شناسهٔ خبر: 68444419 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

۲۸۳ پایان‌نامه دانشگاه شیراز برای حل مشکلات صنعت و جامعه

رئیس دانشگاه شیراز گفت: این دانشگاه رتبه نخست کشور را در طرح دانشجوی استاد محور کسب کرده و ۲۸۳ پایان‌نامه و رساله دانشجویان در این قالب برای حل مشکلات جامعه و صنعت نوشته و تدوین شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمد مؤذنی، در نشست با خبرنگاران، اعلام کرد: سال ۱۴۰۲ دانشگاه شیراز ۴۲۰ میلیارد قرارداد با صنایع امضا کرد؛ امروز همه صنایع متوجه شده‌اند باید برای افزایش بهره‌وری، کیفت محصولات و ابداع و نوآوری در تولید از ظرفیت دانشگاه استفاده کنند و شاهد روند افزایشی در ارتباط صنعت با دانشگاه شیراز هستیم.
رئیس دانشگاه شیراز ادامه داد: همه صنایع بزرگ با دانشگاه شیراز ارتباط دارند و این دانشگاه در سازمان صمت فارس و شهرک‌های صنعتی نیز دفتر دارد.
مؤذنی گفت: طی سه سال اخیر میزان قرارداد‌های پژوهشی دانشگاه شیراز افزایش بیش از ۳۰ درصدی داشته است.
وی با اشاره به ارائه حمایت‌های مشاوره و راهنمایی، برقراری ارتباط با سرمایه‌گذاران و اختصاص فضا به استارت آپ‌ها و تیم‌های فناور در دانشگاه شیراز عنوان کرد: یکی از این فعالیت‌ها به تازگی منجر به ایجاد یک کارخانه دانش بنیان در زمینه انعقاد خون شده که تولیدات آن‌ها ارزش صادراتی نیز دارد.

۸۱ در صد دانش‌آموخته‌های دانشگاه شیراز مشغول به کار هستند
رئیس دانشگاه شیراز گفت: رصد دانش‌آموختگان این دانشگاه نشان می‌دهد که ۸۱ درصد آن‌ها مشغول به کارند و از این میزان نیز ۷۳ درصد در فعالیت تخصصی مرتبط با رشته تحصیلی خود فعال هستند.
وی اظهار کرد: رعایت استاندارد‌های آموزشی در دانشگاه شیراز با جدیت دنبال می‌شود و سال گذشتته ۱۵۰ دانشجو به دلیل قوانین آموزشی و چند ترم مشروط شدن اخراج شدند.
مؤذنی بیان کرد: مشکلی که دانشگاه شیراز هر سال پس از اعلام نتایج کنکور سراسری با آن مواجه است، سیل درخواست انتقال به این دانشگاه است که مدیریت آن دشوار است.
وی افزود: در سال تحصیلی گذشته، ۵۳۱ دانشجو می‌همان دانشگاه شیراز شدند در حالی که تنها ۵۴ نفر از شیراز به دیگر دانشگاه‌ها منتقل شدند.
مؤذنی ادامه داد: این دانشگاه میزبان ۶۲ دوره تعالی تدریس بوده و بیش از سه هزار هیئت علمی کشور در این دوره‌ها آموزش دیده‌اند.

اختصاص یک‌هزار میلیارد ریال اعتبار به تجهیز آزمایشگاه‌های شیراز
رئیس دانشگاه شیراز گفت: یک‌هزار میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز آزمایشگاه‌های شیراز اختصاص یافته بود که جذب شده است.
مؤذنی افزود: برخی تجهیزات موجود نیز با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار نوسازی شد.
وی ادامه داد: بودجه دانشگاه شیراز در گذشته پس از دانشگاه تهران بیشترین بود، اما در ۲ دهه گذشته تنزل پیدا کرد و از دوم به ششم کشور رسید، اما اکنون با اقدامات انجام شده، به رتبه چهارم کشور رسیده است.
مؤذنی گفت: با اعتبار ۵۰۸ میلیاردی مصوب سفر هیئت دولت به فارس، ۱۵ پروژه این دانشگاه در دستور کار قرار گرفت و ۶۰ هزار متر مربع نیز در این سه سال ساخته یا تعمیر و بازسازی اساسی شده است.
وی عنوان کرد: ۲ بلوک خوابگاه شهید مفتح دانشگاه با چهار هزار متر مربع مساحت بازسازی شد و بلوک سی این خوابگاه نیز مراحل پایانی خود را طی می‌کند؛ فرسودگی خوابگاه‌ها همواره مشکل دانشگاه شیراز و مورد اعتراض دانشجویان بود.
مؤذنی اضافه کرد: خوابگاه‌های متاهلی، دخترانه شماره ۹ و چهار و ارم و چمران نیز نوسازی شده و نماز خانه ۷۰۰ متری خوابگاه مفتح نیز به زیبایی بهسازی شده و کاربرد چند منظوره دارد.
رئیس دانشگاه شیراز افزود: یک سالن ورزشی با ۷۰۰ متر مربع برای دختران ساخته شده و مرکز مشاوره دانشگاه نیز با چهار هزار متر مربع در حال بازسازی است.
وی گفت: دانشگاه شیراز در یکسال گذشته به سیستم تصفیه آب مرکزی تجهیز شد تا خیال دانشجویان از بابت سلامت آب مصرفی خوابگاه‌ها آسوده باشد.
مؤذنی ادامه داد: یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه شیراز پذیرفته که دانشگاه مکانیک را در پردیس بسازد و ۱۸ ماهه تحویل دهد که اکنون در حال احداث است.


