شناسهٔ خبر: 68912425 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اوکراین از حمله روسیه به شهر «زاپوریژیا» با بمب‌های هدایت‌شونده خبر داد

تهران-ایرنا- مقامات اوکراین مدعی شدند که روسیه امروز (یکشنبه) با چندین بمب‌ هدایت‌شونده به شهر «زاپوریژیا» حمله و دست‌کم ۱۶ نفر را مجروح کرده‌است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، ایوان فدوروف فرماندار منطقه «زاپوریژیا» مدعی شد که نیروهای روسیه بین ساعت ۵ تا ۷ صبح [به وقت محلی]، در مجموع با ۱۳ بمب هدایت‌شونده به سه منطقه این شهر حمله کردند که منجر به زخمی شدن دست‌کم ۱۶ نفر از جمله یک کودک هشت ساله و یک نوجوان ۱۷ ساله شد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین نیز طی پیامی در پیام‌رسان «تلگرام» ادعا کرد که در این حملات، چندین ساختمان مسکونی، زیرساخت‌های شهر و خطوط راه‌آهن آسیب دیده‌اند.

رویترز در گزارش خود با اشاره به اینکه «رهگیری بمب‌های هدایت‌شونده بسیار مخرب، برای پدافند هوایی اوکراین دشوار است»، افزود که رئیس‌جمهوری اوکراین تصاویری را از محل حملات منتشر کرد که خودروهای سوخته شده، یک ساختمان مسکونی آسیب دیده و امدادگران در حال اطفای حریق را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، روسیه تاکنون در مورد ادعای اوکراین مبنی بر حمله به زاپوریژیا، هیچ اظهارنظری نکرده است.

زلنسکی همچنین مدعی شد که نیروهای روسیه طی هفته گذشته، از نزدیک به ۹۰۰ بمب هدایت‌شونده، بیش از ۳۰۰ پهپاد و بیش از ۴۰ موشک برای حمله به مراکز شهری، شهرستان‌ها و روستاهای اوکراین استفاده کردند.

این در حالی است که روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان را تکذیب می‌کند و بارها اعلام کرده‌ است که هدف از حملات آن، تنها مواضع کلیدی نظامی است و قصدی برای حمله به زیر ساخت‌های غیر نظامی ندارند.

در حالی که اوکراین حمله فرامرزی خود به روسیه را در ۶ اوت (۱۶ مرداد) پس از گذشت بیش از دو سال از جنگ در این کشور آغاز کرد، وزارت دفاع روسیه امروز اعلام کرد که کی‌یف طی ۲۴ ساعت گذشته، بیش از ۴۰۰ نیروی نظامی و یک تانک خود را در منطقه «کورسک» از دست داده است.

بر اساس گزارش این وزارتخانه، به این ترتیب «مجموع تلفات اوکراین در منطقه کورسک روسیه از زمان شروع تهاجم خود، به بیش از ۱۸ هزار و ۵۶۰ سرباز، ۱۳۳ تانک، ۶۴ خودروی جنگی پیاده نظام، ۹۷ نفربر زرهی، ۸۵۰ خودروی زرهی رزمی، ۵۵۰ وسیله نقلیه موتوری و ۳۲ موشک‌انداز چندگانه رسیده است».

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال «جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک» را در منطقه «دونباس» به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

نظر شما