به گزارش ایکنا؛ تغییرات مدیریتی در شورای فرهنگ عمومی و سازمان حج و زیارت، نواخته شدن زنگ استکبارستیزی، عمره بدون فیش متولدین 1390 به بعد، آیین پاسداشت استاد حسین انصاریان، آیین اعطای تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران، اهدای سه میلیارد جایزه البرز به دانشآموزان، فراخوان طراحی تندیس معلم و نشست تخصصی «هوش مصنوعی و هنر» از جمله رویدادهای مهمی است که طی هفته گذشته در خبرگزاری ایکنا انعکاس داشته است.
خبرگزاری ایکنا بنابر رسالت خود، گفتوگوهایی را در رابطه با مسائل و موضوعات گوناگون با کارشناس متخصص انجام داده است که میتوان به سلسله مصاحبههایی با عنوان «مدرسه اثرگذار» و «مسیر والدگری» اشاره کرد. علاوه بر این گفتوگوهایی نیز به مناسبت روز فرهنگ عمومی و تأکید بر مهندسی فرهنگی، روز دانشآموز، میلاد حضرت زینب(س) و بررسی موضوع اخلاق پرستاری و ... انجام شده است.
در ادامه گزیدهای از رویدادها و مصاحبهها را مرور میکنیم.
آئین نواخته شدن زنگ استکبارستیزی و روز دانشآموز
آئین نواخته شدن زنگ استکبارستیزی و روز دانشآموز یکشنبه، ۱۳ آبان در مدرسه طلوع اسلام واقع در منطقه هفت تهران برگزار شد.
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش گفت: ۱۳ آبان فرصتی است تا عملکرد کشورهای استکباری را مرور و با حضور در راهپیمایی ۱۳ آبان تنفر و انزجار خود را از آمریکا و رژیم صهیونسیتی و حمایت خود را از مردم مظلوم غزه و فلسطین اعلام کنیم.
وی افزود: شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل، برخاسته از قلب و جان ماست و برای دفاع از دانشآموزانی است که امروز در غزه و فلسطین به خاک و خون کشیده میشوند. امروز در روز ۱۳ آبان پیمان میبندیم که راه شهیدان را ادامه دهیم و در دفاع از مظلومان عالم و مقابله با آمریکا و رژیم صهیونسیتی از پای ننشینیم.
علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز گفت: شعار نه شرقی، نه غربی، استکبار جهانی را به خشم آورده است. ما اگر تاریخ معاصر را خوب بخوانیم متوجه میشویم که هیچ روزی نبوده است که دشمن با ما دشمنی نکرده باشد. یکی از راههای مبارزه با دشمن تولید علم و فناوری است. باید هر روز به فکر وحدت و انسجام ملی باشیم و آن را ارتقا دهیم.
متولدین سال ۱۳۹۰ به بعد بدون فیش راهی عمره میشوند
آخرین ثبتنام ودیعهگذاری عمره مفرده در ایران در سال ۱۳۹۰ انجام شد و در حال حاضر حدود پنج میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از اولویت یک تا ۶۰۰ دارای فیش عمره هستند. طبق قانون تنها کسانی میتوانند از ایران راهی عمره مفرده شوند که دارای فیش عمره باشند. کسانی هم که فیش عمره ندارند، میتوانند این فیش را از دارندگان فیشهای عمره مفرده که قصد فروش فیش خود را دارند خریداری کنند، اما در این میان متولدین سال ۹۰ به بعد در صورتی که والدین آنها دارای فیش عمره بوده و قصد عزیمت به سرزمین وحی را دارند، میتوانند بدون خرید فیش به همراه والدین خود در کاروانهای عمره ثبت نام کنند.
این افراد میتوانند بدون فیش عمره مفرده و یا در نظر گرفتن اولویتبندیها در سامانه عمره و سپس کاروان مدنظر خود نامنویسی و راهی سرزمین وحی شوند.
سازمان حج و زیارت با ایدههای جدید صیانت شود
مراسم تودیع سیدعباس حسینی، رئیس سابق سازمان حج و زیارت و معارفه علیرضا بیات، به عنوان رئیس جدید این سازمان یکشنبه ۱۳ آبان ماه با حضور حجتالاسلام قاضیعسکر، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم؛ سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حجتالاسلام سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، رؤسای اسبق سازمان حج و زیارت و جمعی از مسئولان برگزار شد.
حجتالاسلام سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز خطاب به رئیس جدید سازمان حج و زیارت، گفت: کاری که شما به دوش میگیرید، سخت و شیرین است. بناست ۸۵ هزار نفر به حج مشرف شوند و این افراد تمام ظرفیت عمرشان را به این سفر میآورند که اگر ما نتوانیم به آنها خدمت کنیم زیان میبینیم. سهمیه زائر ما باید افزایش پیدا کند. اعزام برخی زائران از ثبت نام تا تشرف بیش از ۳۰ سال طول میکشد. تعداد زیادی زائر مستطیع در خارج از کشور داریم که باید برای آنها کاری کرد. پیشنهاد دادم یک هزارم جمعیت کشور به حج مشرف شوند و یک ده هزارم برای ایرانیان خارج از کشور اختصاص داده شود. همچنین احیای حقوق سپرده گذاران در بانکها باید جزو برنامهها باشد.
