شناسهٔ خبر: 68907609 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

نشست علمی «حمایت از مظلوم در قرآن و حدیث؛ از اندیشه تا اقدام» برگزار شد

نشست علمی «حمایت از مظلوم در قرآن و حدیث؛ از اندیشه تا اقدام»، در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

در این نشست علمی، پژوهشگر گروه مطالعات انقلاب و تمدن نوین اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، به تبیین «مفهوم‌شناسی ستمدیده و ستمگر» پرداخت و گفت: ستیز با ظلم و حمایت از مظلوم، سابقه‌ای به درازی تاریخ جور و ستم دارد، در واقع، هیچ‌گاه تاریخ بشر، از بیداد تهی نبود و به‌موازات آن، همواره بشر در آرزوی دستیابی به عدالت، زیسته است.
دکتر علی جان سکندری افزود: تحقق عدالت و حمایت از مظلوم در دوره کوتاه حیات برخی انبیا، ائمه و صالحان و کم‌رنگ‌شدن پس از آن، بشر را از یک سو، تشنه عدالت و از سوی دیگر، در آرزوی منجی عالم بشریت نگه داشته است و مرور دوره‌های مختلف تاریخ بشر، به‌ویژه دوره معاصر، نشان می‌دهد نه‌تنها از کم‌وکیف ظلم کاسته نشده است؛ بلکه بر شدت و حدت آن، افزوده شده است.
این پژوهشگر، عدالت‌خواهی فردی را امری جهانی دانست و اظهار کرد: احساس بی‌عدالتی یک ویژگی جهانی انسان است، گرچه شرایط دقیقی که ناعادلانه در نظر گرفته می‌شود می‌تواند از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت باشد، درحالی‌که حتی اعمال طبیعی نیز گاهی می‌تواند حس بی‌عدالتی را برانگیزد، این حس معمولاً دررابطه‌با اعمال انسانی مانند سوءاستفاده، بی‌توجهی، بدرفتاری، توسط یک سیستم قانونی یا همنوعان، احساس می‌شود.
وی تصریح کرد: دفاع از مظلوم نه‌تنها وظیفه دینی، بلکه وظیفه‌ای انسانی و اجتماعی است. انسانی که در برابر ظلم سکوت کند انسان نیست. امام علی (ع) یکی از دلایل پذیرش خلافت مسلمین را عهدی می‌داند که خداوند از دانایان گرفته تا در برابر سیری ظالم و گرسنگی مظلوم سکوت نکنند.
مدیرگروه مطالعات قرآنی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی نیز در ادامه این نشست گفت: انسان موجودی اجتماعی است و برای رفاه و تأمین نیازمندی‌های خود نیاز به همکاری با دیگران دارد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری کوهبنانی با اشاره به این که انسان‌ها در برابر سرنوشت دیگران مسئول هستند و از یکدیگر تأثیر می‌پذیرند، تأکید کرد: حیات اجتماعی برای انسان‌ها لازم و ضروری است و برای قوام جامعه نیازمند یک سری ضوابط و معیارهایی هستیم.
وی خاطرنشان کرد: ظلم در مقابل عدل است و اگر هر کس وظیفه خود را آن گونه که هست انجام دهد هیچ تنازعی رخ نخواهد داد، جایی تنازع پیش می‌آید که بر اساس عقل رخ نداده و بر مردم ستم کرده است.
 مدیرگروه مطالعات قرآنی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به آیه «تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ والتقوی» گفت: در این آیه به انسان‌ها توصیه شده است که در راه نیکی و پرهیزگاری با هم تعاون و همکاری کنید، در واقع این یک اصل در تمام مسائل سیاسی، اخلاقی، حقوقی و... است که باید رعایت شود و یکی از مصادیق این تعاون و همکاری، حمایت از مظلوم است.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از آموزه‌های الهی در قرآن کریم این است که در مقابل ظلم، سکوت جایز نیست و باید در مقابل ظلم و ستم عکس‌العمل نشان داد و امت اسلام باید از مظلوم حمایت و دفاع کند و احقاق حق بر اساس عدالت باشد.

نظر شما