شناسهٔ خبر: 68868985 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

جشنواره بین‌المللی شاهنامه‌خوانی تاق‌بستان پایان یافت

فاطمه احمدیان

نخستین جشنواره بین المللی شاهنامه‌خوانی و نقالی تاق‌بستان که با حضور شاهنامه خوانانی از کشورمان و چند کشور خارجی به میزبانی کرمانشاه برگزار شد، با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد. 

صاحب‌خبر -

در اختتامیه این جشنواره که طی دیروز و امروز(پنجم و ششم مهر) در تالار انتظار کرمانشاه برگزار شد، شاهنامه‌خوانان راه یافته به بخش پایانی با هم رقابت کردند.

طبق اعلام مسئولین برگزار کننده این جشنواره، ۴۳۰ اثر در بخش داخلی و ۲۲ اثر در بخش خارجی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که از این تعداد ۳۰ اثر در بخش داخلی و هشت اثر در بخش بین المللی به مرحله نهایی راه یافتند.

طبق اعلام هیات داوران، در بخش شاهنامه خوانی بین الملل خانم‌ها مقدس مکرم زاده از کشور تاجیکستان و الینا صیفوری از سوئد برگزیده شدند. 

در بخش داخلی و در رشته نقالی بزرگسالان هم سیدمهرداد کاووسی از تهران و در شاهنامه خوانی بزرگسالان عبدالله عبدی از تربت جام حائز رتبه‌های برتر شدند. 

 در بخش شاهنامه خوانی فارسی نوجوانان هم نیایش همتی از کرمانشاه و در بخش نقالی بهاره ده بزرگی از شیراز برگزیده شدند. 

در بخش شاهنامه خوانی کردی نوجوانان آساره فاضلی از صحنه و در رشته نقالی کردی این رده سنی آریانا رحیمی از کرمانشاه برگزیده شدند. 

در بخش شاهنامه خوانی کردی بزرگسالان، نصرت الله امیری از دالاهو و در بخش نقالی آن نیوشا مرادی از کرمانشاه عنوان برتر را کسب کردند. 

نادر نوروزی شهردار کرمانشاه و رئیس شورای سیاستگذاری این جشنواره در مراسم اختتامیه آن با بیان اینکه تاریخ تفکر بشر به سه دوره اسطوره‌ای، تاریخی و فلسفی و علمی تقسیم می‌شود، اظهار کرد: دوره اسطوره‌ای تنها در بین ملت‌هایی همچون ایران، یونان و چین که تاریخ غنی و ادبیات بسیار کهنی دارند، دیده می‌شود.

وی شاهنامه را اسطوره تمدن فارسی خواند و افزود: این کتاب ارزشمند قدمت تمدنی ملت ایران را نشان می‌دهد. 

شهردار کرمانشاه با تاکید براینکه شاهنامه علاوه بر حفظ اسطوره‌ها و تمدن غنی ایرانیان، تاثیراتی شگرف نیز روی زبان و ادبیات فارسی داشته، عنوان کرد: ابوالقاسم فردوسی حدود ۳۰ سال از عمر خود را صرف سرودن شاهنامه کرد تا زبان فارسی را احیاء کند و اگر شاهنامه نبود قطعا زبان فارسی پایدار نمی‌ماند و غنای کنونی خود را نداشت. 

وی به ابعاد معنوی شاهنامه که مورد اشاره مقام معظم رهبری نیز بوده اشاره کرد و گفت: در شاهنامه دو عنصر معنوی مورد توجه قرار گرفته که یکی توحید و خداپرستی ایرانیان باستان است. دیگر عنصر معنوی مورد توجه در شاهنامه روح ملی گرایی، غیرت ملی، دفاع از مرز و بوم و روح سلحشوری و پهلوانی ایرانیان است. 

وی به تاثیرگذاری شاهنامه روی دیگر آثار ادبی دنیا اشاره کرد و گفت: شاهنامه فردوسی روی درون‌مایه‌های بسیاری از آثار ادبی کهن و مهم دنیا تاثیر گذاشته است. 

نوروزی با تاکید بر لزوم حفظ این کتاب ارزشمند و ترویج آن در جامعه کنونی، افزود: باتوجه به قدمت و پیشینه بسیار کهن شهر کرمانشاه بر آن شدیم تا بتوانیم گامی برای ترویج شاهنامه خوانی و احیاء تاریخ ملی خود برداریم. 

وی خاطرنشان کرد: براین اساس برگزاری جشنواره بین‌المللی شاهنامه خوانی را در دستور کار قرار دادیم که مورد استقبال خوبی قرار گرفت و مقالات متعددی به آن ارسال شد.  

شهردار کرمانشاه در پایان گفت: امیدواریم حرکت‌های اینچنینی بین ما و ملت‌هایی که با ما قرابت‌های فکری و فرهنگی دارند، وحدت و انسجام بیشتری را بوجود آورد. 

در این مراسم از کتاب خطی شاهنامه با خط و کتابت فریبا مقصودی از خطاطان بزرگ کشور رونمایی شد. 

همچنین از صمد امیریان، آرش اکبری مفاخر، مای‌خان حیدری، شاهو صالحی، ایرج قبادی، صبا عباسی، استاد خاورزاده و رویا عبدالمالکی به عنوان شاهنامه پژوهان و هنرمندان این حوزه تجلیل به عمل آمد. 

تجلیل از خانواده شهدای پهلوان، شهیدان عبدالوحید رضایی و محسن دارابی از دیگر برنامه های این جشنواره بود. 

این جشنواره به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه برگزار شد.

انتهای پیام  

نظر شما