نتایج نمرات امتحانات نهایی به عنوان یکی از شاخصها برای بررسی عملکرد و کیفیت آموزش و پرورش کشور شناخته میشود و اُفت نمرات دانشآموزان در امتحانات نهایی به همراه عملکرد ضعیف دانشآموزان ایرانی در نتایج "آزمونهای بینالمللی تیمز و پرلز" نشان میدهد که وضعیت کیفیت در آموزش و پرورش کشورمان اصلاً مطلوب نیست.
به گزارش تسنیم، اگر چه مسئولان همچون رضا مراد صحرایی وزیر سابق آموزش و پرورش از افزایش نیم نمرهای میانگین معدل دانشآموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳ به عنوان یک دستاورد سخن گفت، اما همچنان وضعیت نمرات دانشآموزان قابل قبول نیست.
بیشترین معدل در پایه دهم با ۱۱.۵۹
میانگین معدل دانشآموزان در خرداد ۱۴۰۳ در مجموع سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی در پایه دوازدهم ۱۰.۹۸، پایه یازدهم ۱۰.۶۲ و پایه دهم ۱۱.۵۹ است.
میانگین معدل در پایه دوازدهم بدین شرح است:
رشته علوم تجربی: ۱۲
رشته ریاضی فیزیک: ۱۱.۸۲
رشته علوم انسانی: ۹.۱۳
میانگین کشوری نمرات دانشآموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ بدین شرح بود:
رشته تجربی: ۱۱.۲۳
رشته ریاضی: ۱۰.۷۹
رشته انسانی: ۸.۷۵
با وجود افزایش نمرات دانشآموزان در خرداد ۱۴۰۳ که میتواند ناشی از طراحی بهتر و استانداردتر سؤالات امتحانات نهایی یا عملکرد بهتر دانشآموزان باشد، اما متأسفانه همچنان میانگین نمرات دانشآموزان کشور پایین است و این افت معدل حداقل در ۶ سال اخیر مشاهده میشود.
البته یکی از دلایل افت معدل دانش آموزان در امتحانات نهایی میتواند طراحی سوالات دشوار و خارج از استاندارد باشد که با سطح آموزشهای ارائه شده توسط مدارس به دانش آموزان هماهنگ نیست.
برای اثبات این موضوع وضعیت میانگین معدل دانشآموزان پایه دوازدهم در سال ۱۴۰۳ و ۱۳۹۸ را مشاهده میکنید:
علوم تجربی، سال ۱۳۹۸: ۱۳.۷۷ و در سال ۱۴۰۳: ۱۲
ریاضی فیزیک، سال ۱۳۹۸: ۱۳.۲۸ و در سال ۱۴۰۳: ۱۱.۸۲
علوم انسانی، سال ۱۳۹۸: ۱۰.۷۶ و در سال ۱۴۰۳: ۹.۱۳
مقایسه نمرات دانشآموزان در خرداد ۱۴۰۳ با سال گذشته
منبع: fararu-780250