به گزارش خبرگزاری ایمنا، هرساله در ایام نوروز مسافران زیادی شهرهای خود را به مقصد سایر استانها ترک میکنند، مسافران انتظار دریافت خدمات مناسب در شهر میزبان را دارند.
بهمنظور استقبال شایسته از مسافران نوروزی و ارائه خدمات با کیفیت، در تمام شهرها ستاد خدمات سفر تشکیل میشود.
به دلیل اینکه اصفهان به غیر از نوروز در فصول دیگر هم مهمان و مسافر دارد، از سال ۱۴۰۱ دبیرخانه دائمی ستاد سفر شکل گرفت.
لزوم واگذاری ارائه خدمات سفر به بخش خصوصی
مهدی بقایی، جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان در اینباره میگوید: اقتصاد گردشگری سیاست محوری ستاد خدمات سفر شهر اصفهان است که یکی از مصادیق آن ماندگاری بیشتر گردشگران در نصفجهان است؛ البته اقتصاد گردشگری موارد بیشتری دارد که در جلسات آینده به جمعبندی خواهیم رسید.
وی با اشاره به اهمیت اقتصاد گردشگری میافزاید: هر گردشگری که وارد یک شهر میشود، باید علاوه بر اینکه امکان استفاده از ظرفیتهای گردشگری را داشته باشد، از لحاظ اقتصادی نیز سود ببرد.
جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان با بیان اینکه بعضی خدمات قابل ارائه به گردشگران، باید به بخش خصوصی سپرده شود، ادامه میدهد: اسکان مسافران در حال حاضر بر عهده هتلها است که بخشی از آن را آژانسهای گردشگری میتوانند انجام دهند، در این حالت علاوه بر اینکه گردشگر خدمات خوبی دریافت میکند، شهر نیز از سود اقتصادی بهرهمند میشود.
بقایی خاطرنشان میکند: امیدواریم بتوانیم در رابطه با استان کار مشترکی با سایر شهرها انجام دهیم و یک اتفاق گردشگری دروناستانی را تجربه کنیم.
تبدیل اصفهان به یکی از مقاصد برتر گردشگری، هدف ستاد دائمی خدمات سفر
جواد شفیعی، مسئول کمیته اسکان ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان در اینباره اظهار میکند: در اقدامی مهم برای ارتقای سطح خدمات گردشگری و جذب بیشتر گردشگران، نخستین نشست برنامهریزی، هماهنگی و بررسی ظرفیتهای اقامت و ارائه خدمات به گردشگران شهر اصفهان در معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان برگزار شد.
وی افزود: در نخستین نشست برنامهریزی، هماهنگی و بررسی ظرفیتهای اقامتی درباره موضوعات مهمی همچون افزایش ظرفیتهای اقامتی شهر با بررسی وضعیت موجود اقامتگاههای شهر و برنامهریزی برای افزایش تعداد و تنوع آنها پرداخته شد.
مسئول کمیته اسکان ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان ادامه میدهد: در این جلسه راهکارهای بهبود کیفیت خدمات بهمنظور ارتقای سطح خدمات ارائه شده در هتلها، مهمانپذیرها، مدارس آموزش و پرورش، خوابگاههای دانشجویی، منازل استیجاری و سایر اقامتگاهها نیز مورد بررسی قرار گرفت.
شفیعی تصریح میکند: توسعه زیرساختهای گردشگری شهر اصفهان با ایجاد و بهبود زیرساختهای لازم برای رفاه حال گردشگران همچون پارکینگها، سرویسهای بهداشتی، همچنین معرفی جاذبههای گردشگری از طریق برنامهریزی برای معرفی بهتر و جذابتر جاذبههای تاریخی، فرهنگی و طبیعی شهر و هماهنگی بین دستگاههای مختلف، ایجاد هماهنگی بین دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی برای ارائه خدمات بهتر به گردشگران به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.
وی اظهار میکند: برای ایجاد برنامه جامع و منسجم جهت توسعه صنعت گردشگری در اصفهان و ارتقای جایگاه این شهر بهعنوان یکی از مقاصد برتر گردشگری در کشور برنامهریزیهای لازم در حال انجام است.
مسئول کمیته اسکان ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان میگوید: امیدواریم با همکاری تمام دستگاههای مرتبط و سایر کمیتههای ستاد سفر بتوانیم خدمات باکیفیتتری را به گردشگران ارائه دهیم و به این ترتیب به رونق اقتصادی شهر کمک کنیم.
شفیعی ادامه میدهد: در نخستین نشست برنامهریزی، هماهنگی و بررسی ظرفیتهای اقامتی، ضمن بررسی مشکلات موجود در حوزه گردشگری، راهکارهای عملی برای رفع آنها ارائه و تصمیمهای مهمی برای بهبود وضعیت موجود گرفته شد که امیدواریم با اجرای این تصمیمها، شاهد رشد و توسعه روزافزون صنعت گردشگری در اصفهان باشیم.
