شناسهٔ خبر: 68870946 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

مالکی در گفتگو با دانشجو:

مشکلات سامانه سپند در حال رفع شدن است/ تاخیر در تخصیص سرویس به‌طور موقت از طریق مدارس حل می‌شود

قرار بود روز اول مهر و جشن بهار علم و دانش برای دانش‌آموزان خاطره‌انگیز باشد، اما آشفتگی در تأمین سرویس مدارس و رفت و آمد، کام خانواده‌ها و فرزندان را تلخ کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، هفته اول سال تحصیلی تمام شده و بسیاری از دانش‌آموزان نخستین روز‌های سال تحصیلی را بدون سرویس آغاز کردند. برخی به دلیل نبود وسیله ایاب و ذهاب دیر به مدرسه رسیدند، بعضی از خانواده‌ها نیز مجبور شدند با خودروی شخصی فرزندان را به مدرسه برسانند و همین امر موجب شد که با وجود شناور بودن ساعات کاری شاهد ترافیک سنگین اول صبح باشیم.

امسال موضوع سرویس مدارس به وزارت کشور واگذار شد و سامانه کشوری سپند (سامانه پایش حمل و نقل دانش آموزی) با هدف ساماندهی، مدیریت و نظارت بهینه بر حمل و نقل دانش‌آموزی و رصد و پایش ناوگان شرکت‌ها راه‌اندازی شده است.

پای لنگ شهرداری در ساماندهی سرویس مدارس

طبق آئین‌نامه جدید، مدیریت و ساماندهی سرویس مدارس به سازمان حمل و نقل شهرداری و شورای ترافیک استان محول شد و شرکت دارای صلاحیت برای ارائه خدمات سرویس دانش آموزان ثبت شده است.

همچنین طبق مصوبه هیئت وزیران در شهریور ۱۴۰۲ که توسط وزارت کشور ابلاغ شده مدیران مدارس و عوامل اداره کل و نواحی آموزش و پرورش از هرگونه دخالت در ساز و کار اجرایی سرویس مدارس اکیداً منع شدند و تنها وظیفه آموزش و پرورش و مدیران مدارس، اطلاع‌رسانی به والدین برای ثبت‌نام در سامانه سپند است.

رانندگان متقاضی فعالیت در حمل و نقل دانش‌آموزی باید پس از ثبت نام و دریافت مجوز فعالیت از شهرداری و اخذ برچسب سرویس مدرسه، تحت نظارت شرکت پیمانکار، مسئولیت حمل و نقل دانش‌آموزان را به عهده گیرند و وظیفه نظارت بر عملکرد آنان، تخصیص سرویس و عقد قرارداد بر عهده شهرداری و شرکت‌های حمل و نقل است.

تعدادی از خانواده‌ها نیز که موفق به دریافت خدمات سرویس مدارس نشدند، از مشکلات ثبت‌نام تا پاسخگویی سامانه سپند گلایه‌مند هستند که هنوز با وجود شروع مدارس وسیله‌ای برای آنها تأمین نشده و کسی برای تعیین تکلیف رفت و آمد بچه‌ها پاسخگو نیست.

یکی از والدین می‌گوید: گویا امسال برای ایاب و ذهاب دانش‌آموزان شرکت‌های حمل و نقل وارد عمل شدند و ما هم در سامانه سپند ثبت‌نام کردیم، اما هنوز چیزی معلوم نیست و هیچ پیامی مبنی بر اینکه چه خودرو و راننده‌ای فرزندمان را جابه‌جا خواهد کرد، دریافت نکردیم و کسی هم پاسخگو نیست.

وی خاطرنشان می‌کند: شرکت‌های حمل و نقل از مدیران مدارس خواسته بودند که موضوع ثبت‌نام در سامانه سپند را به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی کنند و مدیر مدرسه فرزندم از طریق سامانه شاد اطلاع‌رسانی کرده است.

این پدر ادامه می‌دهد: با حضوری شدن مدارس و جمع شدن آموزش مجازی بسیاری از خانواده‌ها به سامانه شاد مراجعه نمی‌کنند و این موضوع سبب شد برخی افراد از لزوم و نحوه ثبت‌نام در سامانه سپند بی‌اطلاع باشند و اکنون با گذشت چند روز از آغاز مدارس، برای جابه‌جایی فرزندان بلاتکلیف هستیم.

پیگیر رفع مشکل هستیم

در همین راستا، خبرگزاری دانشجو معضل سرویس دانش آموزان را با شادی مالکی، مدیرعامل تاکسیرانی شهر تهران مطرح کرد و او در این رابطه اظهار داشت: در ساماندهی سرویس مدارس نزدیک ۶۰۰۰ نفر در سامانه سپند ثبت نام کردند و نزدیک به ۲۵۰۰ دستگاه در ناوگان خودرویی خدمات ارائه دهند. همچنین با هماهنگی‌هایی که با دولت صورت گرفت مقرر شد تمامی شرکت‌های متقاضی در سرویس مدارس که موفق به ثبت نام در سامانه سپند نشدند تا آذر ماه در این سامانه ثبت نام کنند.

شادی مالکی پیرامون اعتراض والدین از سامانه سپند تأکید کرد: سامانه سپند برای ساماندهی سرویس مدارس امسال مشکلاتی داشته، اما با هماهنگی مدارس و پیمانکاران این مشکلات در حال رفع شدن است.

مالکی همچنین به برخی مشکلات در سامانه سپند اشاره کرد و گفت: امسال اولین سالی است که پیمانکاران به‌صورت جدی با این سامانه کار می‌کنند و در برخی موارد، ورود اطلاعات دانش‌آموزان و کد‌های مدارس با اشکالاتی همراه بود. با این حال، هماهنگی‌های لازم با مدیران مدارس صورت گرفته تا تاخیر در تخصیص سرویس به‌طور موقت از طریق مدارس حل شود و بعداً اطلاعات در سامانه بارگذاری گردد.

او در ادامه افزود: شرکت‌هایی که خدمات سرویس مدارس را ارائه می‌دهند، باید اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنند و برچسب سرویس مدرسه برای خودرو‌ها تا آذر ماه صادر خواهد شد.

وی همچنین اذعان داشت که متوجه مشکلات پیش آمده برای دانش آموزان و والدین هستند و تاکید کرد: ما همچنان پیگیر رفع مشکلات سامانه و خدمات‌رسانی کامل به دانش‌آموزان مدارس عادی و استثنایی هستیم.

مالکی در انته اگفت: در صورت بروز مشکل والدین می‌توانند هم در سامانه سپند و هم از طریق سامانه‌های شکایات مردمی در شهرداری تهران و بازرسی دولت، نظرات خود را بیان کرده و نسبت به ثبت شکایت خود اقدام کنند.

نظر شما