شناسهٔ خبر: 68453879 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر ارتباطات:

شرایط برای تماشای «ایران قوی» فراهم است/ فیلترینگ به نفع هیچکس نیست

تهران- ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: آینده از آن ایرانی است و ایران آینده و قوی، زیباترین تصویری است که برای رسیدن به آن، مسیری سخت و دشوار داریم که همه چیز برای تماشای این تصویر زیبا فراهم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، آیین تکریم «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشین و معارفه «سیدستار هاشمی» وزیر جدید عصر امروز شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ با حضور «محمدرضا عارف» معاون اول رئیس جمهور در محل این وزارتخانه برگزار شد.

«ستار هاشمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به وفاق ملی، به عنوان جدی‌ترین پیمان مشترک دولت چهاردهم معتقدم و بر این باورم که در همه ساحت‌های حکمرانی این وفاق ملی باید مصداق پیدا کند و توسعه داده شود. این وفاق باید در حکمرانی جدید، یا حکمرانی دیجیتال هم بسط داده شود.

اجرای قوانین با شیوه‌های روزآمد و دقیق

وی افزود: دغدغه اصلی من احیای حکمرانی در فضای مجازی است که به حق رهبر انقلاب در دیدار چند روز قبل فرمودند: «مهم این است که در فضای مجازی، حکمرانی قانونمند وجود داشته باشد». فضایی که دیگر مجازی نیست و عین واقعیت حقیقی مردم است. واقعیتی که همه ما هر روز داریم آن را زندگی می‌کنیم و در آن نفس می‌کشیم.

وزیر ارتباطات ادامه داد: هم باید با کمک نهادهای قانونگذار از طریق وضع قوانین روزآمد حکمرانی خوب داشته باشیم و هم خوب حکمرانی کنیم؛ یعنی قوانین را با شیوه‌های روزآمد، دقیق و شفاف و به بهترین شکل اجرا کنیم تا مردم از حکمرانی ما راضی باشند.

هاشمی تاکید کرد: اگر این اتفاق رخ دهد، همواره سرمان برای قانونمند کردن این فضا در برابر مردم بالاست و برای سوالات آن‌ها همیشه پاسخ خواهیم داشت. باید بپذیریم که یکی از ویژگی‌های حکمرانی دیجیتال، قانونگذاری و اجرای آن در اتاق شیشه‌ای است؛ یعنی افکار عمومی همیشه ما را می‌بینند، قضاوت می‌کنند و به آن واکنش نشان می‌دهند؛ خدا نکند این واکنش موجب سلب اعتماد جامعه از تصمیمات ما شود.

زندگی خوب در دنیای دیجیتال آگاهی دهنده و بر لبه دانش است

وی گفت: زمانی که بپذیریم مردم این روزها در فضای مجازی زندگی می‌کنند، آن وقت قبول می‌کنیم که باید برای آنها بهترین شرایط زندگی خوب را فراهم کنیم. زندگی خوب در دنیای دیجیتال یا دنیای آینده، هم با کیفیت، به‌روز و بر لبه دانش و هم امن است. زندگی که قابلیت دارد جان‌ها را نجات دهد و اگر به خوبی نظم نداشته باشد، می‌تواند جان‌ها و فکرها را از بین ببرد.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: وظیفه ما به عنوان حاکمیت این است که بهترین شرایط زندگی دیجیتال را برای مردم فراهم کنیم و به آنها آگاهی بدهیم، کیفیت کاربری را بالا ببریم و ایران آینده را برای آنها که قصد و هدفشان ناامن کردن برای اقشار مختلف جامعه به خصوص کودکان و نوجوانان است، ناامن کنیم.

شرایط برای تماشای «ایران قوی» فراهم است/ فیلترینگ به نفع هیچکس نیست

توسعه شبکه ملی اطلاعات

هاشمی گفت: توسعه شبکه ملی اطلاعات از جمله مهم‌ترین برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت چهاردهم است که معتقدیم در هر گام برنامه‌های طراحی شده، باید به آن‌چه اسناد بالادستی از ما می خواهد، بیش از گذشته جامه عمل بپوشانیم.

وی خاطرنشان کرد: حاکمیت برای بهبود جایگاه حکمرانی خود نیاز به ابزارهای قوی دارد. ابزارهایی که بتواند در ساحت‌های مختلف بهترین وضعیت کاربری را برای مردم تضمین و امنیت را بر مرزهای دیجیتال ایران برقرار کند.

فیلترینگ به نفع هیچکس نیست

وزیر ارتباطات ادامه داد: فیلترینگ در وضعیت فعلی به نفع هیچکس نیست: هم حاکمیت ما را نقض کرده، هم امنیت سایبری را زیر سئوال برده و امنیت خانواده ها را دچار مشکل کرده است و از سوی دیگر کسب و کارها آسیب دیدند و هم مردم ناراضی شدند.

هاشمی اضافه کرد: این چیزی نیست که اسناد بالادستی و رهبری انقلاب از ما خواسته بودند. باید با در نظر گرفتن مصالح ملی و سیاست های کلی، شرایط موجود را به نفع رشد کسب و کارها و جلب رضایت مردم تغییر داد.

وی گفت: در این مسیر سخت، پر چالش و پر از تلاطم برای بازنگری در این سیاست‌ها، به همیاری همه دستگاه‌های کشوری، لشگری و حاکمیتی از یک سو و همکاری همه فعالان این صنعت مهم در لایه‌های مختلف از سوی دیگر نیاز دارم؛ که اگر این همیاری نباشد، دستور رهبرمان، تدابیر رئیس جمهوری، انتظارات نمایندگان مجلس و مطالبات مردم عزیز بر زمین خواهد ماند و چشم‌ها را باید شست.

شرایط برای تماشای «ایران قوی» فراهم است/ فیلترینگ به نفع هیچکس نیست

دولت سیزدهم زمینه‌های زیرساختی خوبی برای پیشرفت حکمرانی دیجیتال فراهم کرد

وزیر ارتباطات بیان داشت: بار دیگر اعلام می‌کنم که به بند بند اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های حاکم بر برنامه هفتم پیشرفت پایبندم و فرمایشات رهبر عزیز انقلاب را سرلوحه اصلی کار خود در این وزارت مهم و حیاتی می‌دانم.

هاشمی تاکید کرد: از زحمات همه وزرای سابق بالاخص دوست و برادر عزیزم آقای دکتر زارع‌پور در دولت سیزدهم سپاسگزارم و معتقدم در این سال‌ها زمینه‌های زیرساختی خوبی برای پیشرفت حکمرانی دیجیتال ایران فراهم شده است.

وی گفت: آینده از آن ایرانی است و ایران آینده و قوی، زیباترین تصویری است که برای رسیدن به آن مسیری سخت و دشوار داریم، اما همه چیز برای تماشای این تصویر زیبا فراهم است.

نظر شما