شناسهٔ خبر: 68442819 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ناظر فنی طرح جهش تولید در دیم‌زارهای استان‌:

تعهد ما در سال زراعی آتی، ۱۰۰ هزار هکتار کشت دیم در ایلام است

رضا پاکزاد

ناظر فنی طرح جهش تولید در دیم‌زارهای استان ایلام گفت: برای سال زراعی آتی تعهد ما در طرح جهش تولید در دیمزارها ۱۰۰ هزار هکتار است که در ۵ گروه محصولات شامل غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی، گیاهان علوفه‌ای‌ و گیاهان دارویی فعالیت خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

«خدابخش داودی‌نصر» با حضور در ایسنا در این خصوص اظهار کرد: تأکید ما در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان در سال زراعی آتی، گسترش محصولات تناوبی و پرهیز از کشت تکراری غلات است.

وی با بیان اینکه باید کشاورزی حفاظتی در سال زراعی جدید اجرا شود، خاطرنشان کرد: محور اول کشاورزی حفاظتی کشت تناوبی است که بر اساس آن باید از کشت تکراری غلات پرهیز شود و هر سال محصول سال قبل کشت نشود.

این مسئول‌ محور دوم راکم‌خاک‌ورزی عنوان کرد و افزود: درواقع تا آنجا که می‌توانیم شخم به‌شکل معمول را حذف کنیم و به‌جای آن در خاک شیار ایجاد کنیم که خاک در این صورت رطوبت و کربن را از دست نمی‌دهد.

ناظر فنی طرح جهش تولید در دیمزارهای استان ایلام گفت: محور سوم کشاورزی حفاظتی  حفظ بقایای گیاهی یا کاه و کلش حاصل از کشت قبلی است، دانه سهم کشاورز است و کاه وکلش سهم زمین نباید توسط دام یا آتش زدن از بین برود، باید به خاک برگردانده شود.

داودی‌نصر افزود: اگر کشاورزی حفاظتی با این سه محور اجرا شود عملکرد خیره کننده‌ای برای کشاورزان استان حاصل می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما