شناسهٔ خبر: 68820263 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روز جهانی داروساز World Pharmacist Day + بزرگترین تولیدکننده دارو در جهان

روز جهانی داروساز World Pharmacist Day هر سال بیست‌وپنجم سپتامبر (چهارم مهر ۱۴۰۳) برگزار می‌شود. ایالات متحده آمریکا بزرگترین تولیدکننده دارو در سراسر جهان است‌. شعار این روز در سال ۲۰۲۴ «داروسازان: برآوردن نیازهای بهداشت جهانی» تعیین شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بیست‌وپنجم سپتامبر هر سال روز جهانی داروساز World Pharmacist Day است و به هر داروساز، دانشمند داروسازی و افراد شاغل در این رشته اختصاص دارد. چهار میلیون نفر در سراسر جهان به این حرفه مشغول هستند. بنابراین، روز جهانی داروسازان نه‌تنها یک رویداد خوشایند، بلکه یک مناسبت مهم برای ارج نهادن به نقش این افراد در بهبود نتایج بهداشت جهانی است.

تاریخ روز جهانی داروساز ۱۴۰۳

روز جهانی داروساز هر سال در بیست‌وپنجم سپتامبر مصادف با چهارم مهر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

تاریخچه روز جهانی داروساز

هنر داروسازی به احتمال زیاد از دورانی شروع شد که کسی در جایی برای نخستین بار به فکر استفاده از عصاره گیاهان برای التیام زخم‌ها افتاد. افسانه‌های یونانی نیز قرن‌ها پیش از الهه‌گان داروساز سخن گفتند. الهه یونانی شفا، اسکلپیوس، ترکیب داروهای خود را به داروساز خود هایجیا Hygieia واگذار کرد.

روز جهانی داروساز World Pharmacist Day + بزرگترین تولیدکننده دارو در جهان

شفا (پزشکی) و داروسازی برای مدتی طولانی یکی در نظر گرفته می‌شد، تا اینکه در قرن هشتم از یکدیگر تفکیک شد. این دو تا قرن هفدهم به‌طور کامل جدا شدند و پزشکان دیگر نتوانستند برای بیماران خود دارو تهیه کنند. پس از جنگ جهانی دوم داروهای جدید به‌طور مداوم وارد بازار شدند و نقش داروساز بیش از هر زمان دیگری مشخص شد.

داروسازان در سال ۱۸۸۳ شروع به فروش نخستین داروی تولید انبوه و از پیش بسته‌بندی‌شده به نام آنتی‌پیرین کردند. اکثر داروها در دهه ۱۹۰۰ به این روش توسط داروخانه‌ها فروخته شد.

داروساز امروزی وظایف حیاتی متعددی را انجام می‌دهد که شامل شناسایی و ارائه داروهای مناسب به مردم، نظارت بر انبار و ذخیره مجدد داروها و افزایش زمان انقضای داروهاست. به همین دلیل فدراسیون بین‌المللی داروسازی (FIP) در سال ۲۰۰۹ روزی را برای قدردانی از همه داروسازان تعیین کرده است. تاریخ برگزاری آن نیز مصادف با تاریخ تأسیس این نهاد در بیست‌وپنجم سپتامبر ۱۹۱۲ است.

شعار روز جهانی داروساز ۲۰۲۴

شعار روز جهانی داروساز ۲۰۲۴ «داروسازان: برآوردن نیازهای بهداشت جهانی» تعیین شده است، با این هدف که پلت‌فرمی برای این حرفه باشد تا کمک‌های خود را در ارتقای سلامت در سراسر جهان به یاد آورد. علاوه بر این، فرصتی برای تأکید بر ظرفیت داروسازی بر افزایش نتایج بهداشت جهانی است.

روز جهانی داروساز World Pharmacist Day + بزرگترین تولیدکننده دارو در جهان

کدام کشور بزرگترین تولید کننده دارو است؟

برترین کشورهای تولیدکننده دارو در جهان، ایالات متحده آمریکا، چین، آلمان، ژاپن، ایرلند، سوئیس، فرانسه، ایتالیا، هند و بلژیک هستند. این کشورها سهم مهمی در تولید و ساخت محصولات دارویی دارند و دارای صنایع دارویی تثبیت‌شده‌ای هستند که می‌توانند طیف گسترده‌ای از داروها را تولید کنند.

آمریکا بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده دارو در جهان است که داروهایی به ارزش ۵۱۶ میلیارد و ۶۶۴ میلیون و۶۳۱ هزار و ۹۸ دلار تولید می‌کند. در آمریکا تعداد داروسازان به‌حدی زیاد است که حدود ۹۰ درصد مردم در فاصله پنج مایلی از یک داروساز زندگی می‌کنند. پس از آن نیز چین و آلمان در جایگاه‌های دوم و سوم تولید دارو قرار دارند.

آنچه آمریکا را بزرگ‌ترین تولیدکننده دارو می‌کند، سطح بالای تحقیق و توسعه است. این کشور خانه تعدادی از شرکت‌های دارویی پیشرو در جهان است و از نظر مصرف و واردات، بزرگ‌ترین بازار دارویی را دارد. آمریکا همچنین سومین صادرکننده بزرگ محصولات دارویی در جهان است.

روز جهانی داروساز World Pharmacist Day + بزرگترین تولیدکننده دارو در جهان

شاخصه کشورهای برتر تولید کننده دارو

ایالات متحده: پیشرو در نوآوری و تولید

چین: گسترش سریع در بازارهای جهانی دارویی

آلمان: شناخته‌شده در زمینه داروسازی با کیفیت بالا

هند: تأمین‌کننده عمده داروهای ژنریک در سراسر جهان

سوئیس: خانه بعضی از بزرگترین شرکت‌های داروسازی

ژاپن: قوی در تحقیق و توسعه

فرانسه: برخورداری از سهم قابل‌توجهی از بخش داروسازی اروپا

ایتالیا: تولیدات قوی دارو

بریتانیا: پیشرو در نوآوری دارویی

برزیل: در حال ظهور به‌عنوان یک ایفاکننده نقش کلیدی در تولید دارو

نظر شما