شناسهٔ خبر: 68865394 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

به بهانه گرامیداشت یاد و خاطره قربانیان معدن طبس

لزوم محافظت از کسانی که گنجینه‌های زمین به دستشان باز می‌شود

محبوبه محمدآبادی

خطرات مرتبط با ایمنی در صنعت معدن ممکن است بیش از هر محیط کاری دیگری شایع باشد. با این حال، اقدامات پیشگیرانه از استخراج‌کنندگان و عملیات تولیدی محافظت می‌کند. فناوری‌های دیجیتالی مانند پوشیدنی‌ها و سیستم‌های جلوگیری از برخورد می‌توانند در دستیابی به ایمنی استخراج و برتری عملیاتی کمک کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، علیرغم اینکه ایمنی، اولویت اصلی در صنعت معدن است، عملیات و سود اهداف قابل قبولی هستند. بنابراین، افزایش ایمنی و بهره‌وری معدن باید در اولویت قرار گیرد. در نتیجه، نهادهای دولتی استانداردها و مقررات ایمنی معدن را اجرا می‌کنند تا ضمن افزایش بهره وری در معدن، خطرات را کاهش دهند.

لزوم محافظت از کسانی که گنجینه‌های زمین به دستشان باز می‌شود

قوانین کلی برای استخراج ایمن

۱۰ها قانون و ایده کلی برای استخراج ایمن وجود دارد که برخی از آنها در ذیل اشاره شده است.

استفاده از وسایل محافظتی

معدنچیان مانند سایر مشاغل سختگیرانه فیزیکی، باید همیشه از وسایل حفاظتی استفاده کنند. داشتن تجهیزات مناسب برای محافظت از بدن آنان در برابر دمای شدید و مواد شیمیایی که اغلب در معادن یافت می‌شود الزامی است. تجهیزات حفاظت فردی، از جمله کفش‌های پنجه فولادی و یک کلاه سخت محکم، باید به اندازه کافی قوی باشند تا از برخورد مواد جلوگیری کنند.

آنها نه تنها به جلوگیری از آسیب جدی کمک می‌کنند بلکه از بهره وری نیز محافظت می‌کنند. متأسفانه، گاهی تعویض منظم وسایل ایمنی برای اطمینان از اینکه همیشه در شرایط عالی قرار دارد، آسان است.

اجرای دقیق قوانین ایمنی تضمین می‌کند که معدنچیان در معدن در امنیت هستند. هر یک از اعضای گروه باید به طور کامل شیوه‌های ایمنی جدید را در روال روزانه خود بگنجانند و یکدیگر را مسئول بدانند. همه باید شرکت کنند. در غیر این صورت، سیستم‌های مدیریت ایمنی جدید برای کاهش خطرات تأثیر قابل‌توجهی نخواهد داشت.

در معدن، فقط یک لحظه عدم فکر نیاز است تا کل گروه با خطر مواجه شوند. روال‌های خسته کننده یک خطر واقعی است و هوشیاری باید بخشی حیاتی از فرهنگ گروه باشد. فرهنگ ایمنی اولویت اصلی هر سازمانی است.

تعمیر و نگهداری تجهیزات معدن

تجهیزات معدن باید همیشه به خوبی نگهداری شوند. این امر ضروری است، زیرا آلودگی به آرامی عملکرد قطعات متحرک را در طول زمان به خطر می‌اندازد و منجر به توقف عملیات و گم شدن اهداف معدن می‌شود.

اقدامات پیشگیرانه در محل به عملیاتی نگه داشتن تجهیزات معدن کمک می‌کند. کمبود کارکنان آموزش دیده می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر ایمنی گروه پروژه داشته باشد و به دلیل شایستگی و عدم آموزش و تجربه نیروی کار باعث بروز حوادث شود. برای اینکه کارکنان معدن در بهترین حالت خود قرار گیرند، باید در وضعیت روحی و روانی مناسب و از نظر جسمی باشند. بنابراین، شرکت‌های معدنی باید مایل باشند برای منابعی مانند مشاوره هزینه بپردازند که این به معنای سالم نگه داشتن تیم‌هایشان و کار در بالاترین بهره‌وری باشد.

فناوری‌های دیجیتال برای استخراج ایمن

دیجیتالی شدن دستاوردهای سریعی از نظر بهره وری دارد. صنعت معدن چندین حرکت به سمت دیجیتالی شدن انجام داده است. کنترل‌های حیاتی به جلوگیری از وقوع حوادث مرگبار و فاجعه آمیز کمک می‌کند.

داده های خودکار و الگوریتم‌های هوشمند چنین بررسی‌هایی را انجام می دهند و اقدامات ایمنی را افزایش می‌دهند. علاوه بر این، مدل‌های پیش‌بینی، بر اساس داده‌های مناسب، می‌توانند از حوادث قبل از وقوع و آسیب جلوگیری کنند و عملیات را روان نگه دارند.

از آنجایی که استخراج‌کنندگان و ابزارهای پوشیدنی آن‌ها مقادیر زیادی از داده‌های حسگر تولید می‌کنند، به تصویر دقیق‌تر و ثابت‌تری از آنچه در سایت روی می‌دهد کمک می‌کنند. تعبیه تعداد زیادی حسگر در تجهیزات و ماشین‌آلات، داده‌های موجود را افزایش می‌دهد و دقت پیش بینی‌ها را بهبود می‌بخشد.

