روحالله ایزدخواه در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۲ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری آییننامهای، گفت: امروز آقای دستغیب رئیس دیوان محاسبات کشور یک ساعت گزارش در رابطه با تفریغ بودجه سال ۱۴۰۲ ارائه کرد که حدودا ۱۰ تحقیق و تفحص در این گزارش نهفته بود، در واقع هر ۵ دقیقه یک گزارش تحقیق و تفحص در رابطه با موضوعاتی همچون تخلفات صورت گرفته در ساختار بودجه، شرکتهای دولتی، بودجه اشتغال و تولید، هدفمندی یارانه ها، صندوق توسعه ملی و شرکت ملی نفت ارائه کرد.
وی ادامه داد: باید تاکید کرد؛ اینجا مجلس شورای اسلامی است نه مجلس روضه، لذا ذکر مصیبت کافی نیست چرا که شما آقای دستغیب دادستان، دادسرا و هیات مستشاری دارید لذا باید به ما گزارش دهید در این مدت چند مدیر را به دادسرا فرستاده و چند حکم انفصال از خدمت صادر کردید بنابراین ذکر مصیبت کافی نیست در حالی که طبق قانون دیوان محاسبات میتوانیم با درخواست نماینده مستقیما وارد تحقیق و تفحص شوید.
این نماینده مجلس افزود: چرا گزارشهای دیوان در زمان نتیجه گیری گرد میشود و استنکاف از قانون در آن مجاز نیست، همچنین در رابطه با بحث صندوق توسعه هربار از مقام معظم رهبری اذن گرفتید، ایشان نیز فرمودند بودجه این صندوق صرف موضوعات عمرانی و اشتغال شود، اما باید پرسید این مهم کی محقق خواهد شد.
وی تاکید کرد: زمانی که پول جابه جا میشود یعنی اختلاس صورت گرفته است و زمانی که سهم شرکت ملی از ۱۴.۵ درصد به ۲۱.۵ درصد کاهش پیدا میکند باید گفت این بزرگترین اختلاس صورت گرفته در کشور است و آیا چنین اقدامی محاکمه ندارد؟ همچنین باید تاکید کرد؛ دیوان محاسبات سازمان تشریفاتی نیست بلکه یک رکن اصلی نظارتی در کشور است و باید پرسید چرا نظارتها به سرانجام نمیرسد؟ و چرا نمایندگان در جریان برخوردهای قانونی دیوان قرار نمیگیرند لذا باید جلسه علنی بگذارید و بگویید چه مدیرانی را عزل کردید چرا که ما روزانه شاهد تخلفات بودجهای هستیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما ۲ سال تمام در این مجلس و مجلس قبل، برای تصویب قانون جهش دانش بنیان زمان گذاشتیم، اما با وجود آنکه وصولی این قانون در سال ۱۴۰۲، مبلغ ۲۴ همت بود، اما فقط ۴ همت آن تخصیص یافته است و ۲۰ همت آن را جای دگر بردهاند.
وی همچنین افزود: ۶ ماه نیز برای واردات خودروهای فرسوده در مجلس وقت گذاشتیم که ۱۰ همت وصولی این قانون بود، اما در صندوق آن چنین بودجهای وجود ندارد بنابراین باید گفت؛ ما برای چه چیزی قانون مینویسیم؟ و اگر قرار نیست دیوان بازدارنده باشد بهتر است تعطیل اش کنیم. در حالی که باید دیوان اهرم و بازوی نظارتی مجلس باشد، اما سالها است از این مسیر خارج شده لذا خواهش میکنم هم نمایندگان به این موضوع توجه کنند و هم دیوان محاسبات کشور وظایف خود را به درستی انجام دهد.
انتهای پیام/