شناسهٔ خبر: 68450241 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

پیام «عماد ۴» چیست؟ / درباره شهر موشکی حزب‌الله چه می‌دانیم

حزب الله لبنان از یک پایگاه موشکی زیرزمینی با قابلیت‌های بسیار رونمایی کرد.

صاحب‌خبر -

بعد از اقدامات بازدارنده کانال‌های میانجی اسرائیل در نقش پیام‌رسان، به تازگی ویدیویی با عنوان« کوه‌های ما گنجینه‌های ما هستند» منتشر شد.

روز جمعه ۱۶ اوت ۲۰۲۴ واحد رسانه‌ای جنبش مقاومت اسلامی لبنان ویدیویی حیرت‌آور از تاسیسات زیرزمینی و پیچیده حزب‌الله در قالب شهر موشکی‌ای به نام «عماد۴» منتشر کرد. در شروع این ویدیو، آیاتی از قران کریم تلاوت شده و پس از آن سخنان سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان درباره مقاومت لبنان با استفاده از سلاح، موشک، تجهیزات، نیرو، تجربه و ایمان و اعتقاد پایدار شده، ضمیمه این فیلم شده‌ است.

تصاویر منتشر شده در این ویدیو حاکی از این است که این شهر موشکی در دل کوه‌های جبل العامل احداث شده‌است. تونل‌هایی برای ورود کامیون‌های حامل موشک ایجاد شده‌اند و هر مسیر انشعاباتی را از مسیر اصلی تونل دارد. در انتهای این ویدیو نیز سکوی در حال آماده پرتاب موشکی نمایش داده شد.

حزب‌الله لبنان برای اولین بار شهر زیرزمینی خود را با کامیون‌های آماده پرتاب موشک آشکار می‌کند. پیام رونمایی از این شهر موشکی را می‌توان عدم امکان تکرار تراژدی غزه در لبنان دانست.

به گزارش خبرگزاری المیادین در تصاویرمنتشر شده کالیبر-۲۲۰، کالیبر-۳۰۳ و سایر موشک‌ها به چشم می‌خورد که برخورد آن‌ها به تل‌آویو کمتر از یک دقیقه برآورد شده‌است.

این مرکز توسط شهید عماد مغنیه با تیم ویژه‌ای که مستقیماً با دبیرکل حزب الله مرتبط است، مدیریت می‌شد و بعد از شهادت عماد نیز فعالیت این مرکز ادامه داشت تا به پویایی کامل رسید.

بر اساس نقش شهید عماد مغنیه، نام این شهر موشکی نیز «عماد» نامگذاری شده است. بنابر گزارش المیادین، این تأسیسات دارای زاغه‌های ذخیره موشک برای مهمات پرتاب‌کننده‌ها پس از شلیک اول، با تعدادی جایگاه پرتاب از چندین زاویه است. این مرکز دارای یک سامانه فنی و یکپارچه با یک سامانه ارتباطی در داخل و خارج از آن است. سامانه فنی تأسیسات «عماد ۴» دارای رمزگذاری ویژه با فرمان دریافت فرمان شلیک در چند دقیقه است.

 این مرکز مجهز به یک بیمارستان صحرایی و نیازهای مختلف زندگی است که برای مدت کمتر از ۸ ماه و حداکثر تا یک سال کامل، پاسخگوی کارکنان آن است. به گفته بسیاری از رسانه‌های صهیونیستی، حزب‌الله به حدی از بازدارندگی در مسائل نظامی و تسلیحاتی رسیده است که اکنون به بزرگترین گروه شبه نظامی دارای تسلیحات در جهان تبدیل شده‌‍‌است.

سکوت رژیم صهیونیستی در برابر اخطار لبنان

رونمایی حزب الله لبنان از این زیرزمین مجهز و مخفی، بازتاب گسترده‌ای را در رسانه‌های مختلف علی الخصوص خبرگزاری‌های عبری زبان داشته‌است. آن‌ها عدم واکنش رسمی رژیم صهیونیستی نسبت به انتشار این ویدیو را زیر سوال برده و آن را «اخطار استثنایی حزب الله از داخل تونل‌ها» نامیده‌اند. رسانه‌ها تاکید داشتند موشکی که در این ویدیو دیده می‌شود" مغنیه" نام دارد و به گفته حزب الله بسیار دقیق است.

صفحه توئیتری "اینتل تایمز" وابسته به موساد مدعی شده‌است که این شهر زیر زمینی، در امتداد دره لبنان واقع شده و در مسیر انتقال سلاح سوریه وایران قرار دارد وتونل‌های مشابهی هم در خاک سوریه مشاهده شده‌اند.

هدف انتشار این ویدیو افزایش تنش های منطقه‌ای است

 روزنامه اسرائیلی معاریو که یکی از مطرح‌ترین روزنامه‌های سیاسی در تل آویو است نوشت: حزب‌الله یک شهر موشکی زیرزمینی مجهز به موشک‌های آماده پرتاب را فاش کرد، اما مقام‌های امنیتی و سران ارشد اسرائیل  هیچگونه اظهارنظر رسمی نداشته‌اند.

معاریو اظهار کرد: این ویدیو در جهت افزایش تنش‌های منطقه‌ای منتشر شد و هدف آن بازدارندگی در برابر اسرائیل و افزایش فشار بر جامعه بین‌المللی است.  

