شناسهٔ خبر: 68451605 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

درخواست انجمن اسلامی تهران از وزرا: شیوه‌نامه انضباطی را تغییر دهید

صاحب‌خبر -

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران خطاب به وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای درباره‌ی رفع احکام انضباطی و تغییر شیوه‌نامه انضباطی مصوب ۱۴۰۱:

بسم الله الرحمن الرحیم

«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ» (نحل:۹۰)

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جناب آقای دکتر ظفرقندی و وزیر محترم علوم، جناب آقای دکتر حسین سیمایی صراف

با اهداء سلام و احترام؛

قطعاً به نیکی مستحضرید که دانشگاه یکی از مهم‌ترین عرصه‌های رشد، توسعه و تعالی جامعه و کشور است و دانشجویان، به عنوان یکی از ارکان این نهاد، نقش خطیری در پیشبرد این امر ایفاء می‌کنند. پوشیده نیست که اداء این نقش و رسالت مهم که بر عهدهٔ دانشگاه و دانشجویان قرار گرفته، مستلزم بیان صریح و بی‌لکنت انتقادات است. متأسفانه در سه سال گذشته و با حاکم شدن برخی کج‌سلیقگی‌ها و نگاه‌هایی که دانشجو را نه فرصت، که تهدید تلقی می‌کنند و مطلوبشان به جای «دانشگاه امن»، «دانشگاه امنیتی» است؛ صحن دانشگاه از یک عرصهٔ امن برای بیان انتقادات دلسوزانه به محیطی پر از خفقان و رخوت تبدیل شد و عدهٔ بسیاری از دانشجویان با برخوردهای انضباطی، به بهانه‌های واهی و بدون ارائهٔ مستندات قانونی مورد تنبیه قرار گرفتند.

تصویب عجولانهٔ شیوه‌نامه جدید انضباطی که در سال ۱۴۰۱ جهت سرکوب فزاینده و مغایر با حقوق اولیه و بدیهی دانشجویان تنظیم گردیده است، راه را برای حاکم کردن بیش از پیش اختناق در دانشگاه هموار کرد و صدور احکام ناعادلانه و سلیقه‌ای با اتکاء بر این شیوه‌نامه، باعث سلب حقوق مختلفی از دانشجویان، مثل حق تحصیل، حق اسکان در خوابگاه، حق تحصیل رایگان و غیره گردید. همچنین کرامت انسانی‌شان در رفت‌وآمدهای پیاپی به حراست و کمیتهٔ انضباطی با رفتارهای دون شأن دانشگاه مورد خدشه قرار گرفت و آرامش روانی‌شان مختل شد.

اکنون که فضای کلی سیاسی کشور تغییر یافته و احقاق حقوق ضایع‌شده دانشجویان به‌وسیلهٔ لغو احکام انضباطی و تغییر شیوه‌نامه فوق‌الذکر، مکرراً مورد تأکید رئیس جمهور محترم، جناب آقای دکتر پزشکیان قرار گرفته است؛ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، به عنوان نماینده‌ای از دانشجویان این دو دانشگاه و حتی دانشجویان سراسر کشور، ضمن مطالبهٔ اهتمام جدی در خصوص موارد یاد شده، از شما مقام محترم مسئول تقاضا دارد تا هرچه سریع‌تر دستور لازم جهت رفع احکام ناعادلانه و تعلیق و تغییر شیوه‌نامهٔ انضباطی مصوب سال ۱۴۰۱ را صادر بفرمائید. امید است که با همّت جمعی و مساعدت الهی زمینهٔ بهبود وضعیت دانشگاه و دانشجویان فراهم شود.

با سپاس و احترام مجدد

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران

انتهای پیام

نظر شما