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: زائر ایرانی، یک عمر در سودای حج است و این یک سفر روحانی و قدسی برای زائر ایرانی است، اما این زیستبوم در فضایی که در عربستان دنبال میشود، معنای متفاوتی پیدا میکند و این امر وظیفه مسئولان را برای صیانت از زیست بوم زیارت افزایش میدهد تا از مسیر گم نشود.
علیرضا بیات، رئیس سازمان حج و زیارت نیز، گفت: تغییرات در داخل کشور و کشورهای عربستان و عراق راهی جز این نمیگذارد که از تجربه همه مسئولان و نهادها برای برگزاری حج، عمره و عتبات بهره ببریم. سند تحولی در حج داریم و میتوانیم از آن استفاده کنیم؛ ما خودمان را به اصلاح تدریجی قانع نمیکنیم و امیدواریم به سمت اقدامات تحولی برویم.
ولادت اهل بیت(ع)؛ مردمیترین ظرفیت شادیبخش در جامعه
حجتالاسلام علیرضا قبادی، جامعهشناس و کارشناس دین، به مناسبت سالروز آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج) یادداشتی با عنوان «ظرفیتهای شادیبخش در اسلام و تشیع» را در اختیار ایکنا قرار داد. در قسمت اول این یادداشت به تشریح این مسئله پرداخته شد که همچنان که در اسلام به سوگواری اهمیت داده شده به شادی نیز پرداخته شده است. در قسمت دوم این یادداشت مطرح شد که کاهش شادمانی در جامعه ما به دلیل فقدان توصیههای شادیآفرین در منابع اصیل دینی نیست و پیامبر(ص) و ائمه(ع) بر لزوم شادکامی در جامعه تأکید دارند که باید به این مباحث توجه کرد. در قسمت سوم این یادداشت نیز مطرح شد که تصور میشود شادی تعریف روشنی دارد، اما تعریف دقیق از شادی، منوط به شناسایی و بررسی ابعاد، مصادیق و ملاکهای شادی و ... است و با محیط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در ارتباط است. در قسمت چهارم این یادداشت نیز به معرفی سطحی عمیقتر و بنیادیتری از شادیآفرینی پرداخته شد.
در بخشی از یادداشت قسمت پنجم آمده است: قدرشناسی یکی از نیرومندترین و قویترین شیوههای ابراز شادمانی است. بسیاری از شواهد علمی نیز نشان میدهند که قدردانی حتی تأثیرات گستردهای بر سلامت انسانها دارد. سپاس و قدردانی در این ولادت از فعالیت و تلاش قشری انجام میگیرد که برای ما در سختترین وضعیت جسمانی و روحی به ارائه خدمات ارزشمند میپردازند.
لزوم گفتوگوی برادرانه و پاسخ به شبهات دانشآموزان
ماه آبان دو روز تاریخی مهم را درون خود جای داده است که میتوان به هشتم آبان، شهادت حسین فهمیده، بسیجی ۱۳ ساله و روز نوجوان و بسیج دانشآموزی و ۱۳ آبان، سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و روز دانشآموز اشاره کرد.
ایکنا به همین مناسبت گفتوگویی با سردار مجتبی باستان، مسئول بسیج دانشآموزی کشور انجام داده است که وی در بخشی از این گفتوگو معتقد است؛ همه دانشآموزان بسیجی هستند، اما ممکن است برخی نقدهایی هم داشته باشند که طبیعی است. شاید دانشآموزان و معلمها نقد داشته باشند که اولاً ما حوصله خود را بالا میبریم. ما با دانشآموزانی که مسئله و حرف دارند صحبت میکنیم؛ زیرا دانشآموزان فرزندان ما هستند و قدم همه دانشآموزانی که نقد دارند را بر چشم میگذاریم و با آنها به گفتوگو مینشینیم. هیچ دانشآموزی نباید در مسیر اینگونه سؤالات از فضای بسیج دانشآموزی فاصله گیرد. اگر فردی نقد، زاویه یا مشکل دارد مشکلی نیست و طبیعی است؛ زیرا نگاه و نظر دانشآموز است. باید هنرمندانه به کنار دانشآموزان برویم.
وی افزود: دانشآموزی که بتواند خوب درس بخواند و به جامعه خود خدمت کند و در ترازهای علمی، بالاترین رتبه را بیاورد و در اخلاق و معرفت، کمک به خانواده و معلم، کمک به اقتصاد محله با اردوهای جهادی و خدمت به منطقه و محله خود حضور داشته باشد، خود به خود در مسیر امنیت پایدار قدم برداشته است. اگر یک دانشآموز در بسیج محلات، پایگاهها، بسیج دانشآموزی و مساجد فعال باشد و این نقشها را ایفا کند در مسیر امنیت پایدار قدم برداشته است.
