شناسهٔ خبر: 68913935 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تخصیص بودجه نیاز اصلی اتمام پروژه‌های مسیرگشایی تبریز

فاطمه امیری

دویست و سیزدهمین جلسه علنی شورا روز یکشنبه در عمارت تاریخی شهرداری برگزار و گزارش شهرداری در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه مسیرگشایی‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

یاسین بجانی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز در این جلسه اظهار کرد: شهادت مظلومانه فرمانده دلاور حزب الله لبنان سیدحسن نصرالله و تمامی همراهانش را تسلیت می‌گویم.

وی با اشاره به گرامیداشت روز آتش‌نشانی گفت: روز گذشته به مناسبت این روز از ۵۱ اتوبوس و دیگر تجهیزات آتش‌نشانی رونمایی شد. فرصت را غنیمت شمرده و این روز را به تمامی آتش‌نشانان زحمتکش تبریک می‌گویم.

بجانی با اشاره به اینکه شهرداری تبریز اقدامات شایسته‌ای در زمینه‌ی مسیرگشایی انجام داده است، گفت: مسیرگشایی ۴۵ متری آیت‌الله آل هاشم نمونه‌ای از اقدامات ارزشمند شهرداری تبریز است. این پروژه برای چند سال بلاتکلیف مانده و با اینکه وظیفه‌ی شهرداری نبود، اما این اقدام امسال عملیاتی شد.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در برخی از محلات اجرای طرح مسیرگشایی اعلام شده اما اقدامی صورت نگرفته و مردم بلاتکلیف مانده‌اند و نمی‌دانند که چه کاری انجام دهند.

وی عنوان کرد: در محلاتی چون سه‌راه بهشتی، شکرچی‌لر و... چند ملک وجود دارد که در صورت تملک آن‌ها، مسیرگشایی انجام و از ایجاد ترافیک جلوگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: شهرداری در خصوص طرح خیابان سنجران که ناقص مانده و آخرین وضعیت اتوبان ولایت گزارشی ارائه دهد.

بجانی با تأکید بر اینکه منطقه‌ای به نام شهرک امام را در شهر داریم که به بافتی مرده تبدیل شده است، عنوان کرد: اگر بتوانیم در این منطقه یک سری اقداماتی انجام دهیم، می توانیم به بازآفرینی و بازسازی شهری معنا دهیم که متاسفانه عمر شورای ششم کفاف اجرای این طرح را نمی‌دهد.

اسماعیل چمنی در خصوص این موضوع گفت: مسیرگشایی باعث افزایش رضایت‌مندی مردم، ایجاد و افزایش ارزش افزوده منطقه، حل معضلات اجتماعی، کمک به ترافیک و جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز می‌شود.

تخصیص بودجه نیاز اصلی اتمام پروژه‌های مسیرگشایی تبریز

وی ادامه داد: به نظرم مسیرگشایی یکی از اساسی‌ترین موضوعات شهر است و پیشنهاد می‌کنم بخش عظیمی از بودجه سال آینده به این حوزه تعلق گیرد. برخی از مسیرگشایی‌ها سال هاست نیمه‌کاره مانده و حتی برخی در حالی به دست فراموشی سپرده شده‌اند که مشکل آن‌ها با مبلغ ناچیز هم قابل حل است. این نواقص باعث نارضایتی شهروندان می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز در رابطه با طرح تفضیلی گفت: بر اساس قوانین بالادستی، شهرداری مکلف است طی ۵ سال طرح تفضیلی را اجرایی کند و یا به شهروندان مجوز ساخت و ساز بدهد اما متاسفانه هیچ یک از این دو کار را انجام نمی دهد.

چمنی تاکید کرد: عدم اجرای طرح تفضیلی باعث ایجاد مشکل برای شهروندان و حتی خود شهرداری می‌شود. همچنین امیدواریم نحوه ساز و کار مصالحه با شهروندان شفاف‌تر شود. متاسفانه مردم در حوزه املاک اذیت می‌شوند.

وی گفت: طرح‌های مسیرگشایی نیازمند مساعدت‌های مالی هستند. پیشنهاد بنده بر این است که برای سال آینده پروژه جدید آغاز نکرده و تمرکزمان را بر مسیرگشایی‌ها بگذاریم.

علیرضا نوای باغبان در این جلسه اظهار کرد: شهادت فرماندهان جبهه مقاومت را تسلیت می‌گویم و به تمامی آتش‌نشانان عزیز خسته نباشید، می‌گویم.

تخصیص بودجه نیاز اصلی اتمام پروژه‌های مسیرگشایی تبریز

وی با بیان اینکه ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای تملک مسیرگشایی در اختیار شهرداری قرار داده‌ایم، گفت: تا زمانی که نمایی کلی از تعداد مسیرهای موجود و مبلغ مورد نیاز نداشته باشیم، نمی‌توانیم کار دقیقی انجام دهیم.

