شناسهٔ خبر: 68452254 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

کتاب «داستان نویسی دسته‌جمعی» رونمایی شد؛

«ماه» عاشورا را هم دیده است

خانم صدر در ادامه گفت: در این داستان حضور ماه برایم خیلی جذاب بود من از کودکی نگاه کردن ماه و درد و دل کردن با آن برایم لذت بخش و جذاب بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، مراسم رونمایی کتاب «داستان نویسی دسته‌جمعی» روز شنبه دهم شهریور ۱۴۰۳ در فروشگاه کتاب زیتون برگزار شد.

در این نشست، مهندس محسن چینی‌فروشان مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی، حورا صدر مدیر موسسه تحقیقاتی امام موسی صدر و کلر ژوبرت نویسنده کتاب به گفتگو و ارائه نظرات خود پرداختند.

در ابتدای جلسه خانم حورا صدر با یاد سالگرد مفقود شدن امام موسی صدر یاد پدرشان را گرامی داشتند. سپس در رابطه با چاپ کتاب کودک در موسسه گفتند ورود ما به جهان کودک این نیست که شخصیتی چون امام موسی صدر را معرفی کنیم بلکه هدف ما ارائه آموزه های دینی و اخلاقی ایشان است. ایده اولیه کتاب ابتدا از یک خاطره از دکتر فشارکی شکل گرفت و خانم ژوبرت طرح اولیه داستانی آنرا نوشتند و برای دکتر فرستادند و بعد با سوالات متعدد از دکتر درباره جزییات خانه و سایر موارد کم کم طرح داستان ایشان کامل شد و دکتر نیز نقشه خانه را که خاطره در آن اتفاق افتاده بود کشیدند و برای خانم ژوبرت فرستادند.

نکته مهم در روند شکل گیری و نوع نگارش این داستان در تجلی رفتار و روحیه تعامل بین نویسنده و خاطره گوست و داستان خود نوعی اکتفا نکردن به نظر خود و گوش شنوا داشتن و در نهایت به خرد جمعی توجه کردن را آموزش می دهد و عملا این داستان یادگیری گفتگو است.

«ماه» عاشورا را هم دیده است

خانم صدر در ادامه گفت: در این داستان حضور ماه برایم خیلی جذاب بود من از کودکی نگاه کردن ماه و درد و دل کردن با آن برایم لذت بخش و جذاب بود. خوب یادم است تهاجم اسرائیل به بیروت در سال ۱۹۸۲ را که من با ماه حرف می زدم و می گفتم می بینی بمب بر سر کودکان و مردم لبنان می ریزد پس چرا کاری نمی کنی؟ بعد گفتم ماه، عاشورا را هم دیده است.

محسن چینی‌فروشان در ابتدای سخنانش از خانواده صدر و اینکه یکی از بزرگان این خانواده را در عالم اسلام خانواده بزرگی نامیده است که ثمرات آن در کشورهایی همچون لبنان عراق و ایران کاملا مشهود است، تجلیل کرد. سپس گفت: در نمایشگاه کتاب نکته ای گفتم و اینجا هم تکرار می‌کنم و آن اینکه خانم ژوبرت را در ادبیات کودک یک پدیده می دانم. ایشان در کارهایی که نوشته اند کاملا به جهان کودک دل داده اند و عجین شده اند. تیراژ کتابهای ایشان این را نشان می دهد که کودکان نیز هم با کارهای ایشان انس گرفته اند.

وی افزود: یکی از ویژگیهای مهم در آثار ایشان خلاقیت است که همچنان در آثار ایشان زنده است و همین باعث شده که ایشان به تکرار نیفتند از جمله همین کتاب که ویژگی این کتاب، قصه در قصه بودن آن است یک داستانی را شروع می کند و در دل آن داستان داستان دیگری شروع می شود. در ادبیات کودک ما کمتر قصه در قصه ساختار روایت آن داشته اینگونه نوشته از هزار یک شب شروع و مثنوی معنوی نیز اینگونه است.

چینی‌فروشان ادامه داد: این شیوه روایت باعث تعلیق و به انتظار گذاشتن خواننده و کشش داستان می شود. انتخاب این ساختار در روایت کاملا خلاقانه است. نکته دیگر در این داستان که هوشمندانه انتخاب شده راوی داستان است که از سه راوی استفاده کرده؛ پسر بچه، ماه و پدربزرگ و ترکیب این سه راوی به داستان زیبایی بخشیده و خواننده را خسته نمی کند. در نهایت خود کتاب یک جور آموزش داستان نویسی برای بچه هاست و نکته دیگر این است که در این کتاب نماز و آموزه های دینی و اخلاقی را بطور غیر مستقیم بیان کرده که تاثیرگذار تر است.

در ادامه خانم کلر ژوبرت از نحوه تعامل خود با دکتر فشارکی گفت: با شنیدن این خاطره بسیار مشتاق بودم تا داستانش کنم اما چون خیلی کوتاه بود خیلی فکر کردم که چه کار کنم که تبدیلش کنم به داستان طوری که نه کودک خسته شود و نه بیش از حد مستقیم گویی شود تا اینکه به ذهنم رسید از شیوه روایت داستان در داستان استفاده کنم. بعد فکر کردم عناصری که می توانم استفاده کنم فضای امروزی در نظر بگیرم شخصیت بزرگی را در نظر بگیریم که برای بچه ها تعریف کنیم. استفاده از ماه بعنوان شخصیت خیالی باعث شد که خاطره برای تبدیل به داستان از خشکی در بیاید و برای کودکان خواندنی شود برای اینکه داستان به بهترین شکل خوانده شود چند بار داستان را اصلاح کردم و برای دکتر فشارکی فرستادم تا اینکه بار آخری که اصلاح کردم و فرستادم ایشان جواب ندادند و فهمیدم که ایشان به رحمت خدا رفته اند.

نظر شما