شناسهٔ خبر: 68906491 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

سنتز مواد نوری غیرخطی و تبدیل دی‌اکسید کربن با استفاده از کاتالیست‌های هدفمند توسط محقق دانشگاه مراغه

عضو هیئت علمی دانشگاه مراغه، به تازگی دو دستاورد پژوهشی مهم را در زمینه‌های سنتز مواد هدفمند و کاربردهای شیمی کاربردی این مواد ارائه کرده و ماده سنتز شده توسط وی و همکارانش با نام دانشگاه مراغه در سطح جهان نام‌گذاری شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه مراغه، رضا اباذری با بیان اینکه خواص اساسی مواد در توسعه فناوری‌های جدید در کشورهای پیشرفته و در زمینه‌های مختلف بسیار حیاتی است، گفت: با توسعه سریع تکنیک‌های لیزر و ورود به عصر فوتون، مواد نوری غیرخطی مرتبه سوم به دلیل کاربرد گسترده‌ در دستگاه‌های نوری هم‌چون سوئیچ‌های نوری، توجه زیادی را در تحقیقات به خود جلب کرده‌اند.

این پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه مراغه ادامه داد: محققان در این حوزه به بررسی کاربردهای مواد نوری غیرخطی مرتبه سوم در زمینه‌های مختلف از جمله لیزر، تولید هارمونیک و درمان‌های فوتودینامیک دو فوتونی مشغول به فعالیت هستند. کنترل دامنه، قطبش، جهت و فاز پرتو نوری در این زمینه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اباذری خاطرنشان کرد: در یک مطالعه جدید، که توسط وی و همکارانش از کشورهای انگلستان و چین انجام شده، ماده‌ای جدید سنتز شده، که با نام دانشگاه مراغه در جهان نام‌گذاری شده است و این ماده با توپولوژی pcu دارای ویژگی‌های متمایز از جمله مکان‌های فلزی باز و پایداری عالی، عملکرد فوق‌العاده‌ای در حوزه مواد نوری غیرخطی مرتبه سوم از خود نشان داده است. 

نتایج این پژوهش نمایه شده در ژورنالIC در نیچر ایندکس منتشر شده و امکان به‌کارگیری آن در مقیاس صنعتی برای سوئیچینگ نوری و درمان‌های فوتودینامیک دو فوتونی وجود دارد. 

نتایج این تحقیق در انتشارات American Chemical Society قابل دسترسی است: https://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/acs.inorgchem.4c03046

علاوه‌ براین،  رضا اباذری از مقاله‌ای دیگر بر روی سنتز کاتالیست‌های هدفمند و بررسی خواص آن‌ها برای واکنش‌های آلی، به ویژه تثبیت دی‌اکسید کربن خبر داد و گفت: با اشاره به چالش‌های زیست‌محیطی ناشی از افزایش تولید دی‌اکسید کربن، نیاز فوری به استفاده از دی‌اکسید کربن برای تهیه مواد شیمیایی با ارزش افزوده بالا وجود دارد که می‌تواند فشار زیست‌محیطی را کاهش دهد.

محقق دانشگاه مراغه افزود: در این پژوهش، برای نخستین بار از چارچوب‌های فلز-آلی با مهندسی هدفمند در ساختار، استفاده شده است تا دی‌اکسید کربن و اپوکسیدها به کربنات‌های حلقوی تبدیل شوند. 

به گفته وی، کاتالیست مورد استفاده در این روند عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان داده و مزایای زیادی دارد، از جمله فشار پایین دی‌اکسید کربن، بازده بالا و زمان واکنش کوتاه.

 نتایج این تحقیق نمایه شده در ژورنالIC در  نیچر ایندکس منتشر شده است و از انتشارات ACS به نشانی زیر قابل دریافت است: 
https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.inorgchem.4c03217

گفتنی است، این دستاوردهای علمی رضا اباذری و همکارانش گام‌های مهمی در راستای فناوری‌های نوین و‌ بهره‌برداری بهینه از منابع‌ طبیعی به شمار می‌رود.

نظر شما