شناسهٔ خبر: 68442281 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی برای این کالای حیاتی/خبر وزیر بهداشت درباره تعرفه گمرکی دارو

ايسنا : وزیر بهداشت با بیان اینکه بر اساس برنامه هفتم توسعه، اساسنامه سازمان غذا و دارو باید به سرعت تهیه و تصویب شود، در عین حال به مشکلات حوزه دارو اشاره کرد و گفت: اجازه برداشت سهمی از صندوق توسعه ملی برای حل مشکلات دارو، گرفته شد.

صاحب‌خبر -

محمدرضا ظفرقندی در بیست و یکمین همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان ایران که در هتل المپیک تهران برگزار شد، با تاکید بر اهمیت توجه به نظام دارو، نظام ژنریک، قیمت گذاری، نوسازی صنایع و تعامل بیمه‌ها و حوزه داروسازی، یادآور شد: در حال حاضر مشکل اصلی در حوزه دارو، کمبود نقدینگی صنایع به دلیل چرخه مالی نامناسب از سوی دولت، بیمه‌ها و دانشگاه‌ها است. 

وی با بیان اینکه نیازمند رصد بسیار خوب از حوزه دارو در کشور هستیم، گفت: در سازمان غذا و دارو برای پیشگیری از کمبود دارویی، باید رصد بسیار خوبی داشته و قبل از کمبود به فکر تهیه مواد اولیه و نیازمندی‌های صنعت باشیم.

خبر مرتبط
دستور جدید پزشکیان درباره یارانه دارو و مشکل کمبودهای دارویی

وزیر بهداشت از دستور رئیس‌جمهوری برای پرداخت یارانه دارو با هدف حل مشکل کمبودهای دارویی خبر داد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: شاخص‌های حکمرانی خوب در حوزه سلامت و دارو شامل وجود چشم انداز استراتژیک، شفافیت، عدالت و دسترسی عادلانه، پاسخگویی، مشارکت ذینفعان و صاحبان فرآیند و همچنین کارآمدی است. این شاخص‌ها در مجموعه دارویی کشور با توجه به فعالیت افراد مجرب و علمی، وجود دارد. 

ظفرقندی تصریح کرد: خوشبختانه در حوزه دارو، همدلی و همگرایی بسیار خوبی در زنجیره دارو از دانشگاه و صنعت گرفته تا داروخانه وجود دارد و وزارت بهداشت نیز وظیفه هماهنگ کننده را بر عهده دارد. باید به همدیگر کمک کنیم که در تمام ابعاد دارو از تولید و پخش تا دسترسی به دارو و قیمت گذاری، مشکلی ایجاد نشود. اگر قیمت گذاری نتواند نقدینگی صنایع را تامین کند با اشکال روبرو می‌شویم و آسیب آن به مردم وارد می‌شود. 

وی با بیان اینکه حوزه دارو، گلوگاه‌هایی دارد که موجب اختلال و فساد می‌شود و در همه دنیا نیز این گلوگاه وجود دارد، تاکید کرد: باید سعی کنیم این گلوگاه‌ها را شناسایی کرده و برای حفظ حرمت مردم و جامعه داروسازی  گلوگاه های فسادزا را از زنجیره حذف کنیم و چاره ای جز همکاری مشترک نداریم. 

وزیر بهداشت با اشاره به جلسات متعدد با رییس جمهور و معاون اول وی برای حل مشکلات دارو به ویژه نقدینگی و تامین ارز، یادآور شد: کشور با مشکلاتی روبروست اما حوزه دارو نیازمند توجه ویژه است. در همین مدت اجازه برداشت سهمی از صندوق توسعه ملی برای حل مشکلات دارو، گرفته شد.

ظفرقندی افزود: تعرفه گمرکی برای مدت طولانی دچار مشکلاتی شده بود که از سه روز پیش مقرر شد عوارض گمرکی با تعرفه یک درصد ابلاغ شود که این مساله حل شد و از سوی دیگر برای تامین نقدینگی بخش داروسازی، 5 هزار میلیارد تومان اختصاص یافت تا در گام اول، مشکلات دارو تا حدی برطرف شود و مردم به جز درد بیماری، رنج دیگری نداشته باشند. 

وی داروسازی را یکی از نیازها و ضروریات زندگی مردم دانست و گفت: اگر بتوانیم نیازهای مردم را برطرف کنیم، یک فرصت و نعمتی است که برای همه افراد، پیش نمی‌آید. وقتی یک بیمار نیازمند انسولین یا وارفارین که الان با کمبود روبروست و نتواند به آن دسترسی داشته باشد، رنج زیادی متحمل می‌شود. 

وزیر بهداشت با بیان اینکه هدف ما در حوزه داروسازی، فقط تولید علم نیست، گفت: خوشبختانه حوزه داروسازی بر اساس آمارها، عملکرد پارک‌های علم و فناوری و رشد دانش بنیان‌ها در حوزه علم، پژوهش محصول و تولیدمحور از نظر کمیّت و کیفیت، عملکرد بسیار خوبی داشته و در حوزه علم و سلامت، سرآمد است. 

وی از زکریای رازی به عنوان یکی از مفاخر و مبتکران دارو، علم و پزشکی در دنیا یاد کرد و گفت: چنین اکتشاف و اختراعاتی که در آن دوره، زکریای رازی داشته فقط از انسان‌های نابغه، ساخته است و نام و آثار ایشان تا ابد در تاریخ ماندگار است.

نظر شما