مشروح این مصاحبه را اینجا بخوانید.
مدرسه اثرگذار
به بار نشستن درخت دانش، ملزوماتی نیاز دارد که توجه به آنها سببساز «ز گهواره تا گور دانش بجو» میشود و اگر به آن ملزومات بیتوجهی شود؛ تا گور که هیچ، ۹ ماه سال تحصیلی هم طاقتفرسا خواهد بود. لازمه همه اینها «اثرگذاری» است؛ یعنی مدرسه باید اثرگذار باشد و به سمتی برود که علم نافع ایجاد کند و از علم بینفع بپرهیزد.
ایکنا به مناسبت بازگشایی مدارس در چندین گفتوگو با کارشناسان و متخصصان حوزه تعلیم و تربیت به موضوع «مدرسه اثرگذار» پرداخته است تا از دیدگاههای مختلف، چیستی و چگونگی چنین مدرسه و نظام تعلیم و تربیتی بررسی شود. در هفته گذشته، محمد دادرس، عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران؛ مؤلف کتاب «زبانآموزی پیشدبستانی» در تیتر «شایستهسالاری؛ اصلیترین راهکار دستیابی به اهداف تربیتی» با بیان اینکه اصلیترین و کلیترین راهکار دستیابی به اهداف تربیتی در مدارس، شایستهسالاری در آموزش و پرورش است گفت: شرط اول این است که معلمان باید خوب تحصیل کرده باشند و دانشآموخته حوزههای علوم تربیتی و روانشناسی تربیتی باشند.
مصطفی مرادی، عضو هیئت علمی گروه مبانی فلسفی اجتماعی تعلیم و تربیت دانشگاه تهران در مصاحبهای با تیتر «کدام معلمان در آموزش مهارتهای اجتماعی و هویتی موفقترند» گفت: معلم مدرسه اثرگذار نباید شغل دوم و سوم داشته باشد. معلمی باید شغل صد درصدی باشد؛ معلمی که بخواهد در خیابانها حق خود را بگیرد نمیتواند برای فرزندان این کشور به صورت شایسته خدمت کند. معلمی نیازمند روزآمدی مستمر است یعنی معلم باید به صورت دائم مطالعه کند، از آخرین دستاوردها آگاه باشد، دانش خود را روزآمد کند و دورههای کافی ببیند.
والدین در مسیر آگاهی
خبرگزاری ایکنا در راستای رسالت خود مبنی بر آگاهیبخشی، مجموعه بستههای مشاورهای را منتشر خواهد کرد که درباره «چالشهای کودکی و نوجوانی» برای مخاطب والدین است و مژگان هوشیار، روانشناس حوزه کودک و نوجوان در این مجموعه هر بار به موضوعی خاص میپردازد تا با راهکارهای کارشناسانه، مسیر والدگری را برای والدین تسهیل کند که هفته گذشته به «انواع حمایت از فرزند» اعم از حمایت اطلاعاتی، اقتصادی، آموزشی و معنوی پرداخت. وی در بخشی از این بسته مشاورهای گفت: راه متفاوت و دشوار، مرد راه میخواهد؛ باید از خود بپرسیم مرد راه هستیم یا نه؛ بعد قدم در راه بگذاریم. ازدواج به خودیخود کار بسیار پرچالشی است، حالا که تفاوت خانوادگی زیاد است چالشها چندین برابر خواهند بود لذا لازم است قبل از تصمیم نهایی چند سؤال از خود بپرسیم؛ مثلاً «آیا واقعبینانه به مسئله نگاه کردهام؟»، «با پیامدهایش آشنا هستم؟»، «پیامدهایش را پذیرفتهام؟»، «شاید همه چیز خوب پیش برود و شاید هم خوب پیش نرود؛ آماده هستم تا مسائل را حل کنم و یا بپذیرمشان؟» و... پاسخ کارآمد به این سؤالات به معنای انتخاب آگاهانه است.
لزوم مهندسی فرهنگی برای صیانت از ارزشها و حذف بدعتها در فرهنگ عمومی
۱۴ آبان در تقویم رسمی کشورمان به نام «روز فرهنگ عمومی» نامگذاری شده است. فرهنگ عمومی معنای گستردهای دارد و شامل مجموعهای از عقاید، ارزشها، احساسات و هنجارهاست که فراتر از گروهها و اقشار خاص، در جامعه مورد قبول است. در واقع آنچه به عنوان فرهنگ عمومی در یک جامعه تعریف میشود، برگرفته از باورها و اعتقادات مذهبی، اعتقادات بومی و محلی، آیینهای سنتی و قدیمی و حتی خرافات و باورهایی است که به تدریج در ذهن مردم رسوخ کرده است؛ بنابراین صیانت از فرهنگ ارزشمند ایرانی و اسلامی و انتقال آن به نسلهای بعد حائز اهمیت است و در مقابل، برخی از این باورها که جامعه را دچار مسائل و مشکلات فراوانی کرده است، نیاز به اصلاح دارد که البته کار سادهای نیست و نیاز به مهندسی فرهنگی و شاید سالها زمان داشته باشد.
