شناسهٔ خبر: 68441129 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

همسان سازی حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان در روز چهارشنبه

اطلاعیه داغ و مهم از همسان سازی حقوق بازنشستگان در روز شنبه ۱۰ شهریور | واریز ۳/۰۰۰/۰۰۰ میلیون علی الحساب به حساب بازنشستگان از ساعاتی دیگر؟

صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد فرآیند واریز مبلغ یک میلیون تومان به عنوان علی‌الحساب همسان سازی حقوق بازنشستگان تیرماه ۱۴۰۳ از روز ۷ شهریور آغاز شده است و تا روز شنبه ۱۰ شهریور به حساب مستمری بگیران این صندوق واریز می شود.

صاحب‌خبر -

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یکی از مسائل حیاتی و حساس در سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی کشورها به شمار می‌آید. برای تحقق این هدف، نیاز به بررسی‌های دقیق و ارائه راهکارهای مؤثر وجود دارد. این اقدام باید با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور و با رعایت اصول عدالت و پایداری انجام شود تا به بهبود وضعیت بازنشستگان و حفظ تعادل در نظام بازنشستگی منجر گردد.

یکی از دغدغه‌های اساسی بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی در این روزها، افزایش و همسان‌ سازی حقوق آنها است. به همین دلیل، بازنشستگان معترض سوالی مطرح کرده‌ اند که تکلیف افزایش حقوق آن ها در سال ۱۴۰۳ چه خواهد بود؟

در همین راستا اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، اعلام کرد طبق دستورالعمل دولت، مبلغ یک میلیون تومان به عنوان علی‌الحساب متناسب‌سازی تیرماه ۱۴۰۳ روز، ۷ شهریور ۱۴۰۳، پس از تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل، به حساب حقوقی تمامی بازنشستگان مشمول واریز گردید.

همچنین یاسر گریوانی، مدیر کل خدمات رفاهی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری، گفت که پرداخت یک میلیون تومان به عنوان علی الحساب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری در برنامه مالی این صندوق قرار دارد و این مبلغ حداکثر تا روز شنبه به حساب بازنشستگان واریز خواهد شد.

با توجه به بند الحاقی به ماده ۲۹ برنامه هفتم، سازمان تأمین اجتماعی موظف است با تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در طول سه سال اول برنامه، اقداماتی را برای متناسب سازی مستمری بازنشستگان غیرحداقل به عمل آورد؛ به طوری که در پایان سال سوم برنامه، نسبت مستمری بازنشستگان به حداقل دستمزد همان سال، با ۹۰ درصد نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقرار گردد.

همسان سازی مستمری در سال اول به نسبت ۴۰ درصد، و در سال‌های دوم و سوم هرکدام به نسبت ۳۰ درصد تا رسیدن به ۹۰ درصد از نسبت اولیه مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال، صورت خواهد گرفت.

در این جلسه تصمیم بر این شد که به زودی احکام متناسب سازی صادر خواهد شود.

علی دهقان کیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در خصوص آخرین وضعیت متناسب سازی حقوق بازنشستگان گفت: در برنامه هفتم توسعه، سازمان تامین اجتماعی برای سایر سطوح موظف است متناسب سازی را انجام دهد و از اول سال هم قابل اجرا است منتها به دلیل انتخابات مجلس یک عقب افتادگی به وجود آمد، اما با فشار‌های سازمان و مدیران تامین اجتماعی مبلغ سه میلیون تومان برای حداقل بگیران و سایر سطوح واریز شد.

دهقان کیا گفت: افزایش حقوق حداقل بگیران باید براساس نرخ تورم باشد، اما هرساله میزان افزایش حقوق این گروه از بازنشستگان نسبت به تورم کمتر بوده، حداقل بگیران در حال حاضر یک سوم سبد معیشت خانوار دریافتی دارند و حداقل حقوق یک خانوار باید ۲۰ میلیون تومان باشد تا یک زندگی معمولی سپری شود.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران افزود: بررسی مصوبه دو فوریتی متناسب سازی حداقل بگیران با بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت جدید تداخل پیدا کرد و کار ما عقب افتاد، سازمان تامین اجتماعی خواستار این موضوع بود که تصمیمات گرفته شده برای سایر سطوح و حداقل بگیران باشد.

دهقان کیان در پاسخ به این سوال که علت عدم واریز مابه التفاوت حقوق تیر و مردادماه چیست، گفت: مبلغ ۳ میلیون تومان علی الحساب متناسب سازی با دستور نهاد ریاست جمهوری واریز شد، اما بعد از آن ما برای پرداخت دستوری نداریم و فقط لایحه دو فوریتی است که بایستی مجلس زودتر به آن رسیدگی کند.

براساس چارچوب متناسب‌سازی مستمری و مقرری سال ۱۴۰۳، «۶درصد به همراه یک‌میلیون تومان مبلغ ثابت» به پایه مستمری‌های اسفند (۱۴۰۲) بازنشستگان ارجمند صنعت نفت و در سقف ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان افزوده شد.

متناسب‌سازی یادشده ۱۰.۵درصد مستمری‌های حداقلی و ۱۰درصد میانگین مستمری‌ها را افزایش می‌دهد، بنابراین امسال با احتساب افزایش ۲۰درصدی فروردین‌، نرخ افزایش مستمری‌ها درمجموع بیش از ۳۰درصد شده است.

متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان صنعت نفت، با مدنظر قرار دادن عدد ثابت در چارچوب رویکرد حمایتی بیشتر از مستمری‌های حداقلی، اجرایی شده است.

صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت تعدیل و تعهدها را با رعایت قواعد بیمه‌ای و تأمین بار مالی تضمین‌شده و بین‌نسلی عملیاتی می‌کند.

نظر شما