شناسهٔ خبر: 69885054 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) خبرداد

دفاع پایان‌نامه‌های برتر دانشگاه امام رضا در حرم مطهر رضوی

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: با موافقت تولیت آستان قدس رضوی تصمیم گرفته شده دفاع پایان‌نامه‌های برتر دانشگاه امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی برگزار و توسط مرکز رسانه آستان قدس رضوی فیلمبرداری و در برنامه ویژه «پایان‌نامه» در شبکه چهار سیما پخش شود.

صاحب‌خبر -

مرتضی رجوعی، رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این دانشگاه بدون پیوند با حرم مطهر رضوی معنا ندارد و امسال جشن دانشجویان نو ورود نیز در حرم مطهر برگزار شد که تعداد ۱۱۰۰ نفر در تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم حضور یافتند و صبحانه، مهمان مهمانسرای حضرت بودند و سپس میثاق‌نامه امام رضایی آنان قرائت و پسران در نمایشگاه باب‌الجواد حضور داشتند و برنامه‌ریزی شده که در آذرماه، آیین دانش‌آموختگان دانشجویان نیز در صحن انقلاب حرم مطهر برگزار شود و در این مراسم نیز میثاق‌نامه خدمت قرائت خواهد شد. تولیت حرم رضوی نیز موافقت کردند که دفاع پایان‌نامه‌های برتر در حرم مطهر انجام و توسط مرکز رسانه آستان قدس فیلمبرداری و در برنامه ویژه «پایان‌نامه» شبکه چهار سیما پخش شود.

گزینش اساتید دانشگاه امام رضا(ع) متفاوت است

مرتضی رجوعی بیان کرد: انتخاب اساتید در دانشگاه امام رضا(ع) بر اساس اظهارنظر کمیته صلاحیت‌های علمی و عمومی انجام می‌شود که در هیچ دانشگاهی این کمیته وجود ندارد. اساتید در ۲ بخش، اساتید ثابت و هیئت علمی و اساتید حق‌التدریس هستند؛ در مورد گروه اول که بر اساس فراخوان‌های وزارت علوم جذب می‌شوند سختگیری زیادی داریم و ضمن اینکه استانداردهای وزارت علوم را اجرا می‌کنیم استانداردهای آستان قدس را نیز اجرا خواهیم کرد، چون آستان قدس خود گزینش مستقل دارد و همانطور که گزینش وزارت علوم، متقاضیان جذب را گزینش می‌کند، اساتید هیئت علمی دانشگاه امام رضا(ع) توسط آستان قدس نیز بررسی می‌شوند. در شاخص‌های غیر علمی از مهمترین موارد، اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی و التزام به ولایت فقیه است.

وی گفت: در مورد اساتید حق التدریس کمیته صلاحیت‌های عمومی تشکیل و با استاد مصاحبه می‌شود، معاون آموزشی، مدیر گروه و مشاور فرهنگی و تربیتی، اعتقادات، سطح علمی و سواد استاد را بررسی خواهند کرد که وارد دانشگاه شود یا خیر. اگر استاد تایید شد در فرایند قرار می‌گیرد و بعد هم توسط دفتر نظارت و ارزیابی به‌طور مستمر پایش می‌شود، یعنی ارزیابی دانشجو، همکاران استاد و مدیر گروه و معاون آموزشی انجام می‌شود و در واقع نظام ارزشیابی ۳۶۰ درجه است. یعنی از لحاظ کمی و کیفی ارزیابی می‌شود و اگر نمره استاد از یک سطحی پایین‌تر شود از ترم بعد خاتمه همکاری صورت می‌گیرد. برای اساتید جدید آموزش بدو خدمت داریم یعنی استادی که برای بار اول در دانشگاه امام رضا(ع) تدریس خواهد کرد مهارت‌های تدریس، مهارت‌های ارتباطی و خیلی موضوعات مختلف دیگر را فرا می‌گیرد و برای اساتیدی که در حال تدریس در دانشگاه‌های امام رضا(ع) هستند نیز آموزش‌های ضمن خدمت را داریم زیرا محیط درحال تغییر و تحول است.

امور فرهنگی و تربیتی جدا از امور آموزشی و پژوهشی نیست

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) با اشاره به شعار این دانشگاه در در دوره‌های آموزشی گفت: استراتژی ما این است که «امور فرهنگی و تربیتی جدا از امور آموزشی و پژوهشی نیست»، امور فرهنگی پیوسته آموزش و پژوهش نیست یعنی آموزش و پژوهش باید فرهنگی باشد یعنی رفتار، کردار، پوشش و حتی بیان استاد و سطح علمی استاد باید جرثومه یک فرد متدین، متخلق اندیشمند و فاضل باشد همچنین استاد باید در ذهن دانشجو یک استاد جذاب علمی به نظر برسد، دانشجو استاد را الگوی خودش می‌داند و در این زمان استاد می‌تواند کار فرهنگی و اعتقادی نیز انجام دهد و فرهنگی‌ترین کار علمی‌ترین بودن است.

