‌های خواهرخواندگی بین شهرها که توسط شهرداری‌ها پیگیری می‌شود نیز می‌تواند ارتباط دو سویه شهرها همراه با برگزاری برنامه‌های فرهنگی و تبادل گردشگر را رقم بزند و از این طریق تأثیرات قابل توجهی بر توسعه گردشگری بگذارد.

خورشیدی در پایان نیز متذکر می‌شود: خوشبختانه طی شش ماهه ابتدای امسال برای ۳۰ واحد گردشگری جدید در استان پروانه بهره‌برداری صادر شده به طوری که هم اکنون استان از خدمات ۸۰۵ واحد تأسیسات گردشگری بهره مند است.

انتهای پیام