شناسهٔ خبر: 68440649 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

USS Idaho؛ ویژگی های جدیدترین زیردریایی ایالات متحده از کلاس «ویرجینیا» (+عکس)

آیداهو جدیدترین زیردریایی هسته ای تهاجمی ایالات متحده از کلاس ویرجینیا است و به یک نیروی زیر آبی می پیوندد که نیروی دریایی آمریکا نمی تواند با سرعت کافی آن را تقویت کند.

صاحب‌خبر -

جدیدترین زیردریایی نیروی دریایی ایالات متحده یک گام دیگر به سمت ورود به خدمت برداشت، پس از آنکه هفته گذشته زیردریایی USS Idaho برای اولین بار وارد آب شد. 

به گزارش روزیاتو، آیداهو جدیدترین زیردریایی هسته ای تهاجمی ایالات متحده از کلاس ویرجینیا است و به یک نیروی زیر آبی می پیوندد که نیروی دریایی آمریکا نمی تواند با سرعت کافی آن را تقویت کند.تحت فشار برای پاسخ به گسترش توانمندی های دریایی بی‌سابقه چین و نیاز به بازدارندگی در برابر دو دشمن اصلی هسته‌ای، نیروی دریایی ایالات متحده در حال افزایش ناوگان زیردریایی تمام هسته‌ای خود است، حتی در شرایطی که ناوگانی پیر و جنگ آزموده را کنار می‌گذارد، و ممکن است همچنان نیاز به گسترشی بیشتر از همیشه داشته باشد.

USS Idaho؛ ویژگی های جدیدترین زیردریایی ایالات متحده از کلاس «ویرجینیا»

زیردریایی PCU Idaho در جریان غسل تعمید در مارس ۲۰۲۴. سیستم پروانه چند تیغه پیشرانه این زیردریایی سری بوده و به همین دلیل با پارچه ای پوشانده شده است

زیردریایی جدیدی در ناوگان دریایی

زیردریایی P.C.U. Idaho بیست و ششمین زیردریایی تهاجمی هسته ای کلاس ویرجینیا است. این زیردریایی که توسط Electric Boat و Newport News Shipbuilding ساخته شده و تکمیل آن هفت سال به طول انجامیده، در مارس ۲۰۲۴ در گروتون، کنتیکت، غسل تعمید شد، پس از طولانی شدن ساخت آن به خاطر شیوع کرونا و اختلالات زنجیره تامین.

طبق سنت نامگذاری زیردریایی های آمریکایی، این زیردریایی به طور موقت P.C.U یا واحد پیش از راه اندازی (Pre-Commissioning Unit) نامگذاری شد. این زیردریایی نام USS یا United States Ship را پس از عملیاتی شدن و تحویل داده شدن به ناوگان، دریافت خواهد کرد.

USS Idaho؛ ویژگی های جدیدترین زیردریایی ایالات متحده از کلاس «ویرجینیا»

زیردریایی آیداهو ۱۱۵ متر طول و ۱۰.۳ متر عرض دارد. این زیردریایی قدرت جابجایی ۷۹۰۰ تنی دارد که سه برابر بیشتر از سلف خود، یک زیردریایی کلاس گاتو متعلق به جنگ جهانی دوم است. یک راکتور هسته‌ای S9G (G مخفف جنرال الکتریک است) به جای پیچ پروانه سنتی، فن چند تیغه ای جت پمپ این زیردریایی را به حرکت در می‌آورد و به سرعت حداکثر ۲۵ گره می‌رسد.

مانند همه زیردریایی های هسته‌ای، برد آن تقریباً نامحدود است، و مداومت عملیاتی آن تنها به خاطر منابع غذایی کشتی برای خدمه ۱۳۵ نفره اش محدود شده است. هر زیردریایی دارای چهار پرتابگر اژدر ۵۳۳ میلی متری است که قطر استاندارد اژدر از قبل از جنگ جهانی دوم بوده است و به آن امکان شلیک اژدرهای سنگین Mk. 48 ADCAP و موشک های کروز ضد کشتی مادون هارپون را می دهد.

