شناسهٔ خبر: 68875433 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آیت‌الله اعرافی:

خلاءهای قانونی درباره وقف پیگیری می‌شود

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: خلاء‌های قانونی نسبت به صیانت و ارتقای وقف پیگیری می‌شود.

صاحب‌خبر -

علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، شامگاه جمعه ششم مهرماه در دیدار جمعی از تولیت‌های موقوفات حوزوی و غیرحوزوی با گرامیداشت هفته وقف، اظهار کرد: وقف، ریشه در فطرت و تاریخ بشری، ادیان سماوی و مکاتب حقوقی مختلف، وقف از منظر عمومی، یک نهاد مهم فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مورد توجه است. اما وقف در فقه ما و اسلام، یک جایگاه ویژه است، یک کتاب و باب از فقه ما مختص به «باب الوقف» است. 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: ۶۰ کتاب در فقه سنتی حوزه وجود دارد که یک فصل مهم آن «کتاب الوقف» است. البته در منابع روایی و آیات ما و سنت تاریخی اسلام هم وقف دارای جایگاه مهمی دارد، از پیامبر (ص) گرفته تا ائمه اطهار (ع) و بزرگان در طول تاریخ، سنت وقف را پاس می‌داشتند هم واقف و متولی بودند و هم ساعی در جهت احیای وقف بودند و باید به وقف به عنوان یک نهاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، مستقل و مهم توجه کرد، بخشی از مسائل وقف در قوانین موجود به آن توجه شده ولی هنوز شاید خلاء‌هایی نسبت به صیانت و ارتقای وقف داشته باشیم که باید واقعا وظیفه است که پیگیری کنیم.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: از طرفی وقف به طور کلی در طول تاریخ بار‌ها متوجه آسیب‌های جدی شده است، مخصوصا در زمان رضاخان و بعد از آن زنجیره‌ای از موقوفات ملکی شد، بردند و خوردند، هنوز هم کامل همه آنها احیا نشده است. از این جهت آسیب بزرگ هم از بین رفتن موقوفات است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: ضرورت دارد هم مردم، نظام و دستگاه‌های مختلف تلاش کنند، وقف را صیانت و احیا کنند، اگر وقف در مسیر درست قرار بگیرد، ضمن اینکه ثواب آن بیشتر خواهد بود، دیگران هم تشویق می‌شوند برای این کار، هرقدر تلاش شود که وقف در مسیر خود قرار بگیرد و صیانت شد، مشوقی خواهد بود برای مشارکت دیگران و پای کار آمدن مردم که در این سنت حسنه مشارکت جدی داشته باشند.

آیت‌الله اعرافی به موضوع «حوزه و وقف» پرداخت و اظهار کرد: در تلاشیم، حوزه به وقف اتصال پیدا کند، این خدمت به دین، فرهنگ و خدمت به استقلال حوزه‌های علمیه است، حتی در نظام اسلامی هم حوزه کمک‌هایی به جهت خدماتی که به جامعه می‌دهد، می‌گیرد، ولی در این توسعه‌ای که حوزه‌هایی که از نظر عمران و ساختار پیدا کرده است، بدون تردید با وجوهات نمی‌توان اداره کرد، لذا کمک‌هایی هم از دولت گرفته می‌شود ولی اصل این است که به وقف برگردد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: حوزه و وقف پیوند تاریخی دارند، وقف از منابع اصلی حوزه‌ها و مسائل فرهنگی و دینی بوده و همگان باید تلاش کنند تا این پدیده زنده و احیا شود، چه وقف‌هایی که ویژه مدارس و مراکز حوزوی هستند و چه وقف‌هایی که مشترک بین امور حوزوی و امورات فرهنگی و اجتماعی هستند، اعم از متصرفی و غیرمتصرفی، همه نیاز به کار بیشتر دارد.

۷۰۰ متولی موقوفه حوزوی در کشور فعالیت دارند

در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی میرمطلبی، مدیر دفتر موقوفات ومنابع پایدار حوزه‌های علمیه کشور در این دیدار اظهار کرد: اصل فرهنگ وقف در واقع ترویج دین و عمل به آموزه‌های دینی می‌باشد و حوزه‌های علمیه باید به خودکفایی مالی برسند که این امر با وقف میسر می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۷۰۰ متولی موقوفه حوزوی در کشور فعالیت دارند که بخشی از آن موقوفات کاملا حوزوی و بخشی از آن غیرحوزوی‌اند.

در پایان این مراسم از متولیان منتخب موقوفات حوزوی در برخی شهر‌های کشور توسط آیت‌الله اعرافی تقدیر و قدردانی شد.

علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشورعلیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور

انتهای پیام

نظر شما