هیوندای بار دیگر نشان داد که میداند چگونه یک خودروی هیدروژنی جذاب بسازد.
به گزارش «فناور.تک»، هیوندای موتور یکی از چند شرکت خودروسازی در جهان است که در مسیر ساخت خودروهای برقی با سوخت هیدروژنی گام بر میدارد؛ خودروهایی که از این رو مهم هستند که از سوخت هیدروژنی استفاده میکنند که سوختی پاک و پایدار است، چراکه تنها محصول و نتیجه جانبی فعالیت آنها، آب است و در نتیجه استفاده از آنها به کاهش آلودگی هوا کمک میکند.
خودروساز کرهای، بر این اساس به تازگی محصول جدیدی به اسم «اینیتیوم» (INITIUM) معرفی کرده است که توجه بسیاری را به خود جلب کرده و به تاکید کارشناسان، مشخص کرده که طراحان این شرکت با زبان طراحی و هنر فولاد به خوبی آشنا هستند و آن را در این مدل از شاسی بلندهای خود به رخ همگان کشیدهاند. محصولی که فعلا نمونه و به اصطلاح، کانسپ (concept) است و در آینده رسما رونمایی خواهد شد.
از جمله ویژگیهایی که این مدل خودرو را متفاوت کرده است، میتوان به گرافیک جعبهای شکل چراغهای LED، صفحات محافظ برجسته، طراحی منحصربهفرد ستون C و استفاده متفاوت و وسیع از شیشه و شیشه بزرگ در عقب اشاره کرد. این موارد را باید به پیل سوختی اینیتیوم افزود که نبض تپنده خودرو است و تولید الکتریسیته بدون هیچگونه آلایندگی را عهدهدار است.
تولید برق در این محصول، با یک موتور الکتریکی با قدرت ۲۰۴ اسب بخار انجام میشود که خروجی آن، به قدری قابل توجه است که علاوه بر پیشران خودرو، موتور این خودرو میتواند کارکرد V2L (همان Vehicle to Load) هم داشته باشد و به کمکش انرژی و برق مورد نیاز برای کار انواع لوازم خانگی و شارژ دستگاههای مختلف را هم تامین نمود.
اینیتیوم همچنین به مخازن بزرگ هیدروژن مجهز است که با هربار سوخت گیری، امکان پیمودن بیش از ۶۵۰ کیلومتر (۴۰۰مایل) را برای این محصول فراهم میکند؛ پیمایشی حدودا ۳۰ مایل بیشتر از نکسو (خودرویی که در سال ۲۰۱۸ میلادی عرضه شد) و تنها ۱۶۲ اسب بخار قدرت داشت و میتوانست که ۶۱۰ کیلومتر را با هر بار سوختگیری بپیماید.
خودروهای کانسپ (concept car) چه نوع خودروهای هستند؟
این نوع خودروها برای نمایش فناوریهای جدید و طراحیهای آینده نگر تولید میشوند و معمولا به تولید انبوه نمیرسند، بلکه بیشتر برای نمایش ایدههای طراحی و مهندس استفاده میشوند.
هیوندایی مدعی است که خودروهای هیدروژنی نقش مهمی در رسیدن به هدف صفر کردن کربن تا سال ۲۰۵۰ ایفا خواهند کرد و بر این اساس است که این شرکت قصد دارد از هیدروژن در خودروهای سواری، کامیونهای تجاری، اتوبوسها، ژنراتورها و سایر امور استفاده کند. محصولاتی که همگی تحت برند تجاری هیدروژنی هیوندای یعنی "HTWO" در دست تولید و توسعه قرار دارند.
هیوندای توسعه قوای محرکه هیدروژنی پیل سوختی را ۲۷ سال پیش آغاز کرد ولی نکسو بهعنوان اولین مدل هیدروژنی اختصاصی این شرکت در سال ۲۰۱۸ به بازار آمد. اینیتیوم زمانی که در نیمه نخست سال آینده راهی بازار شود، فصل جدیدی را در این داستان رقم خواهد زد. ابتدا اما کانسپت این کراساوور هیدروژنی در نمایشگاههای لسآنجلس (آمریکا) و گوانگژو (چین) به نمایش درخواهد آمد.