شناسهٔ خبر: 68442517 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وقتی که نبود VAR از بودنش در فوتبال ایران بهتر است!

پریسا زنگنه منش

یک کارشناس داوری فوتبال در خوزستان با بیان این که VAR ایران با VAR تمام دنیا فرق دارد و مثل فوتبال و داوری‌مان است که جایی در دنیا نداریم، گفت: اگر قرار است VAR را با شرایط عجیب در فوتبال ایران داشته باشیم، نبودش بهتر از بودنش است.

صاحب‌خبر -

منوچهر بیات در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: کجای دنیا VAR اعلام پنالتی می‌کند ولی داور بدون این‌که صحنه را ببیند اعلام پنالتی نمی‌کند؟ VAR در تمام دنیا حق را به حق‌دار می‌دهد اما در کشور ما برعکس حق را به ناحق می‌دهد و این را در بررسی صحنه خطای بازیکن پرسپولیس بر بازیکن فولاد در دقیقه ۴ دیدیم؛ زمانی که بازی بدون گل در جریان بود نیز دو صحنه مشکوک به سود فولاد گرفته نشد. خطای اول در محوطه جریمه بود که کمک داور نزدیک صحنه بود و می‌توانست به داور کمک کند. این در حالی است که صحنه‌های منتشر شده نشان می‌دهد داور وقتی از VAR کمک خواست تا صحنه مورد بحث را بازبینی کند، به اشتباه صحنه دیگری را نگاه کرد و رای به عدم خطا روی بازیکن فولاد داد.

وی افزود: دومین صحنه‌ای که فولاد به آن اعتراض داشت برخورد شدید پای بازیکن پرسپولیس به صورت ساسان انصاری کاپیتان فولاد بود که داور به سادگی از آن گذشت و البته شاید وجود VAR و عدم هماهنگی باعث شد که داور تشخیص صحیح ندهد. متاسفانه این‌که آشفتگی‌های به وجود آمده درباره VAR چه زمانی پایان می‌رسد، خدا می‌داند و بس.

داور سابق فوتبال خوزستان با بیان این‌که موضوع مهمی که باید در نظر بگیریم زمان بررسی صحنه‌ها توسط VAR است که خیلی طول می‌کشد، گفت: این موضوع، بازی را از کیفیت می‌اندازد و بازی به نقطه حساس آن می‌رسد، ولی طولانی شدن بررسی یک صحنه مشکوک با VAR باعث از بین رفتن کیفیت بازی می‌شود. در هر صورت فولاد می‌توانست در روزی که بسیار خوب ظاهر شود و مردم خوزستان را شاد کند، به دلیل ناهماهنگی بین VAR و داور، این مهم از خوزستانی‌ها گرفته شد.
 
او در ادامه عنوان‌کرد: در روز اول هفته سوم لیگ برتر نیز دو صحنه مشکوک در بازی استقلال خوزستان و استقلال اتفاق افتاد که در غیبت VAR کارشناسی آن دو صحنه جنجالی بسیار سخت است و نمی‌توان با جدیت آن‌ها را بررسی و نتیجه تصمیم داور را اعلام کنیم. زمانی کمک داور ویدویویی نباشد این صحنه‌ها مشکوک خواهند بود. همچنین در دقایق پایانی مسابقه بلانکو در محوطه جریمه سرنگون شد اما داور که اعتقادی به خطای پنالتی نداشت، بازیکن استقلال را به دلیل شبیه‌سازی با کارت زرد جریمه کرد و از زاویه‌هایی که تلوزیون نشان داد نیز قابل تشخیص نیست و نمی‌شود اظهارنظر کرد.

بیات عنوان کرد: متاسفانه باید این را بگویم هنوز در فوتبال ایران کسی نمی‌داند VAR باید دوربین‌های جداگانه‌ای داشته باشد، نه این‌که داوران از دوربین‌های صدا و سیما صحنه‌ها را بازبینی کنند که هیچ کس هم آن‌ها را نظارت نمی‌کند و نمی‌بیند. ما باید بدانیم VAR برای چهار وضعیت استفاده می‌شود، گل ها، کارت قرمز، پنالتی و دادن کارت به بازیکن اشتباهی. در برخی موارد نظر داور بازی می‌تواند کاملا توسط کمک داور ویدیویی لغو شود؛ در این موارد خطای داور وسط باید کاملا مشهود باشد. پس با توجه به این موارد خطاهای بیرون از محوطه جریمه بررسی نمی‌شوند، مگر در مواقعی که به گل یا پنالتی منجر شده‌اند یا نیازمند کارت قرمز مستقیم بوده‌اند. اما در ۳ هفته‌ای که از لیگ برتر گذشته است، VAR در بیشتر ورزشگاه‌ها نبوده و اگر هم بوده با همان دوربین‌های صدا و سیما فقط صحنه‌های مشکوک مورد بررسی قرار گرفت. به طور مثال می‌گویم شما وارد یک هایپر مارکت کوچک هم بشوید، چندین دوربین در زاویه‌های مختلف نصب شده است و همه اتفاقات رخ داده در آن محل را ثبت و ضبط می‌کنند ولی ما برای یک بازی مهم در لیگ برتر با دو دوربین می‌خواهیم همه اتفاقات رخ داده در وسط زمین را بررسی کنیم و با این وضعیت هیچ کمکی به داور نمی‌توانیم داشته باشیم.

او با تاکید بر اینکه تمام این حواشی‌ها در حالی طی ۳ هفته لیگ برتر رخ داده که کمک داور ویدئویی مورد استفاده فدراسیون، حداقل در ظاهر با استانداردهای فنی این سیستم فاصله دارد، گفت: نداشتن دوربین‌های مخصوص از زوایای مختلف، پخش نشدن تصاویر در حال بازبینی حتی برای بیننده‌های تلویزیونی، اعلام نشدن علت بازبینی در تصاویر و مواردی از این دست، در همین هفته‌های ابتدایی به حواشی داوری افزوده است. از همین‌رو برخی حتی استاندارد VAR فدراسیون فوتبال را زیر سؤال برده‌اند و تصور می‌کنند که تقلبی است و صرفا برای تایید یا توجیه برخی تصمیمات داوران مورد استفاده قرار می‌گیرد. حالا بماند که مدتی است در استاندارد جهانی، علاوه بر پخش تصاویر مورد بازبینی در اتاق VAR روی نمایشگر ورزشگاه، داور مسابقه نیز علت تایید یا تغییر تصمیمش را پس از بازبینی برای تماشاگران و روی تصاویر تلویزیونی توضیح می‌دهد تا اقناع کامل صورت بگیرد. 

این کارشناس داوری بیان کرد: فرهنگ غلط حمله به داور و زیر سوال بردن تصمیمات داوری ریشه بسیاری از مشکلات فوتبال ما است. هر کسی در هر لباسی به خود اجازه می‌دهد تمام کمبودها و اشتباهات خود را گردن داور بیندازد. نباید این را فراموش کنیم که VAR هم ممکن است برخی تصاویر را مبهم نشان بدهد و احتمال اشتباه در آن وجود دارد. مانند بهترین اتومبیل جهان که ممکن است، واژگون شود یا بهترین هواپیما که کسی نمی‌تواند تضمین کند هرگز سقوط نخواهد کرد.

انتهای پیام

نظر شما