شناسهٔ خبر: 68839396 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۴.۵ هکتار بنای غیرمجاز از زمین‌های کشاورزی گناباد برچیده شد

گناباد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت:‌ ۱۹ بنای غیرمجاز ساخته شده در زمین‌های کشاورزی محدوده «چاه زنگویی» این شهرستان به وسعت حدود ۴.۵ هکتار امروز تخریب شد و زمین‌ها به چرخه تولید بازگشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی گناباد، اسماعیل قربانی روز چهارشنبه با اشاره به ضرورت دریافت مجوز برای ساخت و ساز در باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی افزود: تخریب بناهای غیرمجاز در عرصه‌های کشاورزی این شهرستان با هدف جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیر مجاز و اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی، با حضور نماینده دادستان و با هماهنگی شورای حفظ حقوق بیت المال و فرماندهی انتظامی شهرستان اجرا شده است.

وی ادامه داد: هرگونه ساخت و ساز باید طبق قانون و با دریافت مجوز از کمیسیون ماده یک تبصره یک صورت بگیرد.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: به تازگی قطعاتی از زمین های کشاورزی شهرستان از جمله در منطقه چاه زنگویی توسط دلالان و سودجویان خریداری و پس از تبدیل به قطعات کوچک، دیوارکشی شده است تا در آینده نزدیک به بهای گزافی فروخته شود.

۴.۵ هکتار بنای غیرمجاز از زمین‌های کشاورزی گناباد برچیده شد

قربانی تصریح کرد: این امر مصداق بارز تفکیک و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی و جرم است که علاوه بر تخریب سازه‌ها،‌ جریمه نقدی متخلفان را به دنبال دارد.

وی اظهار داشت: برخی از قطعات این زمین ها با اراضی ملی تداخل دارد و امکان واگذاری و سند زدن برای آن وجود ندارد و تصرف در اموال بیت المال محسوب می شود و ضروری است شهروندان قبل از هرگونه معامله برای پیشگیری از عواقب و خسارات آن، از مدیریت جهاد کشاورزی، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و یا ثبت اسناد و املاک استعلام کنند.

وی با بیان اینکه هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز در زمین های زراعی و باغی جرم است، افزود: گشت‌های جهاد کشاورزی گناباد در حوزه امور اراضی شبانه‌روزی است و شهروندان هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز در این حوزه اعم از تفکیک، دیوارکشی، خاکبرداری، خاک‌ریزی، ساخت بنا و موارد دیگر را به ماموران جهاد کشاورزی اطلاع داده یا از طریق سامانه ۱۳۱ اطلاع‌رسانی کنند.

قربانی گفت: بنگاه‌های معاملاتی نیز به هیچ عنوان حق خرید و فروش زمین های کشاورزی را بدون استعلام از مدیریت جهاد کشاورزی ندارند و اقدام در این خصوص جرم محسوب شده و با عاملان این اقدامات برخورد می شود.

گناباد با تولید سالانه ۲ هزار و ۲۰۶ تن تخم مرغ رتبه نخست، ۶۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر رتبه دوم، ۲ هزار و ۱۵۹ تن گوشت قرمز رتبه سوم و ۱۳ هزار و ۲۱۶ تن گوشت مرغ، رتبه چهاردهم خراسان رضوی را در بین ۳۳ شهرستان این استان دارد.

۱۴ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی گناباد با کشت و زرع بر روی ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، هزار و ۷۰۰ هکتار دیمزار و پرورش ۵۰۰ هزار راس دام، سالانه ۸۷ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

این شهرستان متشکل از ۲ بخش "مرکزی و کاخک" است و چهار شهر "گناباد، بیدخت، روشناوند و کاخک" و ۱۰۶ روستا دارد و ۳۴ هزار نفر از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

نظر شما