شناسهٔ خبر: 68451468 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خراسان‌رضوی میزبان جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان شد+ فیلم

مشهد-ایرنا- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: مشهد میزبان شصت و نهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان کشور با عنوان «مهروشید» از ۱۷ تا ۲۰ شهریورماه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمد حسین‌زاده روز شنبه در نشست خبری این رویداد و رونمایی از پوستر آن واقع در سینمای تازه تاسیس «ملل» مشهد افزود: این جشنواره رویدادی مبتنی بر استعدادیابی و میدان دادن به سینماگران جوان کشور است، بسیاری از سینماگران بنام کشور، افرادی هستند که مسیر رشد و به اوج رسیدن خود را از مسیر سینمای جوان آغاز کردند و با ساخت فیلم کوتاه و مستند و گذراندن دوره های فیلم سازی توانستند جزو سینماگران بنام کشور باشند.

وی با بیان اینکه یکی از کارکردهای جشنواره‌ها، استعدادیابی و معرفی استعدادهای جدید به جامعه هنری است، بیان کرد: جشنواره منطقه ای سینمای جوان کشور می تواند محلی برای کشف افراد توانمند و دارای استعدادهای بکر، خلاق و سرمایه گذاری روی آنان برای آینده باشد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: میزبانی مشهد برای جشنواره منطقه ای سینمای جوان تلاشی از سوی این اداره کل است تا تثبیت جایگاه این شهر در مهمان نوازی از زائران امام رضا(ع) و اثرگذاری فرهنگی و معنوی بر روی آنان است.

به گفته وی، این کلانشهر هم به دلیل وجود بارگاه حضرت رضا(ع) به عنوان پایتخت معنویت در کشور و هم به دلیل همجواری با کشورهای افغانستان و ترکمنستان و ارتباطات و اثرگذاری فرهنگی بر کشورهای آسیای میانه، میزبان مهاجران این کشورها و مقیم شدن و همجواری شیعیان و محبان حضرت رضا (ع) از آن‌ها است.

حسین زاده خاطر نشان کرد: جمعیت قابل توجهی از اهالی دانش و فرهنگ کشورهای شرقی و غربی مسلمان و همجوار ایران در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه مشهد در حال تحصیل هستند و این مهم از توان بالای این مراکز علمی و اثرگذاری آن‌ها نشات می‌گیرد.

وی با اشاره به رشد فزاینده زیرساخت‌های سینمای مشهد در چند سال گذشته گفت: علاقه مندی مردم مشهد و سایر زائران و ساکنان کشورهای دیگر در این شهر به سینما باعث شده است که سرمایه گذاران علاقه مند به هنر و هنرمندان، زیرساخت های خوبی را در حوزه سینمایی به مشهد معرفی کنند که پردیس سینمایی ملل از جمله آن‌ها است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: مشهد از هنرمندان با استعداد و مطرح ملی و بین المللی در عرصه فیلم های کوتاه، بلند، مستند و انیمیشن برخوردار است که تاکنون علاوه بر درخشش در حوزه های مختلف، توانسته اند محصولات خوبی را به سبد سینمایی کشور اضافه کنند.

وی گفت: با توجه به این توانمندی ها، برگزاری جشنواره منطقه ای سینمای جوان در مشهد می تواند فرصتی برای هنرمندان و اهالی سینما در این شهر برای تبادل دانش و تجربه و استفاده از تجربیات بزرگان سینما و اساتید این عرصه باشد.

خراسان‌رضوی میزبان جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان شد

حضور ۱۰ استان کشور در جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان

سرپرست معاونت امور استان‌ها و جشنواره های انجمن سینمای جوانان ایران نیز در این نشست گفت: شصت و دومین جشنواره منطقه ای سینمای جوان میزبان سینماگران ۱۰ استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، سمنان، یزد، خراسان شمالی، گلستان، مازندران، اصفهان و قم است.

سید وحید سید حسینی افزود: هنرمندان عکاس و سینماگر شهرهای مشهد، سبزوار، گناباد، نیشابور، بیرجند، بجنورد، تربت حیدریه، بم، کرمان، رفسنجان، گرکان، زاهدان، سمنان، شاهرود، نجف‌آباد، ساری، قم، خمینی شهر، اصفهان و کاشان آثار خود را در این رویداد ارایه می دهند.

