شناسهٔ خبر: 68453627 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

پهلوانان ایرانی در مسکو + عکس و فیلم

اعضای تیم ملی ورزش باستانی و پهلوانی ایران در سفر به مسکو و اجرای حرکت‌های خاص خود، شهروندان روس حاضر در آیین‌های پیش‌بینی شده را با این رشته ورزشی آشنا کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، نخستین اجرای این گروه از ورزشکاران باستانی ایران مقابل مسکو سیتی جنب رودخانه در منطقه مرکزی پایتخت روسیه اجرا شد و با استقبال شهروندان روسی حاضر در این آیین همراه شد.

پهلوانان ایرانی در مسکو + عکس و فیلم

تیم ملی ورزش باستانی ایران با حمایت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه و شهرداری پایتخت این کشور برای اجرای چهار برنامه به مسکو سفر کرده‌ است.

پهلوانان ایرانی در مسکو + عکس و فیلم

مرشدان برجسته حاضر در این آیین نیز با خواندن سروده‌ها و نیز طنین ضرب، حال و هوای خاصی به این آیین دادند.

در این آیین که با حضور برخی شهروندان روس و همچنین شماری از ایرانیان مقیم مسکو برگزار شد،‌ مهرعلی باران چشمه رئیس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی و مسعود احمدوند رایزن فرهنگی سفارت ایران در روسیه نیز حضور داشتند.

پهلوانان ایرانی در مسکو + عکس و فیلم

بنا بر اعلام رئیس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای، این ورزش بومی ایران که در میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت رسیده است، هم اینک به ۴۵ کشور جهان توسعه یافته است. باران چشمه پیش‌تر در دیدار با معاون وزیر ورزش روسیه، ضمن اهدای شال مروج فرهنگ پهلوانی به وی، آمادگی ایران را برای ترویج ورزش زورخانه‌ای در روسیه اعلام کرده است که به گفته وی، با استقبال طرف روس همراه شد.

محری مراسم در این آیین به حاضران توضیح داد: ورزش و انجام حرکات پهلوانی از فعالیت‌های اصلی ایرانیان در دوران باستان بوده است؛ قرن‌ها قبل در زمانی که صلح و آرامش نسبی بر ایران حکمفرما بود، جنگجویان ایرانی، افزار نبرد همچون گرز، کمان و سپر را برای آماده سازی بدن برای آینده،‌تبدیل به افزار ورزشی کرده و با آنها به ورزش می‌پرداختند.

پهلوانان ایرانی در مسکو + عکس و فیلم

در بخشی از این برنامه، با یادآوری اینکه این ورزش نمادی از فرهنگ پهلوانی و جوانمردی است، از حاضران در این آیین دعوت شد که از نزدیک با حرکات و ابزار این ورزش آشنا شوند.

پهلوانان ایرانی در مسکو + عکس و فیلم


اعضای تیم ملی ورزش باستانی ایران همچنین دومین برنامه خود را شامگاه جمعه در لوژنیکی مسکو اجرا کردند که با شمار بیشتری از مخاطبان همراه بود.

پهلوانان ایرانی در مسکو + عکس و فیلم

اعضای این تیم ساعت ۱۴ امروز شنبه برنامه‌ در پارک پیچاتنیکی داشتند. برنامه پایانی آنها ساعت ۱۶ دوشنبه در پارک مزیون مسکو خواهد بود.

نظر شما