شناسهٔ خبر: 68454246 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

چرا اورک‌ها در سریال «حلقه‌های قدرت» به آدار «پدر» می‌گویند؟

آدار یکی از اولین اورک‌های سرزمین میانه در سریال حلقه‌های قدرت است.

صاحب‌خبر -

سریال «ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت» بالاخره دلیل اینکه چرا اورک‌ها آدار را «پدر» صدا می‌زنند، روشن می‌کند. این سریال، شخصیت‌های شروری را معرفی کرده که هر یک اسرار خاص خود را دارند.

به گزارش روزیاتو، اما آدار از کجا آمده، چرا اورک‌ها را به سرزمین‌های جنوبی می‌برد و مهم‌تر از همه، چرا پیروانش او را «آدار» می‌خوانند که در زبان الفی به معنای «پدر» است؟

آدار در سریال حلقه‌های قدرت نقش مهمی دارد. هدف اصلی او در فصل اول، آزاد کردن اورک‌ها از سلطه مورگوت و سائورون و ایجاد پادشاهی سایه بود. با آغاز فصل دوم، به نظر می‌رسد که اهداف آدار تغییری نکرده‌اند. او اورک‌ها را به چشم فرزندان و پیروان خود می‌بیند و از این جهت شاید هم حق با او باشد.

آدار یکی از اولین اورک‌های سرزمین میانه در سریال حلقه‌های قدرت است.

گالادریل که مورفید کلارک ایفای این نقش را برعهده دارد، متوجه می‌شود که آدار یک «موریوندور» است؛ یکی از فرزندان تاریکی. این گروه بدشانس زمانی الف‌هایی بی‌گناه و پاک بودند، شبیه به خود گالادریل. اما اسارت توسط مورگوت آن‌ها را تغییر داد و موریوندور به اولین اورک‌های سرزمین میانه تبدیل شدند. بنابراین، آدار به عنوان «پدر» اورک‌هایی که رهبری می‌کند، شناخته می‌شود.

آیا موریوندور بخشی از داستان‌های تالکین است؟

پاسخ به این سوال کمی پیچیده است. تمام داستان آدار در افسانه‌های ارباب حلقه‌ها نوشته جی. آر. آر. تالکین وجود ندارد و به‌طور خاص برای سریال حلقه‌های قدرت خلق شده است.

این موضوع درباره «موریوندور» هم صدق می‌کند و بیشتر به این دلیل است که تالکین هرگز به‌طور صریح توضیح نداده که اورک‌ها چگونه به وجود آمده‌اند.

طبق داستان اصلی، منشأ اورک‌ها را به مورگوت نسبت می‌دهند، اما شیوه انجام این کار دقیقاً مشخص نشده است. با این حال، تالکین اشاره کرده که مورگوت در دوران اول تعدادی از الف‌ها را اسیر کرده و ممکن است که این اسیران اورک‌های اولیه باشند.

اگرچه این داستان در منابع اصلی بیشتر به عنوان یک شایعه مطرح شده، سریال حلقه‌های قدرت این ارتباط را تأیید می‌کند. بنابراین، در حالی که آدار و موریوندور بخشی از داستان‌های اصلی نیستند، سریال حلقه‌های قدرت همچنان در چارچوب‌هایی است که تالکین ترسیم کرده بود.

آدار در سریال «حلقه‌های قدرت» چقدر سن دارد؟

اگر آدار واقعاً موریوندور باشد، احتمالاً او یکی از قدیمی‌ترین الف‌ها در افسانه‌های ارباب حلقه‌ها است. سریال حلقه‌های قدرت عمداً خط زمانی داستان را مشخص نکرده است. اما فرض کنیم که در حدود سال ۱۵۰۰ دوران دوم باشد، یعنی ۱،۵۰۰ سال پس از شکست مورگوت و زمانی که حلقه‌های قدرت ساخته شدند.

اگر بیشتر به عقب برگردیم، ۵۹۰ سال دیگر از شکست مورگوت تا نابودی دو درخت می‌گذرد. در این مرحله، تالکین از واحد‌های زمانی والین استفاده می‌کند که هر یک معادل حدود ۱۰ سال خورشیدی است (البته درباره این موضوع بحث‌هایی وجود دارد). نابودی دو درخت تا بیدار شدن الف‌ها ۴۵۰ سال والین فاصله دارد. با اضافه کردن این ۲،۰۹۰ سال، آدار می‌تواند تا ۷،۰۰۰ سال سن داشته باشد.

این آدار را به یکی از قدیمی‌ترین الف‌ها در حلقه‌های قدرت تبدیل می‌کند و تنها کیردان که در فصل دوم معرفی می‌شود، در نزدیکی این دوره از تاریخ سرزمین میانه متولد شده است. اگرچه این سن باید به آدار حکمت و دانش می‌داد، اما به نظر می‌رسد که شخصیت او مملو از تلخی و سرخوردگی است. البته با توجه به تمام رنج‌هایی که متحمل شده و سرنوشت «فرزندانش»، نمی‌توان او را سرزنش کرد.

نظر شما