وی افزود: بنا بر برآورد اعلام شده برای اجرای طرح مسیرگشایی به ۱۴۰ همت بودجه نیاز داریم تا تمام مسیرگشایی‌ها انجام شوند، تا زمانی که این مقدار بودجه‌ تامین نشود، مسیرگشایی‌ها نیز در شرایط فعلی باقی می‌ماند.

نوای باغبان ادامه داد: شورا و شهرداری می‌تواند با مقایسه بودجه‌ در نظر گرفته شده برای سال جاری و دوره‌های قبلی بداند که آیا در این دوره، شورا به اندازه کافی به این مسئله توجه کرده است یا خیر و با توجه به تجربه‌های گذشته با عملکرد بهتری برای امسال ظاهر شویم.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین موضوع تامین بودجه‌ی این طرح‌ها است، افزود: شهرداری گزارشی در خصوص اینکه از این سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه‌ چه مقدار هزینه شده است ‌و چند طرح مسیرگشایی انجام گرفته است، ارائه دهد.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: شهرداری باید نهضتی مبنی بر اخذ سند برای زمین‌ها، اراضی، املاک و مستغلات شهرداری انجام دهد، اخذ سند برای زمین‌ و مستغلات شهرداری می‌تواند از بروز مشکلات بسیاری جلوگیری کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز تاکید کرد: بیان شود که وضعیت اخذ سند در شهرداری تبریز چگونه است. البته بنده فکر می کنم که برای ۵۰ درصد از املاک شهرداری سند اخذ نشده است.

حجت الاسلام رسول برگی نیز ضمن تسلیت شهادت سیدحسن نصرالله، گفت: در مورد روز آتش‌نشانی جفا شده است. انتظار داشتیم که در جلسه‌ی امروز از آتش‌نشانان دلاور تجلیل شده و از مدیرعامل این سازمان دعوت شود تا در خصوص چالش‌های این مجموعه صحبت کنند.

تخصیص بودجه نیاز اصلی اتمام پروژه‌های مسیرگشایی تبریز

وی ادامه داد: نباید از یاد ببریم که برخی از شهرداران مناطق تبریز به سختی می‌توانند حقوق کارکنان خود را پرداخت کنند، خوشبختانه شهرداری تبریز در بحث‌هایی چون طرح‌های تقاطع غیرهمسطح، مسیرگشایی و موضوعات بحرانی و... موفق عمل کرده است.

برگی خاطرنشان کرد: یادمان نرفته است که مسیرگشایی ۴۵ متری شهید آل هاشم که پروژه‌ای بلاتکلیف بود، شکر خدا امسال با همت شورا و غیرت شهرداری تبریز این طرح چندین ساله در دستور کار گرفته و عملیاتی شد.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز عنوان کرد: طرح شهید علیپور از جمله اقداماتی بود که حتی اهالی آن‌جا نیز می‌گفتند که این طرح ۴۰ سال است که عملیاتی نشده اما خوشبختانه در مدت‌زمان کم اجرا شد.

وی ضمن تقدیر از شهرداری تبریز به دلیل انجام اقدامات شایسته در سطح شهر، گفت: چرا کوی فروردین با وجود ترافیک‌های موجود در اولویت سوم شهرداری قرار گرفته است؟ گفته شده بود ایستگاه متروی آن‌جا تا شهریور ماه سال جاری تکمیل می‌شود که متاسفانه تاکنون خبری از آن نشده است.

حجت الاسلام برگی ادامه داد: در منطقه‌ی خلجان نیز اهالی آن ۲۸ قطعه زمین به شهرداری اهدا کردند تا مسیرگشایی ۱۸ متری انجام گیرد، امیدوارم شهرداری نیز با اجرای این طرح اعتماد هر چه بیشتر مردم را جذب کند.

روح الله رشیدی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز ضمن عرض تسلیت برای شهادت تمامی عناصر و ارکان جبهه مقاومت به خصوص لبنان و فلسطین گفت: در بحث مسیرگشایی در این دوره از شورا خوشبختانه در تمامی کمیسیون‌های شهرسازی هر هفته مسئولان مناطق حضور یافته و گزارشات خود را ارائه می‌دهند.

