شناسهٔ خبر: 68456410 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تفاهم | لینک خبر

بازیگر پشت پرده در بازداشت مدیر تلگرام

صاحب‌خبر -

* ببژن ایرانی
«بسیاری بر این باورند که اسرائیل را باید یک بازیگر فعال در پشت پرده دستگیری پاول دوروف در فرانسه دانست. بازیگری که از ناحیه فعالیت کانال های خبری مختلف در شبکه اجتماعی تلگرام به ضرر خود، آسیب های جدی دیده است.»
“پاول دوروف” مدیر شبکه اجتماعی تلگرام در جریان سفر به فرانسه، توسط نیروهای امنیتی این کشور بازداشت و مدتی بعد آزاد شد. دستگاه قضایی فرانسه و نهادهای حکمرانی این کشور از یک سال قبل اتهامات مختلفی را علیه دوروف مطرح کرده و شبکه اجتماعی تلگرام را به عدم نظارت بر محتوای ارائه شده در آن و گسترش فعالیت های بزهکارانه و تروریستی در قالب این شبکه اجتماعی، متهم کرده بودند. در این رابطه، فهرست بلندبالایی از اتهامات بر پایه آنچه پیشتر به آن اشاره شد علیه شبکه اجتماعی تلگرام و مدیر آن یعنی پاول دوروف از سوی دستگاه قضایی فرانسه ارائه شده است. با این همه، جنجال ها پیرامون دستگیری دوروف فراوان است. 
اولا، نکته ای که اغلب صاحب نظران به آن اشاره داشته اند این بوده که دغدغه دولت فرانسه و دیگر دولت های غربیِ شبیه به آن در مورد تلگرام، آن چیزی که به ظاهر می گویند نیست بلکه آن ها می خواهند بر داده ها و اطلاعات شخصی کاربران این شبکه اجتماعی دسترسی مستقیم داشته باشند. موضوعی که تاکنون محقق نشده و فرانسه را بر آن واداشته تا با دستگیری دوروفِ روسی، زمینه را برای تحقق این دستورکار فراهم کند. نکته جالب اینکه پاول دوروف از روسیه خارج شده بود و در سال های اخیر در امارات متحده عربی زندگی می کرد تا از این رهگذر، از هرگونه فشاری بر خود جهت افشای اطلاعات شخصی کاربران تلگرام برای نهادها و سرویس های اطلاعاتی و دولتی روسیه دور باشد. با این حال، در نهایت بازداشت وی در یک کشور غربیِ مدعی آزادی بیان رخ داد و اکنون قدرت های غربی هستند که دوروف را تحت فشار می گذارند تا اطلاعات شخصی کاربران تلگرام را برای آن ها افشا کند. 
ادامه در صفحه 2

نظر شما