شناسهٔ خبر: 69882414 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

افزایش ۲.۵ درصدی شهریه مدارس و مراکز غیردولتی

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی از افزایش ۲.۵ درصدی شهریه مدارس و مراکز غیردولتی خبر داد و گفت: به نسبت سال‌های گذشته که رصد می‌شد میزان خوبی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، احمد محمودزاده شب گذشته در همایش بزرگ موسسان مدارس و مراکز غیردولتی استان خراسان‌رضوی که در مجتمع آیه‌ها مشهد برگزار شد، اظهار داشت: تمامی افراد جامعه بخشی از مهم‌ترین و مستعد ترین سنین یادگیری را در مدرسه سپری می‌کنند و باور ها و تعالیمی که فرا می‌گیرند در راستای پیشرفت و توسعه کشور تاثیر فراوانی خواهد داشت.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی کشور افزود: آینده جوامع را باید در آینده مدارس دید چه بسا که مدرسه تجلی بخش کارآمدی یک مملکت و ظرفیت بخش نظام آموزشی یک کشور است و پایه های سرنوشت کشور بر مبنای آموزش و تعلیم بنا شده است.

محمودزاده گفت: کلید آموزش و تعلیم در دست معلمان و مدیران آموزش و پرورش در حوزه مدارس است و اعتقاد ما براین است که مدرسه خط مقدم استمرار انقلاب اسلامی است، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سرمایه کشور در درون مدرسه برای آینده تربیت می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش به استناد همه اسناد بالای دستی به ویژه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تاکید کرد و گفت: مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سرمایه جامعه و کشور، سرمایه نیروی انسانی است. این نیروی انسانی، تداوم بخش و استمرار انقلاب اسلامی را رقم خواهد زد و در بحث حفظ و گسترش دستاورد های انقلاب اسلامی متاثر است.

وی افزود: اگر بدانیم که معماری، مهندسی و برنامه‌ریزی آینده کشور در درون مدارس اتفاق می‌افتد، قطعا بیش‌تر از قدر دستگاه آموزشی کشور را می‌دانستیم و ارزش، منزلت بالاتری برای آن قائل می‌شدیم.

محمودزاده گفت: بخشی از این تعلیم و تربیت سراسر کشور، در مدارس غیردولتی ایفا می‌شود و ما اغراق به این مسئله داریم که مدیریت 16 میلیون و 500 هزار دانش‌آموز به تنهایی از عهده آموزش‌و‌پرورش بر‌نمی‌آید؛ مدارس دولتی و سایر موسسین وابسته به حوزه تربیت، باید آموزش و پرورش را در این مسئولیت سنگین و سرنوشت‌ساز حمایت کنند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی کشور درباره نگاه ویژه وزارت آموزش و پرورش به مدارس غیردولتی افزود: سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، مجموعه راهبرداری است که نگاه ویژه‌ای به اقتصاد وزارت آموزش پرورش دارد و می‌تواند به توسعه عدالت در نظام تعلیم و تربیت کمک کند و هم می‌تواند در کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی نقش های اساسی ایفا کند.

وی خاطرنشان کرد: ما به مراکز اجازه دادیم تا اگر حیاطی در موسسه وجود نداشت مشکلی برای دریافت مجوز جهت احداث حیاط نداشته باشند. سرانه فضا را در قسمت پیلوت به عنوان حیاط مدرسه حساب شده که موسسات می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

محمدزاده ادامه داد: باتوجه به آیین‌نامه استقرار که چندین پیش در طرفین موسسین آموزشی و سازمان نوسازی مدارس تنظیم شده، اجازه نخواهیم داد که دانش‌آموز در محیط آموزشی نا ایمن حضور داشته باشد و این مسئله خط قرمز وزارت آموزش و پرورش است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص شفاف‌سازی میزان شهریه مدارس و مراکز غیردولتی اظهار کرد: بخشی از این شهریه به فرهنگیان و معلمان این مراکز تخصیص می‌شود و لذا بخش دیگری از این شهریه باتوجه به رعایت بحث تاب‌آوری مردم، که میزان شهریه امسال به افزایش 2.5 درصدی رسید که به نسبت سال‌های گذشته که رصد می‌شد میزان خوبی است.

وی متذکر شد: در کنار میزان تاب‌آوری مردم، میزان شهریه این مراکز و مدارس غیردولتی باید بدین‌گونه باشد که چرخه کار این مدارس از کار نیفتد و مباحث کیفیت آموزشی، ‌مسائل تربیتی و فرهنگی، اجاره‌بها مکان آموزشی، تامین نیروهای آموزشی، انسانی و .. از این قبیل مسائل به شمار می‌روند.