در همین راستا خبرگزاری ایکنا با حجتالاسلام میثم امرودی، مدیرعامل جامعه تعلیمات اسلامی به جهت سالها حضور در عرصه مدیریت فرهنگی گفتوگو کرده است. وی در این زمینه معتقد است؛ مهندسی فرهنگ، دست فرد نیست، بلکه مجموعهای از عوامل در حفظ آن دست اندرکار هستند. اگر مهندسی فرهنگ طراحی شود، نمیتوان آن را با دستورالعمل و بخشنامه اجرایی کرد. میراث، تربیت در مدارس، فضای عمومی مجازی، خانوادهها، والدین، جامعه، محلات، مساجد و ... در حفظ فرهنگ یک کشور نقش دارند و کنار هم چیدن آنها به منظور همافزایی، کار مهندسی فرهنگی است. در این راستا جلسات متعددی برگزار شده و مصوبات مناسبی در شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسیده است، اما کافی نیست و زمانی محقق میشود که طبق این مهندسی، چیدمانها کنار هم قرار بگیرد. مدرسه ما همان را بگوید که تلویزیون میگوید. تلویزیون همان را بگوید که سینما میگوید. سینما همان را بگوید که نخبگان میگویند. نخبگان همان را بگویند که دانشگاهیان میگویند. دانشگاهیان همان را بگویند که در مدارس تدریس میشود. برای ایجاد این وحدت گفتمانی راه بسیاری داریم و قدم اول آن مهندسی فرهنگی است؛ اما تحقق آن به مواردی که بیان شد، وابستگی مستقیم دارد.
مشروح گفتوگو را اینجا بخوانید.
دچار خودفریبی در اخلاق شدهایم
درسگفتار «اخلاق اجتماعی در نهجالبلاغه» به همت گروه مطالعات قرآنی خانه اندیشمندان علوم انسانی طی سه جلسه با تدریس بخشعلی قنبری، پژوهشگر نهجالبلاغه، نویسنده کتاب «اخلاق کرامت در نهجالبلاغه» و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
قنبری در اولین جلسه از این درسگفتار با تیتر «دچار خودفریبی در اخلاق شدهایم» به تشریح دلایل انتخاب این موضوع و چرایی توجه به بحث اخلاق در نهجالبلاغه پرداخت و گفت: دچار خودفریبی در اخلاق شدهایم و همه میگوییم اخلاق را بلد هستیم. اما کافی است سوال اخلاقی از مخاطب بپرسید مثلا سؤال کنید بردباری یعنی چه؟ افراد کمی میتوانند تعریف درستی از بردباری ارائه دهند یعنی دانش اخلاق در بین ما برخلاف تصور رایج وجود ندارد. عملمان به کنار، حتی علم اخلاق را هم بلد نیستیم و این نشان میدهد به لحاظ علم اخلاق حرفی برای گفتن نداریم.
خبرهای خوش وزیر بهداشت برای پرستاران
آئین بزرگداشت مقام پرستار چهارشنبه ۱۶ آبان ماه در آستانه روز پرستار با حضور جمعی از پرستاران کشور؛ مسعود پزشکیان، رئیس جمهور؛ محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت و سایر مسئولان حوزه سلامت در سالن اجلاس سران برگزار شد.
ظفرقندی، وزیر بهداشت در این مراسم گفت: در مورد فرمول اضافه کاری که رئیس جمهور هم مطرح کردند، شرایط عادلانه نیست. با بحثهایی که انجام شد و با وجود مشکلاتی که سازمان برنامه و بودجه و کشور دارد توانستیم این فرمول را که معدلش ۳۰ هزار بود به ۸۰ هزار تومان برسانیم. در بحث استخدام پرستاری و کمبودهایی که در این خصوص وجود دارد فعلاً استخدام گسترده ۱۱ هزار پرستار و در کل ۲۵ هزار نفر در حوزه سلامت را در دستورکار داریم که به زودی محقق میشود.
۳ روش برای تبدیل پرستار به عامل اخلاقی
عباس عباسزاده، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکترای پرستاری و فلوشیب اخلاق زیستی به مناسبت هفته پرستار در گفتوگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که آیا در کشور ما قوانین مدونی در خصوص اخلاق پرستاری وجود دارد؟ گفت: اصالتاً اخلاق از نوع توصیه است و از نوع مقررات نیست به همین دلیل کدها به ما توصیه میکنند که اخلاقیات را رعایت کنیم.