به عنوان مثال، اطلاعات پایش جو از طریق دستگاه ‌ها جمع‌آوری می‌شود و می‌تواند برای ارائه داده های ایمنی حیاتی به مدیران معدن استفاده شود. داشتن تهویه مناسب برای حفظ جریان هوا در معادن زیرزمینی بسیار مهم است.

پوشیدنی‌ها نه تنها در زمینه پزشکی استفاده می‌شوند، بلکه می‌توانند در معدن نیز مورد استفاده قرار گیرند. لباس کار اکنون می‌تواند حسگرهایی داشته باشد که داده‌های مربوط به شرایط خطرناک و وضعیت فیزیکی کارگران را به مدیران منتقل می‌کند و نتایج ایمنی را بهبود می‌بخشد.

حتی بیشتر، پوشیدنی‌ها در مورد محل اختفای پرسنل در معدن می‌گویند. تعیین محل معدنچیان در مواقع اضطراری آسان تر نیست، بلکه اعلام منطقه ایمن برای انفجار است. در نتیجه، عملیات معدن بسیار روان تر و پربارتر از همیشه شده است.

لزوم محافظت از کسانی که گنجینه‌های زمین به دستشان باز می‌شود

ارتباطات زیرزمینی

سیستم ارتباطات سیار بسیار مهم است. هر فرد در معدن می‌تواند از طریق یک رادیو دستی با همکاران خود ارتباط برقرار کند. این در ترکیب با یک فرستنده پوشیدنی، به طور چشمگیری شانس قرار گرفتن در صورت وقوع حادثه در زیر زمین را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، ارتباط دو طرفه به شما این امکان را می‌دهد که اطلاعات را برای دیگران ارسال کنید.

اتوماسیون و هواپیماهای بدون سرنشین

هر چه تعداد انسان‌ها کمتر باشد، احتمال صدمات و تلفات کمتر است. بنابراین، اتوماسیون می‌تواند یک تغییر دهنده بازی در ایمنی محیط کار باشد. کنترل از راه دور و بی سیم به جلوگیری از قرار گرفتن انسان در یک مکان خطرناک و انجام کار خود از فاصله ایمن کمک می‌کند.

گونه‌ای از ماشین‌های کنترل از راه دور پهپادها هستند. پهپادها نه تنها موارد خطرناک برای انسان و تقریباً غیرقابل دسترس را اسکن می‌کنند، بلکه هر اطلاعاتی را که دریافت می‌کنند، فوراً منتقل می‌کنند.

سیستم‌های جلوگیری از برخورد

مارک بوزینکای نویسنده این گزارش نوشت برخورد با وسایل نقلیه سنگین یکی از علل عمده آسیب های زیرزمینی است. یکی از راه‌های کاهش خطرات، نصب دستگاه‌های تشخیص مجاورت است که وقتی یک قطعه بزرگ به تجهیزات دیگر نزدیک می‌شود، زنگ هشدار را به صدا در می‌آورند. حتی بهتر از آن، تشخیص مجاورت می‌تواند منجر به توقف کامل عملیاتی دستگاه، جلوگیری از برخورد و آسیب شود.

اولویت دادن به سلامت روان برای استخراج ایمن و بهره وری بهتر

ایدنتک سولوشن گزارش کرد که سلامت روان و رفاه معدنچیان جدای از استفاده موثر از فناوری‌های دیجیتال و ترویج فرهنگ ایمنی، باید بررسی شود. در تقاضاهای روانشناختی مربوط به معدن، ساعات طولانی کار، انزوا و شرایط پر استرس به شدت بر سلامت روان کارگران لطمه می‌زند. بنابراین، شرکت‌های استخراج معدن باید برنامه‌های کامل سلامت روان را اتخاذ کنند، ارزیابی‌های روان‌شناختی منظم را گسترش دهند، کارگاه‌های مدیریت استرس را برگزار کنند و دسترسی به متخصصان سلامت روان را برای کارکنان خود فراهم کنند.

از این نظر است که اولویت سلامت روان به شرکت کمک می‌کند تا از محافظت کلی در برابر خطرات فیزیکی در کنار سختی ذهنی، ایمنی افزایش یافته و بهره وری اطمینان حاصل کند. ذهن سالم به معنای تمرکز دقیق‌تر، تصمیم‌گیری بهتر و پیروی از رویه‌های تعیین شده برای ایجاد یک محیط استخراج ایمن و کارآمد است.

کدام فناوری‌ها به شیوه‌های استخراج ایمن کمک می‌کنند؟

فناوری‌های دیجیتال مختلف به طور قابل‌توجهی عملکرد ایمن را افزایش می‌دهند، جایی که شاید مهم‌ترین آنها ابزارهای پوشیدنی و سیستم‌های جلوگیری از برخورد باشد. پوشیدنی‌ها وضعیت فیزیکی معدنچیان و خطرات محیطی را بررسی می‌کنند و با اشتراک‌گذاری داده‌ها در زمان واقعی، از حوادث جلوگیری می‌کنند.

سیستم های جلوگیری از برخورد با هشدار دادن به اپراتور و خاموش کردن ماشین قبل از وقوع تصادف، از تصادفات مربوط به وسیله نقلیه برای وسایل نقلیه در معدن جلوگیری می کند. علاوه بر این، هواپیماهای بدون سرنشین و اتوماسیون منجر به کاهش قرار گرفتن انسان در معرض شرایط خطرناک از طریق عملکرد از راه دور می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما