شناسهٔ خبر: 68914800 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

گرد و غبار محلی چیست؟

در دروازه های علمی چند عبارت جهانی وجود دارد که یکی از این عبارت Storm Duster است. Duster به معنی گرد و خاک است و Storm به معنی طوفان. واژه دیگری با نام اختصار HAZE داریم که به معنی غبار محلی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور با اعلام این مطلب درباره اینکه منظور از گرد و غبار محلی چیست به همشهری می گوید: «آنچه ما به عنوان گرد و خاک محلی می شناسیم، Storm Duster یا گرد و خاک به همراه طوفان را شامل می شود. زمانی که وزش باد شدید باشد، در برخی از مناطق خاص مانند اطراف یک شهر یا روستا باشد، کانون های محلی گرد و خاک ایجاد می شود. در واقع ممکن است کانون وسیع نباشد و کوچک باشد و وقتی در کنار یک سکونتگاهی قرار می گیرد، با وزش باد گرد و خاک بلند می شود و آن شهر یا روستا را تحت تاثیر قرار می دهد.»

صادق ضیائیان ادامه می دهد: «زمانی که چنین اتفاقی رخ می دهد، به آن گرد و غبار محلی گفته می شود یعنی منطقه وسیعی را در بر نمی گیرد و فقط شهر یا روستایی که در نزدیکی آن کانون قرار دارد را در بر می گیرد.»

او عنوان می کند: «اگر بخواهیم مثالی درباره تهران بزنیم، فرض می کنیم که تالاب صالحیه خشک و به کانون گرد و غبار تبدیل شده است. در چنین شرایطی با کوچک ترین وزش باد، گرد و خاک شهر تهران و کرج را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در واقع این گرد و خاک به شهرهای دیگر نمی رسد.»

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور اضافه می کند: «گرد و خاک محلی ناشی طوفان یا وزش باد شدید رخ می دهد. در سال های اخیر گاهی گرد و خاک منشاء خارجی داشته است. مثلا وزش باد و حرکت دینامیکی که در جو وجود دارد، گرد و خاک از کشور عراق و سوریه بخش عمده ای از کشور ما را فرا گرفته است. بنابراین، چنین پدیده ای دیگر محلی نیست.»

نظر شما