درآمد دانشگاه شیراز ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت
رئیس دانشگاه شیراز گفت: درآمد اختصاصی از ۶۴ میلیارد در ۴۰۰به ۲۳۰ افزایش یافته و ۳۴۰ پیش‌بینی ما است.
وی گفت: کتابفروشی دانشگاه شیراز که سال‌ها تعطیل شده بود، مجدد راه‌اندازی شد.
مؤذنی در باره فعالیت دانش‌بنیان‌ها در دانشگاه شیراز گفت: برای اولین بار در کشور، پردیس کشاورزی و دامپزشکی در این دانشگاه تأسیس شد که محل استقرار تیم‌های تخصصی این حوزه است. در سه سال گذشته۳۰ شرکت دانش بنیان در این دانشگاه شکل گرفته و تنها در سال ۴۰۲ تعداد استادان دانشگاه شیراز، ۸۰۳ مقاله کیو وان را در حوزه‌های تخصصی خود منتشر کرده‌اند.
رئیس دانشگاه شیراز گفت: دسترسی رایگان به پایگاه‌های مقالات علمی برای دانشجویان و اساتید فراهم شده است تا با آخرین داده‌های علمی روز دنیا آشنا شوند. فرصت مطالعاتی خارج از کشور که در چند سال گذشته به دلیل مشکلات ارزی متوقف شده بود، از سر گرفته شده و امسال ۱۰ نفر با حمایت مالی ۶ میلیارد ریالی از این امکان بهره‌مند شدند.

۶۶۱ مقاله علمی حاصل کار مشترک پژوهشگران دانشگاه شیراز و خارجی‌ها
مؤذنی گفت: این دانشگاه در حوزه بین‌الملل ارتباطات خوبی با کشور‌های روسیه و چین برقرار کرده از جمله ارتباطات خوبی در حوزه مطالعات نفت و گاز و معدن با دانشگاه سن پترزبورگ داشته‌ایم و پروژه‌های مشترک با استادان این دانشگاه داشته‌ایم.
رئیس دانشگاه شیراز عنوان کرد: در سال گذشته (۱۴۰۲) پژوهشگران دانشگاه شیراز ۶۶۱ مقاله مشترک با اساتید خارجی نوشته‌اند و ۱۴۸ کتاب انگلیسی از سوی هیئت علمی شیراز منتشر شده است.
وی اضافه کرد: در این مدت اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز ۱۰ کتاب مشترک نیز با نویسندگان خارجی منتشر کرده‌اند.
مؤذنی عنوان کرد: در این مدت ۵۲ هزار ارجاع بین‌المللی به مقالات دانشگاه شیراز شده است.
رئیس دانشگاه شیراز گفت: این دانشگاه ۳۵۰ دانشجوی خارجی از هفت کشور دنیا داشت که در پایان سال تحصیلی گذشته برخی فارغ‌التحصیل شدند و اکنون ۲۷۰ خارجی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
رتبه‌های برتر دانشگاه شیراز در رتبه‌بندی‌های جهانی
مؤذنی گفت: دانشگاه شیراز در سه سال گذشته میلادی در شاخص پایداری رتبه‌بندی کیو اس در میان دانشگاه‌های کشور رتبه نخست را داشته و در برآیند کلی نیز دوم بوده است.
وی افزود: در رتبه‌بندی نیچر ایندکس نیز در ۲ سال اخیر میلیاردی در میان دانشگا‌های کشور اول و دوم شده و در رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیایی نیز در میان ۲۰۰ دانشگاه برتر آسیا جای گرفته است.
مؤذنی عنوان کرد: در انتشار کتاب از سوی انتشارات بین‌المللی نیز دانشگاه شیراز پس از تهران دوم کشور است.
وی اضافه کرد: دانشگاه شیراز در جشنواره‌های رویش، حرکت و قرآن و عترت رتبه نخست را از آن خود کرد.

راه‌اندازی ۱۴ رشته و گرایش جدید در دانشگاه شیراز
مؤذنی اعلام کرد: در سال تحصیلی گذشته سه رشته یا گرایش جدید در مقطع کارشناسی و ۱۱ مورد در کارشناسی ارشد راه‌اندازی شده و راه‌اندازی ۱۰ رشته جدید نیز در دستور کار است.
رئیس دانشگاه شیراز گفت: این دانشگاه سالانه ۲ هزار ورودی کارشناسی و دارد و در مجموع از ۱۷ هزار دانشجوی این دانشگاه هفت هزار نفر در مقطع تکمیلی در حال تحصیل هستند.
 

نظر شما