افزایش آمار اسکان مسافران نوروز ۱۴۰۳ در اصفهان
الهام عاقریان، مسئول هماهنگی مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان میگوید: در مجموع یک میلیون و ۲۸۱ هزار و ۱۹۸ نفر در نوروز ۱۴۰۳ از طریق مکانهای اقامت، در اصفهان اسکان داده شدند که نسبت به سال قبل افزایش ۱۸.۶ درصدی داشته است؛ منازل بستگان و مراکز اقامتی دولتی و خصوصی اداری بیشترین میانگین مدت اقامت (چهار روز) را به خود اختصاص داده است، بازدید از مراکز گردشگری ۳.۳ درصد کاهش داشت.
وی با بیان اینکه بازدید از مراکز گردشگری در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته و در سال ۱۴۰۳، ۳.۳ درصد کاهش داشته است، میافزاید: این در حالی است که بر اساس مطالعات اقامتگاهی و اسکان، آمار اسکان مسافر ۱۸.۶ درصد افزایش یافته است.
مسئول هماهنگی مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح میکند: از میان مراکز گردشگری ثبت شده در سامانه رصا، بولینگ صفه، سینما ۷ بعدی صفه، حمام شاهزاده، عصارخانه شاهی، مقبره خواجه نظامالملک، مقبره باباقاسم کاهش بازدید کننده داشته و از میان مراکز تحت مدیریت میراث نیز چهلستون، عالیقاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطفالله، کاخ هشتبهشت و منارجنبان با کاهش بازدید روبهرو بوده است، همچنین بعضی مراکز گردشگری دادهای را در سامانههای موجود ارائه نکردهاند.
عاقریان خاطرنشان میکند: بهرغم آنکه نقشجهان و ناژوان بالاترین سهم بازدید گردشگران را به خود اختصاص میدهند، اما نسبت به سال قبل رشد منفی داشتهاند، با توجه به ثبت نشدن الکترونیکی یا دستی ورودی بعضی مراکز از جمله پلهای تاریخی و گذر فرهنگی چهارباغ، امکان پهنهبندی دقیقتر در این زمینه وجود ندارد.
وی با بیان اینکه سوم، چهارم، دهم و بیستوسوم فروردین بیشترین آمار بازدید گردشگران از مراکز گردشگری بوده است، تصریح میکند: شهرداری ۵۶ درصد از سهم بازدیدکنندگان را به خود اختصاص داده است و بیستوچهارم اسفند ۱۴۰۱ و بیستویکم فروردین بیشترین آمار ورودی پایانهها بوده است.
مسئول هماهنگی مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بهصورت میانگین روزانه ۳۳ پرواز داخلی با ۱۹۶۲ مسافر خروجی داخلی و ۱۹۳۸ مسافر ورودی داخلی و بهصورت میانگین روزانه هشت پرواز خارجی با ۵۰۸ مسافر خروجی و ۵۲۶ مسافر ورودی خارجی صورت گرفته است، ادامه میدهد: در مجموع ۷۳۶ پرواز داخلی با ۴۳ هزار و ۱۶۴ مسافر خروجی داخلی و ۴۲ هزار و ۶۴۵ مسافر ورودی داخلی، انجام شد، همچنین روزانه ۱۸۳ پرواز خارجی با ۱۱ هزار و ۱۷۴ مسافر خروجی و ۱۱ هزار ۵۷۹ مسافر ورودی خارجی صورت گرفته است.
عاقریان با بیان اینکه بهصورت روزانه ۹ سفر ریلی در شهر اصفهان انجام میشود که ۹۸۹ مسافر وارد و ۹۸۰ مسافر خارج میشوند، میگوید: در مجموع در بازه زمانی سفر نوروز ۲۱ هزار و ۷۶۲ مسافر وارد و ۱۳ هزار ۷۱۷ مسافر خارج شدهاند، به ترتیب استانهای خراسان، تهران و هرمزگان رتبههای اول تا سوم مسافران ریلی را به خود اختصاص میدهند.
وی با بیان اینکه ۶۱ درصد گردشگران حاضر در اصفهان اذعان داشتهاند، مقصد نهایی آنها اصفهان است و ۳۸ درصد مقصد نهایی را سایر شهرها عنوان کردهاند، خاطرنشان میکند: این مطالعات از بخش نظرسنجی از گردشگران بهدست آمده است که استان فارس بیشترین تعداد آمار را به خود اختصاص داده است.
مسئول هماهنگی مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه تعداد کل نیروی انسانی بهکار گرفته شده در ستاد نوروزی سال ۱۴۰۲ برابر با ۵۵۶ نفر و در سال ۱۴۰۳، ۴۳۷ نفر بوده که کاهش ۲۱ درصد داشته است، میگوید: ۲۲ درصد از منابع انسانی در امور فرهنگی مستقر بودهاند و بین مناطق، منطقه ۷ بیشترین تعداد نیروی ستاد نوروزی را به خود اختصاص داده است.