وی تشریح کرد: در کشور ما نیز کدها با عنوان «آئین اخلاق پرستاری» از سال ۸۱ تدوین شده است، اما باید بازنگری شود؛ البته این بخش فلسفی کار است و بخش نرمافزاری و اخلاق نظری است و اگر بخواهیم اخلاق پرستاری عملیاتی شود باید اخلاق را در قوانین خود جاری کنیم نه اینکه قانون اخلاقی بگذاریم. یعنی اگر دستورالعملی برای بستری تعیین میکنیم باید منطبق با کدهای اخلاقی باشد، اگر دستورالعملی برای ترخیص براساس میل شخصی میگذارم باید منطبق بر اخلاق و حقوق بیمار باشد، اگر حقوق بیمار را تدوین میکنم باید منطبق بر اخلاق باشد.
مشروح گفتوگو را اینجا بخوانید.
تدوین اخلاق پرستاری برتر در جهان به کمک آموزههای اسلام
محمود عباسی، رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتوگو با خبرنگار ایکنا، گفت: در حوزههای مختلف پرستاری نیازمند تدوین کدهای اخلاقی هستیم؛ پروتکلهای اخلاقی میتوان راهنامهای برای پرستاران در حرفه و کار خودشان باشد و این موضوع باید در تخصصها و شاخههای مختلف خود را نشان دهد اکنون دیگر اخلاق پرستاری محدود و منحصر به چهارچوبهای کلی اخلاقی نیست و به شاخهها و شعب مختلفی تقسیم شده که باید در حوزههای مختلف آن کدها و راهنماهای اخلاقی داشته باشیم تا بر اساس ان برنامهریزیهای درستی برای آموزش و ترویج اخلاق پرستاری در نظام سلامت و نهادینه کردن آن در متن جامعه پرستاری صورت گیرد.
متن کامل این مصاحبه را اینجا بخوانید.
آیین پاسداشت استاد حسین انصاریان
آیین پاسداشت حجتالاسلام والمسلمین حسین انصاریان به واسطه بیش از نیم قرن خدمات علمی و فرهنگی ایشان، پنجشنبه ۱۷ آبانماه مصادف با سالروز ولادت حضرت زینب (س) و همزمان با زادروز هشتاد سالگی این عالم دینی با حضور مسعود پزشکیان، رئیسجمهور؛ محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی؛ سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی دیگر از مسئولان لشکری و کشوری، شاگردان و دوستداران ایشان در تالار وحدت برگزار شد.
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اینکه طعم محبت و عاطفه را از اسلام و تربیت دینی و اخلاقی نگیریم نظریه مهم ایشان در سلوک تربیتی است و اینکه ایشان در ۶۰ سال اخیر میتوانند اینقدر در حوزه تربیتهای فردی و جمعی تأثیرگذار باشند به نکاتی از این گذارهها در سلوک علمی و مبانی نظری تربیت اخلاقی ایشان بوده بازمیگردد.
آیتالله حسینی بوشهری طی سخنانی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این نکوداشت، گفت: آمدهام بگویم که استاد انصاریان از شخصیتهای حوزوی ما است و علاوه بر اینکه از شخصیتهایی است که به عنوان سفیر حوزه مطرح است، همانطور که مرحوم آیتالله حاج سید خوانساری به عنوان سفیر حوزه به تهران آمد ایشان هم به عنوان سفیر حوزه به پایتخت کشور آمد.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز گفت: آوازه شیخ حسین انصاریان از دهه ۵۰ در بین آحاد مردم طنینانداز شد. جنوب شهر تهران بارها جوان فاضل امام حسینی را دیده بود که دستگیر مردان و زنان ناامید میشد و در کنار ترویج معنویت و اخلاق، حل مشکلات مردم بخش مهمی از دغدغههایشان بود.
حجتالاسلام والمسلمین حسین انصاریان در آیین بزرگداشتی که به واسطه بیش از نیم قرن خدمات علمی و فرهنگی ایشان، برگزار شد، در یادداشتی که قرائت شد، نوشته بود: هر چه اندیشه میکنم هیچگاه خود را جز خادمی کوچک در دستگاه نورانی علوی نمیدانم. بر این باورم که این خدمت وظیفه بود و انجام وظیفه را تقدیر نمیشاید؛ آنچه امروز انجام پذیرفت مهر حقیقی دوستان به خاندان نبوت است که خادم آن بارگاه را به حرمت وجود مقدسشان مورد مهر قرار دادند.
القای تقابل معنویت و دین در دنیای امروز
پژوهشکده قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، سلسله کارگاههای آموزشی «نماز و سلامت معنوی» را به صورت مجازی و برخط برگزار میکند.