تخصیص بودجه نیاز اصلی اتمام پروژه‌های مسیرگشایی تبریز

وی با اشاره به اینکه محدودیت تامین منابع مالی برای سال جاری امری قابل درک است، ادامه داد: همه می‌دانیم که تامین منابع مالی به سختی انجام می‌گیرد. از این رو تلاش ما بر این است تا منابع محدود را مدیریت کرده و بهترین کارها را انجام دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز با تاکید بر اینکه لازم است تا از اولویت‌ها خارج شده و به بحث ضرورت بپردازیم، عنوان کرد: شاخص‌های ضرورت‌ها باید در نظر گرفته شوند، در بحث مسیرگشایی نیز باید سیاست اجرای پروژه‌ها را از اولویت به ضرورت تغییر دهیم.

رشیدی خاطرنشان کرد: در این دوره از شورا هم درک کردیم که ضرورت یعنی چه، مسیرگشایی ۴۵ متری انقلاب یا شهید آل هاشم را از جمله پروژه‌های ضروری شمرده و سعی کردیم تا آن را تکمیل کنیم.

حجت الاسلام سید کاظم زعفرانچیلر در خصوص این دستور جلسه گفت: در رابطه با مسیرگشایی نباید دیدگاه‌مان صرفا ترافیکی باشد و با هدف محرومیت‌زدایی نیز می توان به امر نگاه کرد. گاهی اوقات مسیرگشایی ولو اینکه خیابان عریض هم نباشد، می تواند یک منطقه را آباد کند.

تخصیص بودجه نیاز اصلی اتمام پروژه‌های مسیرگشایی تبریز

وی ادامه داد: در برخی از مسیرها مسیرگشایی انجام شده، حتی آسفالت ریزی و جدول گذاری نیز انجام شده اما عدم تملک یک یا چند ملک باعث شده تا مسیرگشایی ناقص بماند. برای مثال در خیابان سنگی دقیقا دو ملک کل خیابان را بسته است.

فریدون بابایی اقدم نیز در این خصوص گفت: مسیر ۴۵ متری انقلاب قرار بود تا میدان ایده‌لو ادامه پیدا کند؛ بنا این بود که بیش از آن میدان ادامه پیدا نکند و پیشنهاد می شود مسیر جایگزین در طرح تفضیلی مشخص شود. 

وی گفت: تاکید می‌کنم که نباید به طرح باروی تبریز دست زده شود. عملی کردن این موضوع برای کوتاه مدت امکان پذیر نبوده و این مورد برای آینده ممکن می‌شود، این نقد بزرگی در رابطه با مسیرگشایی است. مسیر گشایی هایی که محرومیت زدایی در راس آن قرار دارد؛ متاسفانه به پارکینگ تبدیل شده اند. علت اصلی عدم تحقق صددرصدی اهداف در مسیرگشایی دست تنها بودن شهرداری است. ۷۰ درصد ذکر شده در آیین نامه اجرایی توسط دولت در مسیرگشایی‌ها پرداخت نمی شود. به همین دلیل نباید به طرح بارو تبریز و سنجران دست بزنیم.

وی بیان کرد: سال آینده دارای تغییر و تحولات بسیاری است. همواره در سال انتخابات ضعیف ترین میزان تحقق بودجه را داشته ایم. پیشنهاد می‌کنیم برای مسیرگشایی های سال آینده بودجه و تکالیف مشخص شود، شهرداری باز آفرینی صدور پروانه را گزارش می کند اما این توهین به شعور مردم است. اگر واقعا به قوانین مربوطه تعهد دارند، باید به تخفیف بافت های فرسوده هم توجه شود.

روح الله دهقان نژاد در ادامه‌ جلسه گفت: شهادت سیدحسن نصرالله را که خود گفت ما فرزندان مکتبی هستیم که تمامی پیامبران و امامان آن شهید است، را به تمامی مسلمانان جهان تسلیت می‌گویم.

تخصیص بودجه نیاز اصلی اتمام پروژه‌های مسیرگشایی تبریز

وی ادامه داد: چندین بار تذکر داده‌ایم که گزارشاتی که توسط شهرداری در صحن علنی شورا ارائه می‌شود به صورت پاورپوینت باشد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز افزود: در خصوص ۲۵۰۰ پلاکی که قرار بود تملک شوند، مقرر شده بود تا پایان شهریور گزارش کاملی مبنی بر اینکه چندین ملک تملک شده‌اند و... ارائه‌ شود، می‌خواهیم زحمات شهرداری نیز مشخص شود.

دهقان نژاد با اشاره به اینکه شهرداری تبریز کار بزرگی را در بحث ۴۵ متری انقلاب انجام داده است، بیان کرد: بنده پیشنهاد می‌کنم تا پس از اتمام این پروژه‌ از شهرداری به دلیل زحماتش تجلیل به عمل آید.

وی تاکید کرد: همکاران شورا سعی کنند صحبت‌هایشان بیش‌تر از سه دقیقه نباشد تا با مدیریت زمان تمامی لایحه‌ها و مصوبات را پیش ببریم.

انتهای پیام 

نظر شما