به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش پدال، نسخههای روباز بخشی از میراث تویوتا لندکروزر هستند تا جایی که اولین لندکروزر در سال ۱۹۵۱ به سقف قابل برداشتن مجهز بود. حال تیم طراحی آمریکای شمالی تویوتا برای زنده کردن این میراث، کانسپتی بنام ROX را که بر اساس نسل جدید لندکروزر پرادو ساخته شده، برای نمایشگاه سما آماده کرده است.
در این کانسپت، پرادو به یک پیکاپ روباز ماجراجویانه مثل اولین نسخهٔ لندکروزر تبدیل شده و قصد دارد پاسخی به فورد برانکو و جیپ رانگلر باشد.
در لندکروزر راکس، حدود نیمی از قطعات پرادو از نوع طراحی و ساخته شدهاند. در گام نخست، طراحان ستون D را حذف و ستون C را پهنتر کردند درحالیکه سقف خودرو هم با یک روکش پارچهای جمع شونده جایگزین شده است.
برای جلوگیری از فروپاشی قطعات بدنه به دلیل حذف سقف، طراحان تویوتا اقدام به ساخت یک چارچوبی سفارشی کردند تا استحکام ازدسترفته را جبران کنند. نیم درهای اختصاصی بدون شیشه، فلاپهای گلگیر عریض و رینگهای ۱۸ اینچی سفارشی با لاستیکهای آفرودی هم از دیگر ویژگیهای این کانسپت هستند.
برای تقویت تواناییهای آفرود خودرو نیز تویوتا کانسپت جذاب خود را به سپرهای فولادی جلو و عقب و صفحات محافظ تقویتشده مجهز کرده است. علاوه بر این، برای لندکروزر راکس سیستم تعلیق TRD در نظر گرفته شده که ارتفاع را ۱۰ سانتیمتر افزایش داده درحالیکه فاصلهٔ عرضی چرخها هم با استفاده از بازوهای آلومینیومی فورجکاری شده ۲۰ سانتیمتر بیشتر شده است. در عقب خودرو هم دری مشابه پیکاپها تعبیه شده که چرخ زاپاس روی آن نصب شده است. باربند اسپرت هم بر جذابیت ظاهری این کانسپت افزوده است درحالیکه برای داخل خودرو هم تودوزی چرمی نارنجی در نظر گرفته شده است.
به گفتهٔ تویوتا، این کانسپت بهراحتی میتواند به مدلی تولیدی تبدیل شود. سخنگوی این شرکت گفته است:نمایشگاه سما فرصتی برای یادگیری و آزمایش کانسپتها است. لندکروزر راکس یک کانسپت است و ما خواهیم دید که جهان چگونه به آن واکنش نشان خواهد داد.
این اظهارات یعنی اگر استقبال از کانسپت راکس بالا باشد، احتمال تولید لندکروزر پیکاپ روباز وجود خواهد داشت. این خودرو در صورت تولید میتواند بهعنوان مدلی کوچکتر از تاکوما برای کسانی که به دنبال ماجراجویی و طبیعتگردی هستند به بازار عرضه و به رقیبی برای فورد برانکو و جیپ رانگلر تبدیل شود.
۲۲۷۲۲۷