محمودزاده در خصوص فوق برنامه های مدارس و مراکز غیردولتی خاطرنشان کرد: باتوجه به نوع ماهیت این مدارس، فوق برنامه‌ها در سال تحصیلی جاری شاهد افزایش 40 درصدی بودیم و برنامه‌های تابستانه را حدف کردیم و از بابت کمکی برای این مدارس از طرف وزارت انجام شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: باتوجه به توافقاتی که با سازمان‌های متعددی داشتیم، بنابراین شد تا کف میزان شهریه‌ها کمی افزایش یابد تا هم به نرخ اجاره‌بها اماکن که تحت مصوب وزارت آموزش و پرورش نیست بتوانیم تامین کنیم و هم بحث توازن شهریه‌ای بین تمامی مدارس و مراکز غیر دولتی و دولتی رعایت شود.

وی با اشاره به ماده 10 و 18 و 25 آیین‌نامه اجرایی قانون نظام رتبه‌بندی معلمان سازمان برنامه و بودجه کشور تاکید کرد: در مجلس شورای اسلامی با توجه به رعایت حق و حقوق این مدارس و باتوجه به تبصره های ماده 18 آیین‌نامه اجرایی نظام رتبه‌بندی معلمان پیشنهاداتی در خصوص بهبود این مدارس ارائه دادیم که صریحا در ماه 25 آیین‌نامه اجرایی قانون نظام رتبه‌بندی معلمان‌، پرداخت بیمه معلمین مدارس غیردولتی که تعداد دانش‌آموزان کمی دارند، شهریه پایین‌تری دارند توسط دولت بخشی از این مشکلات حل شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی کشور افزود: باتوجه به اهمیت نمرات دانش‌آموزان متوسطه دوم‌، استان  خراسان‌ رضوی عهده‌دار رتبه ششم در سراسر مدارس غیردولتی کشور است که عدد مناسبی نیست و میانگین نمرات رشته‌های نظری میانگین استانی پایه دهم 11.98 و پایه یازدهم 11.01 و پایه دوازدهم سال گذشته 10.97 و خرداد امسال به 11.75 رسیده است.

محمودزاده ‌در خصوص میانگین نمرات برخی مدارس غردولتی ضمن گلایه و شکایت افزود: مدارس غیردولتی بسیاری خوبی از لحاظ علمی و فرهنگی در سطح استان خراسان رضوی داریم که متاسفانه برخی دیگر با توجه به میانگین دریافتی سطح علمی نمرات 4 تا 6‌، رتبه و میانگین جالبی در تراز رتبه‌بندی میانگین مدارس غیردولتی نیست و از معاون آموزش متوسطه اداره‌کل استان  این موضوع را پیگیری کنند.

وی تاکیدکرد: بخشی از فعالیت های فرهنگی و پرورشی و تربیتی در کتاب های درسی عنوان شده ما باید بتوانیم با عبرت گرفتن از این موارد آموزش صحیح نماز و انس با قرآن را در دانش‌آموزان ظرفیت‌سازی کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش اذعان کرد: ‌باید بتوانیم با فعالیت های فوق برنامه و درون مدرسه‌ای از قبیل فعالیت های فرهنگی و پرورشی به نوعی از گرفتاری دانش‌آموزان به آسیب های اجتماعی جلوگیری کرد.

محمودزاده در خصوص سخن مقام معظم رهبری مبنی بر نقشه راه نظام تربیتی دانش‌آموزان افزود: زمانی که نقشه راه وجود نداشته باشد، تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان امکان پذیر نیست، خوشبختانه امسال برنامه و نقشه راه سند تحول بنیادین تصویب و ابلاغ شد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی کشور ادامه داد: بر اساس نقشه راه، سند مدرسه تراز تدوین شده و تمامی بخشنامه ها در سال جاری به تمامی استان‌ها ارسال شده و در نظر داریم که امسال 50 درصد از مدارس غیردولتی وارد فضای مدرسه تراز سند تحول بنیادین شود و 50درصد بعدی در سال آینده ایفا شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: باتوجه به بررسی های انجام شده در عرض 3سال مدرسه تراز طبق سند تحول بنیادین باید اجرا شود که این سند کانون عمل و جبهه عینی نظام تربیت رسمی و عمومی کشور از آن یاد می‌شود.

انتهای پیام /282/.