شناسهٔ خبر: 68452462 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اصفهان برای احراز عنوان «پایتخت کتاب ایران» نیازمند طرح‌های نوآورانه است

اصفهان–ایرنا- دبیر اجرایی رویدادهای کتابخوانی استان اصفهان گفت: اهتمام نهمین رویداد «پایتخت کتاب ایران» به طرح‌های نوآورانه است از این رو اصفهان برای کسب جایگاه در این رویداد باید رویکردی پیشتاز و آوانگارد داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «پایتخت کتاب ایران» عنوانی است که هر سال به یک شهر ایران برای انتخاب بهترین برنامه در جهت ترویج کتابخوانی اعطا می‌شود. هدف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این کار، توسعه عدالت فرهنگی و تروج کتابخوانی از طریق حمایت از برنامه‌ها و پیشنهادهای اثربخش و پایدار اعلام‌ شده است.

آذرمیدخت والا روز شنبه در نشست هم‌اندیشی برای ارائه طرح‌های ترویج کتابخوانی و شرکت در نهمین رویداد پایتخت کتاب ایران گفت: با در نظر گرفتن پیشینه یک هزار ساله کتاب اصفهان که قابل مقایسه با دیگر شهرهای کشور نیست باید به این نکته مهم تاکید کرد که طرح‌های نوآورانه می‌تواند در ترویج کتاب و کتابخوانی نقش موثری داشته باشد.

وی با بیان اینکه اصفهان در طول هشت سال گذشته، هر بار یکی از ۱۰ شهر فینالیست برای احراز عنوان پایتختی کتاب ایران بوده است، اضافه کرد: خیلی وقت‌ها پیشینه شهرهایی همچون اصفهان، مشهد و کرمان در حوزه کتاب نادیده گرفته می‌شود اما امیدواریم بعد از هشت سال برگزاری رویداد پایتخت کتاب ایران، اصفهان با ارائه طرح‌های مبتکرانه‌اش، این جایگاه را در سالجاری کسب کند.

وی گفت: هر کدام از شهرهای استان اصفهان قابلیت انتخاب بعنوان پایتخت کتاب شدن را دارد اما این امر در گرو حمایت‌ و اهتمام ویژه شخصیت‌های فرهنگی و علمی است که با ارائه طرح‌های خود در این مسیر قرار بگیرند.

کارشناس اجرایی رویدادهای کتابخوانی استان اصفهان افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پایتخت کتاب ایران حمایت‌های مالی و معنوی و همچنین دوره‌های بازآموزی حوزه ترویج کتابخوانی در نظر می گیرد که این حمایت‌ها برای هر شهری که پایتخت کتاب ایران شود، بسیار کارساز خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز در این نشست گفت: خلاقیت و نوآوری در ارائه طرح های ترویج کتابخوانی بسیار اهمیت دارد اما پیگیری و مطالبه هم باید در این زمینه صورت بگیرد.

سیدمهدی سیدین‌نیا افزود: در این راستا باید نهادهای فرهنگی و فعال در حوزه کتاب برای شرکت در رویداد پایتخت کتاب ایران همت گمارند و با بارگذاری بهنگام طرح‌های خود، در این رویداد شرکت کنند.

وی اضافه کرد: اگر اصفهان نتوانست پایتخت کتاب ایران شود اما از طرف اداره کل و فرهنگ ارشاد استان از طرح های نوآورانه و خلاق تقدیر ویژه خواهد شد.

وی با بیان اینکه رویداد پایتخت کتاب ایران برای برجسته کردن موضوع کتابخوانی است، گفت: در اصفهان کارهای زیادی در حوزه ترویج کتابخوانی صورت گرفته است و همکاران ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان هم می‌کوشند با برگزاری نمایشگاه کتاب به موضوع کتاب و کتابخوانی و اقتصاد آن کمک کنند.

سیدین نیا گفت: اگر اصفهان پایتخت کتاب ایران شود، اتفاق خوبی رقم خواهد خورد اما این خطه ضعف های جدی در حوزه فرهنگ عمومی دارد و یکی از این ضعف‌ها عدم تشکیل شورای فرهنگ عمومی استان است.

به گزارش ایرنا، در هشت دوره پیشین رویداد انتخاب پایتخت کتاب ایران از سال ۹۴ تا ۱۴۰۲، به ترتیب شهرهای اهواز، نیشابور، بوشهر، کاشان، یزد، شیراز، سنندج و سمنان توانسته اند عنوان پایتختی کتاب ایران را کسب کنند.

فعالان حوزه کتاب و نهادهای فرهنگی شهرهای ایران برای شرکت در نهمین رویداد فرهنگی انتخاب پایتخت کتاب ایران می‌توانند تا پایان شهریور طرح‌های ترویج کتابخوانی خود را از طریق پایگاه الکترونیکی اداره کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت های فرهنگی به نشانی https://wwww.tarvijeketab.ir بارگذاری کنند تا در مسیر داوری قرار گیرند.

نظر شما