محمدحسین حاجینصراله، با موضوع «آرامش در خانواده و نماز»؛ حجتالاسلام رضا وظیفهمند با موضوع «کارکرد نماز در سلامت معنوی»؛ حجتالاسلام محمد معرفت با موضوع «نماز، سلامت جامعه و کاهش آسیبهای اجتماعی» و محسن احتشامینیا با موضوع «نماز معراج قرب انسان» در این کارگاه آموزشی به ارائه مطلب میپردازند.
حجتالاسلام رضا وظیفهمند در دومین جلسه از این کارگاه آموزشی مجازی با بیان اینکه معنویت فراتر از آرامش روانی است و بر سلامت جسمی هم از جهاتی تأثیر دارد، گفت: در تعریف معنویت از حدیث امیرالمومنین علیهالسلام که میفرماید «روح در انسان مانند معناست در لفظ» استفاده میکنم؛ معنویت حرکت از لفظ به معنا و از ظاهر به باطن است که باطن انسان روح اوست و سلامت معنوی در واقع شکوفا شدن روح آدمی است. این شکوفایی در اثر ارتباط درست با خدا و قرب به پروردگار انجام میشود.
وی از جمله آثار نماز در زندگی را «آرامش»، «بالابردن ظرفیت روانی»، «ارضای نیازها»، «انسجام شخصیتی»، «پاکسازی درون»، «بدست آوردن فضایل اخلاقی»، «تقویت اراده»، «فرصتی برای بازگشت به خود» و «کسب حمایت اجتماعی» دانست و به تشریح مختصر هر یک پرداخت، برای نمونه در تشریح آرامش گفت: از جمله آثاری که درآموزههای دینی برای ذکر و یاد خدا آمده و در بهداشت روانی کلیدیترین موضوع به شمار میآید و در واقع گمشده بزرگ بشر است همانا آرامش روانی و یا به تعبیر قرآن کریم اطمینان قلبی است.
متن کامل این کارگاه آموزشی را اینجا بخوانید.
جایزه ملی شهید دکتر محمدجواد باهنر برگزار میشود
جایزه ملی شهید دکتر محمدجواد باهنر، ویژه معلمان پیشکسوت مؤلف با هدف تجلیل از مقام معلم، الگوسازی، دستیابی به بانک اطلاعات، بهرهبرداری از ایدهها و طرحهای جدید برگزار میشود. محورهای این رویداد حوزههای دروس رشته علوم انسانی، علوم ریاضی، علوم تجربی، هنر، آموزش ابتدایی، تربیت معلم و آموزش اولیا، علوم و معارف اسلامی و قرآن، امور تربیتی، بهداشت و تربیت بدنی است.
شرکتکنندگان در جایزه ملی شهید دکتر محمدجواد باهنر باید در یکی از محورهای بیان شده کتاب، مقاله و... و حداقل ۲۵ سال سابقه در آموزش و پرورش داشته باشند. معلمان پیشکسوت مؤلف تا ۱۵ آذرماه فرصت دارند تا آثار خود را به نشانی www.sampaat.ir ارسال و در این مسابقه ثبتنام کنند.
اعطای تندیس ملی فداکاری به ۴۱ فرد و گروه
سیزدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران، سهشنبه ۱۵ آبانماه در حالی برگزار شد که پردیس اصلی دانشگاه تهران مزین به پوسترهای معرفی ۴۱ فرد و گروه فداکار بود. در ابتدای این مراسم که با حضور و استقبال گسترده دانشجویان همراه بود، جمال رحیمیان، رئیس سازمان جهاددانشگاهی تهران ضمن خیرمقدم به مهمانان مراسم، گفت: تاکنون ۵۵۰ شخصیت، گروه و دانشجو شناسایی و معرفی شدهاند. در دوره سیزدهم نیز ۴۱ مصداق فداکاری شناسایی شدند که امروز مورد تقدیر قرار میگیرند.
سیدحسین حسینی، رئیس دانشگاه تهران گفت: دانشگاههای دنیا وقتی میخواهند ارزشهای کلیدی خود را مطرح کنند چند ارزش کلیدی در عرصه فرهنگ را نیز مطرح میکنند تا دانشجویان بتوانند آن ارزش و شعار را محقق کنند. در حوزه فداکاری و ایثارگری آنچه مهم است تاثیرگذاری اجتماعی افراد و جوانان است که آینده کشور در اختیار آنها است؛ بنابراین انتظار میرود با فرهنگسازی در چنین عرصهای شاهد اثرگذاری اجتماعی و فرهنگی دانشجویان به عنوان برگزیدگان عرصه فداکاری باشیم.
علی منتظری، رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی خطاب به دانشجویان، گفت: جهاددانشگاهی یک نهاد عمومی انقلابی غیر دولتی است که سال ۵۹ برای کارهای فرهنگی و علمی تشکیل شد. جوانان عزیز درهای جهاد به روی شما باز است و ما امیدواریم در فعالیتهای علمی و فرهنگی شما را در جهاد ببینیم. جهاد توانسته موفقیتهای بزرگی در عرصه علمی و فرهنگی برای کشور کسب کند و ما امیدواریم این مراسم دریچهای برای ورود شما به جهاددانشگاهی باشد.
