شناسهٔ خبر: 68445273 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

تورم جدید در کمین بازار خودرو؟

راز تثبیت قیمت خودرو چیست و چرا کسی معامله نمی‌کند؟

صاحب‌خبر -
گروه اقتصادی: دولت‌ها همواره به دنبال راهی برای به تثبیت رساندن قیمت‌ها در بازار خودرو به ویژه نرخ محصولات تولید داخل است، اما تاکنون هیچ سیاستی نتوانسته آرامش را به بازار پُر تقاضای خودرو برگرداند.

به گزارش اقتصاد24،سید محمد اتابک سه‌شنبه ۳۰ مرداد سال جاری در دفاع از برنامه‌های خود در مجلس با بیان اینکه با مشکلات بخش صنعت، معدن و تولیدکنندگان آشنا است، گفت که ارتقای صنعت و معدن با توسعه و تکمیل صنایع پیشران و معدنی، جلوگیری از خام‌فروشی، حرکت به سمت محصولات ساخت‌محور، بهبود فضای کسب و کار، توسعه صادرات و کاهش تصدی‌گری دولت محقق خواهد شد.
 
اتابک درباره تنظیم بازار و توسعه صنعت خودرو گفته است؛ ما در خودروسازی راهی جز رقابتی کردن نداریم و برای ارتقای کیفیت، بهتر شدن وضعیت ایمنی خودرو‌ها و وضعیت سوخت آن‌ها حتماً باید فضا را رقابتی کنیم و و این موضوع نیز قانون است و ان‌شاءالله با واردات موضوع رقابتی شدن را پیگیری می‌کنیم. ضمن اینکه خودروسازی باید به سمت خصوصی‌سازی شدن سوق پیدا کند.

رقابتی شدن صنعت خودرو
این صحبت‌ها از زبان وزیر تازه نفس صمت در دولت چهاردهم به گوش می‌رسد که قرار است با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد، صنعت خودرو را به سمت رقابتی شدن پیش ببرد.اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود. بازار خودرو دست یک عده واسطه گر افتاده است و متقاضیان اصلی خرید خودرو نیز نه راه پیش دارند و نه راه پس!

هر بار و در هر دوره سیاست گذاران و متولیان امر در دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط با صنعت خودرو، وعده افزایش کیفیت، توسعه تولید و رقابتی کردن محصولات داخلی و از همه مهمتر بازگشت بازار خودرو به وضعیت تثبیت قیمت‌ها را می‌دهند و این تنها راه تسکین یک بازار با کلی چالش بوده است!
 طی روز‌های اخیر و با کسب رای اعتماد کابینه دولت چهاردهم، بازار خودرو به سمت آرامش موقت رفته است؛ البته این سکون قیمت‌ها بار نخست نیست که اتفاق می‌افتد، اما در آخرین ماه فصل تابستان که همه به دنبال جابجایی خودرو‌های خود جهت مسافرت تابستانه هستند کمی عجیب است.

سکوت قیمتی در بازار خودرو شکسته می شود؟
رکود در بازار خودرو تهران به گونه‌ای رخنه کرده که فروشنده و خریدار نمی‌خواهند هیچ معامله‌ای انجام دهند و همه در انتظار حرکت نخست وزرای اقتصادی دولت پزشکیان هستند.سید محمد حسینی، تحلیلگر بازار خودرو در این زمینه می‌گوید: تحولات و موضع‌گیری ایران در برابر سیاست‌های خارجی از یک سو و انتظار برای اولین اقدامات از سوی وزرای اقتصادی کابینه دولت پزشکیان از سوی دیگر، بازار خودرو را در یک سکوت قیمتی قرار داده است.

وی ادامه داد: هرچند امروز بهترین زمان برای خرید خودرو است، اما فروشنده در بازار بسیار نایاب شده و هر صاحب خودرویی جهت حفظ سرمایه خود هیچ معامله خودرویی انجام نمی‌دهد.
به گفته حسینی، اگر قرار باشد با روی کار آمدن هر دولت و وزیری بازار از آنچه که بوده در رکود بیشتری قرار بگیرد، وضعیت بازار و حتی خریدار و فروشنده نامعلوم خواهد بود.

این تحلیلگر بازار خودرو ادامه داد: ادامه رکود در بازار که از ابتدای سال جاری شروع و هنوز ادامه دارد می‌تواند تبعات سنگینی برای اقتصاد کشور داشته باشد، کما اینکه این اتفاق افتاده و رکود توانسته سهم بزرگی از تورم را به خود اختصاص دهد.

وی با اشاره به اینکه انتظارات مردم از دولت جدید به مراتب بیشتر از دولت گذشته است، گفت: ترکیب تیم اقتصادی دولت پزشکیان، با ارائه عملکرد‌های گذشته و همچنین برنامه‌هایی که برای آینده دارد نشان می‌دهد که باید به سمت تحول جدی و نیز توسعه و ارتقای سطح کیفی در صنعت خودرو کشور حرکت کنیم.

بازار خودرو در تب و تاب افزایش تورم است
این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: با انتصاب وزرای جدید به ویژه در وزارت صمت و اقتصاد، دولت نباید از هیچ تلاش و فرصتی در راستای تثبیت نرخ ارز و تامین نیاز ارزی خودروسازان فروگذاری کند چراکه در غیر این صورت باید در انتظار تورم بیشتری در صنعت و بازار خودرو باشیم.وی تصریح کرد: بازار خودرو تحمل افزایش تورم ۱۰-۲۰ درصدی دیگری را ندارد و در صورت تجربه جدید تورم در این بازار، دولتمردان باید تبعات سنگین تری در اقتصاد را به مردم تحمیل کنیم.

تامین نیاز بازار با خودروهای بومی سازی شده
 باید منتظر بود و دید تیم اقتصادی دولت پزشکیان با چه سیاستی می‌تواند بازارهای اقتصادی کشور مانند خودرو، ارز و مسکن را به ثبات قیمتی برساند و چطور می‌تواند نیاز مشتریان را علاوه بر تامین به موقع، با کیفیت بالا و افزایش تولید محصولات بومی سازی شده، تامین کند.

نظر شما