شناسهٔ خبر: 69759772 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

امیدواریم رشته حذف شده موسیقی به دبیرستان‌ها بازگردد

یک استاد موسیقی گفت: امیدواریم رشته آهنگ‌سازی که از هنرستان‌های موسیقی حذف شده مجدداً در سال‌های آینده به هنرستان‌های ما برگردد.

صاحب‌خبر -

 رمضانی استاد موسیقی در برنامه ارغنون رادیو گفت و گو گفت:رشته موسیقی به زیرشاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شود و به نظر می‌رسد كه انتخاب عنوان نوازندگی سازهای ایرانی گویاتر باشد.

وی بیان کرد: ویولون از كودكی در منزل ما وجود داشت و پدر همیشه ما را به سمت موسیقی تشویق می‌كرد. موسیقی را از هشت‌سالگی و با نوازندگی تنبك شروع و بعد از مدتی ویولون را به‌عنوان ساز تخصصی خود انتخاب كردم رشته آهنگ‌سازی در سال ۱۳۹۳ از هنرستان حذف شد و باوجود علاقه زیادی كه به آهنگ‌سازی داشتم؛ اما به‌اجبار رشته نوازندگی را انتخاب كردم و بعد از شركت در كنكور و كسب رتبه اول آهنگ‌سازی، وارد دانشكده هنر دانشگاه تهران شدم.

 رمضانی افزود: ما علاوه بر هنرستان استان تهران در شهر تبریز و اصفهان هم هنرستان باسابقه داریم اما با قدمت كمتر. وزارت فرهنگ و ارشاد نیز در یكی دو دهه اخیر، هنرستان‌هایی را در شهرهای مختلف استان‌ها مانند كرج و سنندج احداث كرد كه البته بیشتر نوازندگی ساز ایرانی را آموزش می‌دهند.

این استاد موسیقی بیان کرد: نظام آموزشی و شرایط داخل دبیرستان‌ها و دروس عمومی و متفرقه در دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها فرصت كاركردن در آهنگ‌سازی را نمی‌دهد؛ اما در كل آهنگ‌ساز و نوازندگی خیلی جدا از هم نیستند و در یك مسیر قرار دارند  هنرجویان در هنرستان‌ها با سن كمتر و طبق یك سیستم آموزشی دقیق و با نظارت آموزش می‌بینند تا در حوزه نوازندگی تبدیل به یك نوازنده برجسته شوند و البته ما در هنرستان‌ها دروس عمومی و مصوب آموزش‌وپرورش هم را داریم.

 وی افزود: بچه‌ها در هنرستان رقابت می‌كنند و سال دیپلم سخت‌ترین سال برای آنهاست و همان سال باید در كنكور هم شركت كنند و درس‌هایی را بخوانند كه هیچ‌وقت در هنرستان نخواندند و لذا مجبورند كه در آموزشكده‌های آزاد كنكور هزینه كنند.

رمضانی بیان کرد:بهتر است كه بچه‌ها در هنرستان‌ها اول روی نوازندگی كار كنند و افرادی كه شوق‌وذوق ملودی‌نویسی و خلق اثر را دارند به آهنگ‌سازی بپردازند و در ادامه آهنگ‌سازی خود را پرورش دهند.

 رمضانی خاطرنشان كرد: بچه‌های هنرستان برای سنجش معدل ورود به دانشگاه و گرفتن امتیاز باید در آزمون نهایی درس‌هایی شركت كنند كه هیچ‌وقت در هنرستان نداشتند و نكته عجیب اینكه درصد معدل در كنكور برای هنرستانی‌ها نسبت به بقیه پایین‌تر است.

این  استاد موسیقی با اشاره به اینكه كنكور رشته موسیقی دو مرحله كتبی و عملی با ضریب ۱۲ دارد گفت: بچه‌های هنرستان در مرحله دوم مشكلی ندارند؛ اما در مرحله اول مشكل دارند و همین باعث می‌شود كه آمار قبولی بچه‌های هنرستان در دانشگاه‌های سراسری پایین باشد و امیدواریم رشته آهنگ‌سازی كه از هنرستان‌های موسیقی حذف شده مجدداً در سال‌های آینده به هنرستان‌های ما برگردد.

او گفت: یكی از مشكلات عجیب كنكور هنر این است كه برخی دروس منابع ندارند؛ مانند درس «درك عمومی ریاضی فیزیك» با ضریب ۵ كه هیچ منبعی برای آن تعریف نشده است.