شناسهٔ خبر: 68441852 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ورود نارنگی زودرس مازندران به بازار با گذر از طغیان مگس میوه

ساری- ایرنا- نارنگی زودرس مازندران با گذر از طغیان آفت مگس میوه در حالی این روزها به مرحله برداشت و عرضه به بازار رسید که خطر این آفت همچنان تهدیدی جدی علیه باغ مرکبات استان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق آمار مراکز خدمات کشاورزی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان های مازندران ردیابی مگس میوه در باغ مرکبات همچنان رو به افزایش است و هرگونه بی توجهی به هشدارهای کارشناسان حفظ نباتات نسبت به کنترل و مدیریت این آفت خسارت سنگینی به درآمد و اقتصاد کشاورزی کشاورزان وارد می شود.

نارنگی و پرتقال مهم ترین میوه باغ های مازندران هستند و بسته به گونه درخت به صورت زودرس و یا دیررس برداشت و روانه بازار می شوند. در میان نارنگی ها ارقام ایواساکی، میاگاوا، اکتیو و هوشیموتو در باغ های مرکبات مازندران زودرس محسوب می شوند و به طور معمول برداشت آنها از دهه دوم شهریور آغاز می شود.

طبق آمار رسمی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، از ۱۱۰ هزار هکتار باغ مرکبات استان، ۲۵ هزار هکتار نارنگی است که پنج هزار هکتار آن را ارقام مختلف زودرس تشکیل می دهد. نارنگی های زودرس دارای رنگ کاملا سبز هستند و مزه ترش دارند.

کارشناسان از باغداران مازندران خواستند تا از چیدن نارنگی های غیر زودرس که قند آن کامل نشده است، خودداری کنند. "انشو "، "پیج"، "کلمانتین "، "یافا" و "یونسی" از انواغ نارنگی هایی دیررس باغ های مازندران هستند که برداشت آنها با گونه های مختلف پرتقال مانند " تامسون " از نیمه آبان شروع می شود.

نبود سرمای زمستانی سبب شد تا چرخه آفت مگس مدیترانه‌ای تداوم داشته باشد و در واقع طغیان این آفت به نسل پنجم رسید؛ موضوعی جهاد کشاورزی نسبت به رشد چندبرابری جمعیت آفت مگس میوه هشدار داد و اعلام کرد درصورت نبود مدیریت لازم نارنگی های دیر رس و پرتقال مازندران در معرض این آفت قرار خواهنددگرفت.

گسترش پدیده باغ های مختلط با غرس درختان هلو، شلیل، انجیر، آلبالو ، گیلاس، زردآلو، گردو و خرمالو طی سال های اخیر در مناطق مختلف مازندران در کنار ۱۱۵ هزار هکتاری باغ مرکبات به عنوان رکن اصلی صنعت باغداری استان، شرایط را برای رشد و تکثیر آفت مگس مدیترانه ای دوچندان کرده است؛ وضعیتی که تهدید جدی برای باغداری مازندران به شمار می رود و اگر نسبت به مقابله بموقع با این آفت از طریق روش های مختلف توسط باغداران اقدامی صورت نگیرد، ریشه باغداری استان را خواهد خشکاند.

بنا بر اظهارات کارشناسان حفظ نباتات مازندران، هر مگس ماده روزانه یک تا ۳۰ عدد تخم رها می کند و در شرایط مناسب این توان را دارد که در یک دوره زندگی تعدادش را به میانگین ۳۰۰ و حداکثر یکهزار عدد برساند.

بهترین و کم هزینه ترین روش مقابله با آفات گیاهی انجام اقدامات پیشگیرانه است یعنی اگر صاحبان باغ های مختلف استان فقط برداشت میوه های رسیده را بموقع انجام بدهند و همچنین میوه های فاسد را از پای درختان جمع آوری و در عمق ۴۰ تا ۵۰ سانتی متری زمین دفن کنند، تا ۷۰ درصد مقابله با آفت مگس میوه را بدون هیچ گونه هزینه انجام می شود؛ روشی که طی یک دهه اخیر مورد توجه جدی باغدران قرار گرفته است و نتیجه آن کنترل نسبی این آفت مخرب بوده است.

نظر شما