سید جلال موسوی؛ معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره تغییرات احتمالی در مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور ۱۴۰۴ میگوید: هماکنون در حال بررسیهای کارشناسی هستیم و فعلاً قرار نیست تغییری در برگزاری کنکور ۱۴۰۴ اعمال شود، زیرا هرگونه تغییر باید از یک سال قبل اطلاعرسانی شود. با این حال، ممکن است صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم دیگری بگیرد.
وی با اشاره به آسیبشناسیهای انجامشده بیان میکند: بخشی از اشکالات و ابهامات به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط است و بخشی دیگر به مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو و شورای عالی آموزش و پرورش ارتباط دارد.
موسوی درباره انتقادات مطرحشده پیرامون امتحانات نهایی تمام دروس میگوید: این موضوع به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش مربوط است. آنها تصمیم گرفتند که تمام دروس جزو امتحانات نهایی باشد، در حالی که میتوانستند برخی دروس را شناور کنند. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع اشارهای نداشته است. انتقادات مربوط به شیوه برگزاری ترمیم نمرات یا سهم ۲۰ درصدی سوابق تحصیلی هر یک از پایههای دهم و یازدهم در پذیرش دانشگاهها، به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتباط ندارد و به مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو برمیگردد.
معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان میکند: بخشی از انتقادات مربوط به استرس است و در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا استرس افزایش داشته یا کاهش یافته است و اگر افزایش یافته هدف ما کاهش استرس بوده است که باید حل شود.
موسوی درباره پیشنهادهای مطرحشده میگوید: پیشنهاد حذف امتحانات نهایی در پایههای دهم و یازدهم یا کاهش تعداد دروس امتحان نهایی مطرح است، اما هنوز به جمعبندی نهایی نرسیدهایم. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تأکید دارد که جلسات کارشناسی هرچه سریعتر به نتیجه رسیده و اطلاعرسانی شود.
به گزارش تسنیم؛ بسیاری از دانشآموزان پیشنهاد میدهند که امتحانات نهایی تنها در پایه دوازدهم برگزار شود و تاثیر آن در پذیرش دانشگاهها به جای قطعی، مثبت باشد. همچنین، تاکید دارند که برای برقراری عدالت آموزشی، باید سطح آموزش در مدارس دولتی عادی ارتقا یابد و کیفیت سوالات با محتوای درسی هماهنگتر شود.
اگرچه هدف اصلی مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی کاهش استرس و عدالت آموزشی بود، اما شواهد میدانی نشان میدهد که اختلاف سطح آموزش در مدارس و فشار روانی مضاعف بر دانشآموزان، اهداف اولیه این مصوبه را تحتالشعاع قرار داده است.
∎