شناسهٔ خبر: 68875616 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

برگزاری نشست چهارجانبه افغانستان در سطح وزرا در نیویورک

ایرنا

نشست چهار جانبه وزرای ایران، روسیه، چین و پاکستان با موضوع افغانستان به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، نشست چهارجانبه افغانستان در سطح وزرای خارجه، با حضور سید عباس عراقچی وزیر خارجه ایران، وانگ یی وزیر خارجه چین، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و محمد آصف وزیر دفاع پاکستان در حاشیه هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد.

این نشست بر هماهنگی تلاش‌ها برای تعامل با مقامات افغانستان به‌منظور ترویج صلح و ثبات در این کشور متمرکز است.

برگزاری نشست چهارجانبه افغانستان در سطح وزرا در نیویورک

پیش ازین امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اعلام کرده بود: ما گزارش اخیر دبیرکل (S/۲۰۲۴/۶۴۴) را مورد توجه قرار می‌دهیم که به چالش‌های شدید اقتصادی و انسانی اشاره دارد و نشان می‌دهد که ۲۳.۷ میلیون نفر همچنان نیازمند کمک‌های فوری هستند. تا تاریخ ۳۰ اوت، طرح نیازها و پاسخگویی‌های بشردوستانه افغانستان برای سال ۲۰۲۴ تنها ۲۴.۹ درصد از مبلغ ۳.۰۶ میلیارد دلاری مورد نیاز را تأمین کرده است که میلیون‌ها نفر، به‌ویژه زنان و کودکان، تحت تأثیر شدید قرار گرفته‌اند.

ایروانی تاکید کرده بود: این وضعیت همچنان نگرانی جدی برای کشورهای همسایه که مستقیماً تحت تأثیر بحران انسانی قرار دارند، ایجاد می‌کند.

برگزاری نشست چهارجانبه افغانستان در سطح وزرا در نیویورک

سفیر ایران تصریح کرده بود: ایران قصد دارد سومین نشست چهارجانبه در سطح وزرای خارجه، با حضور ایران، چین، پاکستان و روسیه، را در حاشیه هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار کند. این نشست بر هماهنگی تلاش‌ها برای تعامل با مقامات افغانستان به‌منظور ترویج صلح و ثبات در این کشور متمرکز خواهد بود.

برگزاری نشست چهارجانبه افغانستان در سطح وزرا در نیویورک

به گفته ایروانی، جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه با چالش‌های ناشی از ورود مهاجران غیرقانونی مواجه است. از زمان خروج غیرمسئولانه ایالات متحده در اوت ۲۰۲۱، مهاجرت گسترده از افغانستان فشار سنگینی را بر کشور ما وارد کرده است؛ کشوری که پیش‌تر نیز تحت تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی قرار داشت. بیش از شش میلیون افغانستانی که در حال حاضر در ایران زندگی می‌کنند، هزینه سالانه بیش از ۱۰ میلیارد دلار دارند، اما جامعه بین‌المللی نسبت به این مسئله فوری بی‌توجه بوده است. جامعه بین‌المللی باید حمایت کافی و پایدار را از کشورهایی مانند ایران و پاکستان که با چالش‌های مداوم در افغانستان مواجه هستند، فراهم کند.

نظر شما