وی اظهار کرد: ۴۲۳ اثر سینمایی از حوزه منطقه‌ای در بخش‌های فیلم‌های داستانی، مستند، تجربی و پویانمایی به دبیرخانه این جشنواره در تهران ارسال شد که با داوری « ابوالحسن داودی، امید شمس، ابراهیم ایرج زاد، بابک خواجه پاشا، مهدی قطب الدین محمدی، رضا علیزاده و حسین نمازی» فیلم ها در مرحله نخست ارزیابی و تعدادی برای حضور در جشنواره منطقه ای انتخاب شدند.

سرپرست معاونت امور استان‌ها و جشنواره های انجمن سینمای جوانان ایران گفت: در بخش عکس این جشنواره نیز ۹۴۸ اثر در حوزه های تک عکس و مجموعه عکس به دبیرخانه ارسال و توسط هیات داوران شامل «کیارنگ اعلایی، صمد قربانزاده، فاطمه بهبودی» داوری شدند که ۱۰۴ اثر برای ارایه در جشنواره انتخاب شدند.

وی ادامه داد: در حین برگزاری این جشنواره در مشهد ۲ کارگاه آموزشی عکاسی و فیلم سازی با حضور اساتید و داوران هر بخش برگزار می شود، پنج فیلم برتر این جشنواره مستقیما به جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران راه خواهند یافت، یک کالری از عکس‌های برتر این جشنواره در محل مجتمع تجاری ملل برپا خواهد شد.

سید حسینی به حضور فیلم اولی ها در این جشنواره اشاره و بیان کرد: هم اندیشی برای فیلمسازان اولی در جشنواره منطقه ای سینمای جوان در مشهد در نظر گرفته شده است و همچنین به فیلم اولی برتر جایزه ویژه این جشنواره اعطا خواهد شد.

خراسان‌رضوی میزبان جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان شد

افزایش سه برابری سینماهای خراسان رضوی

مسوول گروه سینمایی و سمعی - بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این نشست به افزایش سینماهای استان در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: خراسان رضوی از هفت سینما در ابتدای دولت سیزدهم به ۱۷ سینما در شرایط کنونی رسیده است.

سوسن محمدزاده افزود: با راه اندازی سینمای تعطیل قوچان، اتمام ساخت ۲ سینما در گلبهار و یک سینما در پدیده شاندیز، امسال شمار سینماهای خراسان رضوی به ۲۱ مورد افزایش خواهد یافت.

وی همچنین به فروش مطلوب سینما در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: تا شب گذشته فروش بلیت فیلم در سینماهای استان از مرز ۹۴ میلیارد ریال گذشت.

تقویت زیر ساخت‌های فرهنگی با حمایت سرمایه‌گذاران

مدیر مجتمع تجاری بازار ملل نیز در این نشست گفت: ضرورت حمایت از سینمای جوان در کشور که موضوعی اقتصادی و فرهنگی است، ایجاب می کند که مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سرمایه‌گذاران در این عرصه اعتماد کرده تا زیرساخت های این بخش تقویت و سینماهای جدید راه‌اندازی شود.

حسن عبداللهی افزود: سینما ابزار فرهنگی موثر برای انتقال ارزش‌ها و مبانی فرهنگی یک کشور است، از سوی دیگر سینما صنعتی است که می تواند پول ساز و اشتغال آفرین باشد، ایران با سابقه فرهنگی و تمدنی که دارد می‌تواند از سینما برای معرفی ذخایر فرهنگی غنی خود و انعکاس مبانی و ارزش‌های دینی و فرهنگی بهره گیرد.

وی اظهار کرد: هدف اصلی مشارکت مجتمع تجاری ملل در عرصه سینما و میزبانی از جشنواره منطقه ای سینمای جوان، معرفی هر چه بیشتر این مرکز به مردم در منطقه ای تقریبا کم برخوردار شهر است، این مجتمع با ۷۰ هزار مترمربع زیربنا، ۸۰۰ مغازه فعال، امکانات رفاهی و پذیرایی در کنار سینما دارد که می تواند خدمات مناسب به مردم ارایه دهد.

به گزارش ایرنا، در پایان این نشست از پوستر شصت و نهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان کشور با عنوان "مهروشید" رونمایی شد.

نظر شما