رجوعی تصریح کرد: به همکاران گفته شده است که فکر کنید شما خادم امام رضا(ع) و دانشجو، زائر است، در این صورت شما چگونه با وی رفتار خواهید کرد، رفتار شما سرشار از احترام خواهد بود. بیشترین دغدغه‌های من دغدغه دانشگاه نیست زیرا دانشگاه بی‌تاثیر از محیط اجتماعی نیست، دغدغه من، دغدغه اجتماعی است؛ دانشگاه‌ها باید امتداد اجتماعی داشته باشند به‌عنوان مثال دانشگاه‌ها در مورد پدیده‌های زیست‌محیطی چه نقش دارند؟، فقط شهرداری و محیط زیست در این مورد نقش ندارند بلکه استاد دانشگاه نیز باید تحلیل علمی و راهکار ارائه دهد، بنابراین دانشگاه‌ها باید امتداد اجتماعی هم در حوزه علمی‌ و هم در حوزه تربیتی داشته باشند.

دفاع پایان‌نامه‌های برتر دانشگاه امام رضا در حرم مطهر رضوی

اصول فرهنگی منبعث از سه منبع است

وی گفت: اصول فرهنگی منبعث از سه منبع است که یکی مذهب است؛ قطعاً پایبندی به ارزش‌های دینی و مناسک مهم است، استاد باید مسلط به مبانی ارزشی و اعتقادی و خودش عامل به فرایض دینی باشد و اصل دوم اصول حرفه‌ای است؛ در آموزش یک اصل داریم که اصل عدالت آموزشی و اصل برابری جنسیتی است، یعنی استاد باید به همه دانشجویان به اندازه یکسان نگاه کند، وقتی می‌خواهد ارزیابی آموزشی انجام دهد، متناسب با توانمندی‌های هر فرد در کلاس درس آزمون بگیرد، نمره دهد و ارزیابی کند و این موارد را نیز آموزش می‌دهیم.  

رئیس دانشگاه امام رضا تصریح کرد: دسته سوم، اصول و ارزش‌های سازمانی است، دانشگاه امام رضا(ع)، دانشگاه وابسته به آستان قدس رضوی است و یک ارزش کلیدی در سازمان وجود دارد و آن هم قداست خدمت در دانشگاه امام رضا علیه‌السلام است که جزو اصول حرفه‌ای نیست. استاد دانشگاه‌های دیگر هم به عدالت جنسیتی و برابر جنسیتی، ارزشیابی و سنجش کیفی توجه می‌کند اما شاید در دیگر دانشگاه‌ها خیلی قداست خدمت در دستگاه علی بن موسی الرضا(ع) ملموس نباشد اما ما این مورد را پررنگ می‌کنیم، بنابراین اصول، ارزش‌ها، باورها و اعتقادات ما که مبنای شکل‌گیری فرهنگ سازمانی دانشگاه امام رضا(ع) محسوب می‌شود، از سه منبع اصول منبعث از دین و مذهب، اصول منبعث از حرفه‌ای بودن و اصول سازمانی است.

دانشگاه امام رضا(ع)، کتاب زندگینامه امام هشتم(ع) را منبع درس اندیشه اسلامی قرار داده است

رجوعی خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات و تربیت علمی دانشگاه برای ادای دین به امام هشتم(ع) کتابی به نام «معرفت‌شناسی امام رضا(ع)» تالیف کرده که منبع یکی از دروس عمومی به نام اندیشه اسلامی قرار داده شده است و در دانشگاه تدریس می‌شود. این کتاب شامل مواردی ازجمله زندگینامه امام هشتم(ع)، مناظرات، معارف رضوی و دیگر موارد است. نمونه دیگر ادای دین دانشگاه به امام رضا(ع)، همایش‌های امام رضا(ع) و علوم روز است که در دانشگاه امام رضا(ع) برگزار می‌شود و امسال چهارمین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و علوم روز را برگزار می‌کنیم که تخصصی است و روی علوم تربیتی تمرکز کردیم.

وی در ادامه بیان کرد: ما مناسبت‌های امام رضایی را به حوزه‌های تربیتی وصل می‌کنیم که خیلی خوب در دانشگاه جواب داده و در حال گسترش است و نمونه‌های آن برگزاری مراسم خاص در دهه کرامت و سه روز پایانی صفر است، برنامه‌های ما جنبه‌های آموزشی مختلفی دارد و همیشه می‌گوییم دانشگاه صرفا مکانی برای علم‌آموزی نیست بلکه مکانی برای مهارت‌آموزی اجتماعی و تربیتی نیز است.

انتهای پیام