هزارتوی طولانی، روشن و مجهز

روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» هم در خصوص این شهر موشکی اظهار نظر کرد: حزب الله ویدیوی غیر عادی از کامیون‌های حامل موشک در داخل تونل‌های زیر زمینی منتشر کرده است که نشان از یک تأسیسات زیرزمینی با تونل‌های عظیم، مجهز به رایانه و چراغ‌ها خبر می‌دهد. تونل‌ها به اندازه‌ای بزرگ و عمیق هستند که کامیون‌ها و موتورسیکلت‌ها به راحتی عبور می‌کنند.

این روزنامه در توصیف این تاسیسات و سهولت عملیاتی آن گفت: یک هزارتوی طولانی و روشن با کامیون‌های شماره‌گذاری است که یکی پس از دیگری بدون مزاحمت تردد می‌کنند.

محرمانه بودن این پایگاه، توانایی‌های موشکی لبنان را برجسته‌تر می‌کند چرا که این تاسیسات در اعماق زمین، دور از دسترس اطلاعات دشمن و مصون از حملات است.

 ویدیو حزب الله قطعه تبلیغاتی دقیق است

یکی دیگر ازرسانه‌های اسرائیلی در واکنش به این پایگاه نوشت: در بخش قابل‌توجهی از این ویدیو، بخشی از شبکه تونل واقعی نشان داده می‌شود که می‌تواند وسایل نقلیه مختلفی را به جز یک هواپیمای مسافربری بزرگ در خود جای دهد. برخی دیگر از رسانه‌های خارجی برزمین‌های صخره‌ای وسیع که تأسیسات در آن حفر شده بود، تمرکز کرده و ویدیو حزب‌الله را «یک قطعه تبلیغاتی دقیق تولید شده» توصیف کردند.

امنیت اطلاعاتی بالا در عماد ۴

 روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» نیز درباره این ویدئو نوشت: در تونل‌های این شهرزیرزمینی درب‌های انفجاری وجود دارند و یک شبکه ارتباطی امن است که به دنیای خارج مرتبط و فرامین در چند دقیقه قابل انتقال بوده و می تواند پرتاب را انجام دهد. به اذعان این روزنامه امنیت ارتباطی این شبکه بسیار بالا بوده و به صورت رمزنگاری شده است.

پیش از این حامیان و مخالفان مقاومت لبنان ادراک درستی نسبت به استحکامات موشکی مقاومت نداشتند اما تصاویر منتشر شده از پایگاه حزب الله در نقاط زیرزمینی سبب تغییر در روند محاسبات دشمن صهیونیستی شد.

یکی از مهم‌ترین پیام‌های رونمایی مقاومت از این شهر موشکی سطح بالای محرمانگی برای حفاظت از تأسیسات نظامی است. پیام دیگر این رونمایی آن است که حتی اگر خاک لبنان توسط نیروی زمینی دشمن اشغال شود، مقاومت این امکان را دارد تا همچنان عملیات موشکی علیه سرزمین‌های اشغالی را ادامه داده و توان رزمی ارتش اسرائیل را تضعیف کند. انتقال این پیام به طرف مقابل میزان خطرپذیری ارتش مستهلک صهیونیستی را کاهش خواهد داد.

سفارت ایران در لبنان نیز در واکنش به رونمایی حزب الله از پایگاه موشکی زیر زمینی در پیامی نوشت: در زبان فارسی به تأسیسات موشکی واقع در زیر زمین و درون صخره‌ها و کوه‌ها، «شهرهای موشکی» می‌گوییم.

در ادامه این پیام آمده است: این شهرهای موشکی در سراسر جغرافیای ایران عزیز حضور دارند و رعب در دل دشمنان ایران ایجاد می‌کنند. ما می‌توانیم در صورت لزوم از هر نقطه‌ای در جمهوری اسلامی ایران به دشمن حمله کنیم.

آهنگ بی کلام ایرانی در پایان فیلم شهر موشکی حزب الله

یکی از نکات جالب توجه ویدیو رونمایی از این شهر موشکی، آهنگ بدون کلام انتهای این فیلم است که برگرفته از سرود انقلابی ایران با نام «به لاله در خون خفته» است. در بخشی از شعر این سرود انقلابی آمده بود: به لاله در خون خفته شهیدِ دست از جان شسته/ قسم به فریاد آخر به اشک لرزان مادر/ که راه ما باشد آن راه تو، ای شهید/ که راه ما باشد آن راه تو، ای شهید/ همه به پیش، همه به پیش/ به یک صدا/ جاویدان ایران عزیز ما.

انتخاب آهنگ این سرود به معنای ادامه راه شهدای جبهه مقاومت و خونخواهی از آن شهیدان از سوی جبهه مقاومت است و به جبهه مقاومت یکپارچگی جبهه ها را گوشزد می کند. در این میان نیز ایران به عنوان «ام القرای» جبهه مقاومت مطرح است.

انتشار این ویدئو در حالی است که رژیم صهیونیستی خود را آماده واکنش حزب الله لبنان به ترور «فواد شکر» می کند. آخرین جنگ وسیع میان حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۶ رخ داد و حزب الله بعد از آن به قدرت نظامی خود افزوده است. حزب الله در حال حاضر دارای طیف وسیعی از راکت‌های توپخانه سنگین هدایت نشده، موشک‌های بالستیک و همچنین موشک‌های ضدهوایی، ضدتانک و ضدکشتی است.

زهرا جوانشیر _ خبرنگار تحریریه جوان قدس

نظر شما