در ادامه این مراسم مسعود حبیبی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت، خالد قدومی، رئیس دفتر جنبش حماس در تهران، حجتالاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران و ... سخنرانی کردند.
سیدضیا هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور نیز گفت: افرادی که در این جمع هستند به عنوان تجسم فداکاری مثل باد بهاری گرهگشا هستند و بزرگترین افتخار برای انسان فداکاری است. من از جهاددانشگاهی برای برگزاری این برنامه تشکر میکنم؛ خود جهاددانشگاهی به دلیل فعالیتهایی که دارد، تندیس فداکاری است.
بهنام دانش، نگین دهقانیفرد، علیرضا خسروی، مهتاب محمدی دهنوی، صولت نظری، گروه جهادی شهید هدایت دانشگاه علوم پزشکی تهران، حمیدرضا مقاره عابد، خانواده رضایی، مهدیار عزیزی، شهید جلال اسدی، شهیده عایشه نور و فرزاد بادپا دیگر شخصیتها، افراد و گروههای دانشجویی فداکار بودند که مورد تقدیر قرار گرفتند.
تعیین تکلیف پرونده ۵ موقوفه درمانی طی شش ماهه نخست سال
حجتالاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه در گفتوگو با ایکنا، به تشریح عملکرد این مرکز در نیمه نخست سال پرداخت و با اشاره به عملکرد کمیته ساماندهی مراکز درمانی سازمان بیان کرد: در این زمینه تاکنون چهار جلسه کمیته ساماندهی مراکز درمانی برگزار شده و تعداد پنج مرکز درمانی نیز تعیین تکلیف شده است.
شرفخانی در ادامه به درمانگاه فرمانفرمائیان در جنوب غرب تهران اشاره و بیان کرد: پیگیری و مکاتبه با استان در مورد ارسال گزارش عملکرد، ارسال تیم تخصصی جهت ارزیابی عملکرد درمانگاه، تشکیل کمیته ساماندهی مرکز درمانی جهت اصلاح نحوه مدیریت به دلیل زیانده بودن، تهیه آئیننامه اجرای مرکز درمانی و درخواست از استان جهت اعلام اسامی هیئتامنای درمانگاه جهت اقدامات بعدی از جمله اقداماتی بوده است که برای این موقوفه انجام شده است.
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
اعطای ۳ میلیارد تومان به دانشآموزان برگزیده جایزه ملی البرز
مراسم اعطای شصت و دومین جایزه ملی البرز در بخش دانشآموزی، ۱۵ آبانماه در محل هتل ارم تهران برگزار شد.
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: وقف علمی پشتوانه تمدن طلایی اسلامی در قرون چهارم و پنجم که به اوج خود رسید، بوده است. آنچنان این سهم قابل توجه بوده که وقتی نظامیهها احداث شدند، عدهای از بزرگان علمی ابتدا حاضر نبودند به نظامیه بروند؛ چراکه نظام علمی جهان اسلامی عادت کرده بوده که علم را از مسیر وقف و مردم به دست آورد. باید اذعان کرد که دانایی تمدن اسلامی با مشارکت عامه رخ میداد.
حجتالاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز گفت: دستیابی به شبکههای مختلف فناوری از جمله برنامههایی است که باید از سوی دانشمندان پیگیری شود. برندگان جایزه علمی البرز به فکر حل مسائل مختلف در حوزه فناوری باشند.
حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز گفت: در مراسم امروز، از ۵۱ نفر از دانشآموزان برتر فارغالتحصیل پایه نهم مقطع متوسطه اول و پایه دوازدهم مقطع متوسطه دوم در رشتههای ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و معارف اسلامی، فنی و حرفهای و کاردانش از سراسر کشور تقدیر میشود. همچنین رقم نقدی جایزه البرز ۱۴۰۳ دانشآموزی نزدیک به سه میلیارد تومان تعیین شده که در بخش مقطع متوسطه اول هر نفر ۴۰ میلیون تومان و در بخش مقطع متوسطه دوم هر نفر ۶۰ میلیون تومان است که همراه با تندیس و گواهی جایزه البرز به دانشآموزان منتخب اعطا میشود. ان شاء الله با اعطای این جوایز شاهد درخشش بیش از پیش عزیزان منتخب در عرصههای مختلف علمی و فرهنگی برای اعتلای میهن عزیزمان خواهیم بود.
فراخوان طراحی تندیس معلم منتشر شد
سازمان زیباسازی شهر تهران در نظر دارد به منظور بزرگداشت مقام والای معلم نسبت به طراحی تندیس معلم اقدام کند. در این فراخوان، نقش اثربخش و عاشقانه معلمین فداکار آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان ایران اسلامی مورد تأکید است.
محل نصب این تندیس میدان معلم، واقع در محله یافتآباد جانمایی شده است. براین اساس، با در نظر گرفتن نقش هنر در فرهنگ عمومی، از تمامی هنرمندان در رشتههای مختلف دعوت میشود آثار پیشنهادی خود را به این سازمان ارائه کنند.
مهلت ارسال آثار در این فراخوان تا روز ۱۸ آبانماه است و هنرمندان میتوانند طی مدت زمان مشخص شده، از طریق ثبت نام در سامانه «رویدادهای هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران» به نشانی https://zibasazievents.tehran.ir طرح خود را در قالب تعیین شده ارائه کنند.
هوش مصنوعی و هنر
پنجمین نشست علمی ششمین دوره «همایش سواد فضای مجازی» سهشنبه ۱۵ آبانماه با موضوع «هوش مصنوعی و هنر» به همت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در دانشگاه سوره برگزار شد.
مهران هوشیار، عضو هیئت علمی دانشگاه سوره سخنران دوم این نشست به ارائه موضوع «جایگاه و چشمانداز هوش مصنوعی در افق هنرهای اسلامی» پرداخت و گفت: مفهومی به نام سوپر هوش مصنوعی وجود دارد که میتواند در آینده از هوش انسان هم جلوتر برود و همه وظایف انسان را بهتر از انسان انجام دهد؛ این موضوع میتواند آینده را ترسناک کند.
رامتین شهبازی، عضو هیئت علمی دانشگاه سوره نیز به «مسئله هوش مصنوعی در فلسفه هنر دیجیتال» اشاره کرد و گفت: معرفتشناسی هوش مصنوعی مقولهای است که باید به سمت آن رفت و درباره آن اندیشید و تفکر آنالوگ تفکر بسته و محدود است، اما تفکر دیجیتال تفکر باز و مکثر است؛ برای اینکه بتوانیم به معرفتشناسی هوش مصنوعی بپردازیم باید بدانیم که با تفکر آنالوگ نمیتوان به سوی تحلیل دیجیتال پرداخت.
سمیه رمضانماهی، عضو هیئت علمی دانشگاه سوره تنوع فرهنگی، پایداری و حفظ هویت، خلاقیت و نوآوری، ادغام با معماری، عملکرد اجتماعی، قصهگویی و نمادگرایی را از ویژگیهای انواع هنر بومی دانست که منبعی غنی از تاریخ، هویت و فرهنگ هستند و گفت: زنگ خطر آنجاست که نه به واسطه زبان میتوانیم با هوش مصنوعی ارتباط برقرار کنیم و نه تولیدکننده الگوریتمهای هوش مصنوعی هستیم.
کیارش زندی، عضو هیئت علمی دانشگاه سوره درباره «هستی هوش مصنوعی در جهان انیمیشن» سخنرانی کرد. مرتضی صدیقیفرد، عضو هیئت علمی دانشگاه سوره، از سخنرانان این نشست، نیز به ارائه موضوع «مؤلف اثر هنری پس از هوش مصنوعی» بپرداخت.
احمدعلی سجادیصدر، عضو هیئت علمی دانشگاه سوره، با ارائه موضوع «هوش مصنوعی و آینده سینما» با بیان اینکه برای استفاده از هوش مصنوعی باید از هوش و قابلیت ادراکی خود استفاده کنیم، ادامه داد: برخی معتقدند که هوش مصنوعی را افرادی که از آن استفاده میکنند تربیت میکنند و هوش مصنوعی با توجه به اطلاعاتی که از هر فرد کسب میکند، داده در اختیار او میگذارد.
امیررضا نوریپرتو، عضو هیئتعلمی دانشگاه سوره به «آینده آموزش و تولید فیلمنامه با تمرکز بر کاربرد هوش مصنوعی» پرداخت و گفت: هوش مصنوعی میتواند ایدههای متنوع ارائه کند، همچنین میتوان از چنین دستاوردهایی مثل هوش مصنوعی به عنوان عضوی از کلاس یا استادیار در دانشگاه استفاده کنیم.
زهرا عسلی، عضو هیئت علمی دانشگاه سوره به موضوع «هوش مصنوعی و هنر معاصر» پرداخت و بر همزیستی هنرمندان با هوش مصنوعی تأکید کرد. آزاده حاجسلیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه سوره نیز به «تفکر تکنیکی در هوش مصنوعی و مقایسه آن با تفکر هنری در نقاشی» پرداخت و گفت: در تفکر هنری، نسبتی که انسان با هستی پیدا میکند، تصرفگر نیست و هنر و هنرمند وابسته به هنر نیستند، بلکه وقتی اثر هنری خلق میکنیم، به نظر میرسد، هنرمند خالق اثر است، در حالیکه این هنر است که به هنرمند هویت میدهد.
انتهای پیام