USS Idaho؛ ویژگی های جدیدترین زیردریایی ایالات متحده از کلاس «ویرجینیا»

نیروی دریایی ایالات متحده به آرامی زیردریایی های کلاس ویرجینیا را در طول زمان و در مجموعه ای از بلوک ها روزآمد کرده است، یک رویکرد خاص با هدف کاهش هزینه ها برای ساخت یک کشتی کاملاً جدید که با Block I شروع شد. آیداهو چیزی است که به عنوان نسخه Block IV شناخته می شود.

یکی از پیشرفت‌هایی که با نسخه های Block III شروع شد، تعویض دوازده سیلوی پرتاب عمودی جداگانه که هر کدام می‌توانستند یک موشک کروز تاماهاوک را حمل کنند، با دو لانچر موسوم به Payload Tube به قطر ۸۷ اینچ است که هر کدام می‌توانند شش موشک تاماهاوک را حمل کنند.

به ادعای نیروی دریایی ایالات متحده، این لانچرها برای «ساده‌سازی ساخت، کاهش هزینه‌های خرید، و انعطاف‌پذیری بیشتر نسبت به لانچرهای کوچکتر VLS به دلیل حجم اضافه‌شده‌شان» طراحی شده‌اند.

USS Idaho؛ ویژگی های جدیدترین زیردریایی ایالات متحده از کلاس «ویرجینیا»

زیردریایی USS New Mexico (SSN 779) از کلاس ویرجینیا در حال روی آب آمدن در آب های یخ زده قطب شمال در سال ۲۰۱۴

آیداهو برای نصب تجهیزات لازم توسط کارگران کارخانه کشتی سازی همچنان در کنار اسکله باقی خواهد ماند. طبق گفته کمیته راه اندازی یو اس اس آیداهو، این زیردریایی قرار است در بهار ۲۰۲۵ وارد ناوگان شود.

آیداهو در حالی وارد ناوگان می شود که ناوگان زیردریایی ایالات متحده در آستانه تغییرات اساسی است. زیردریایی ها به عنوان یک دارایی مهم در ناوگان دریایی در جنگ احتمالی با چین در نظر گرفته می شوند که قادر به عبور سریع از اقیانوس آرام و مستقر شدن در غرب اقیانوس آرام هستند. گمان می رود حداقل یک زیردریایی همیشه در دریای فیلیپین حضور داشته باشد.

امروزه زیردریایی های ناوگان اقیانوس آرام ایالات متحده در گوام، ایالت واشنگتن و هاوایی مستقر هستند. بر اساس توافق جدید استرالیا-بریتانیا-ایالات متحده آمریکا (AUKUS)، زیردریایی های آمریکایی از سال ۲۰۲۷ از استرالیا عملیات انجام خواهند داد که زمان لازم برای رسیدن به “غرب اقیانوس آرام در شرایط بحرانی را به شدت کاهش خواهد داد.

در این بین، ایالات متحده در تلاش است تا تعداد ناوگان زیردریایی خود را به عنوان نیرویی برای مقابله با نیروی دریایی رو به رشد چین افزایش دهد. اگرچه ناوگان دریایی چین به سرعت در حال رشد است، اما زیردریایی های چینی هیچ تجربه عملی در جنگ ضد زیردریایی نداشته و زیردریایی های آن به راحتی یک نسل، اگر نه دو، از زیردریایی های آمریکایی عقب تر هستند.

برنامه ریزان نیروی دریایی معتقدند که ناوگان آمریکایی متشکل از زیردریایی های لس آنجلس، سی وولف و ویرجینیا، همراه با توانایی زیردریایی در تعقیب و کمین کشتی های سطحی، در درگیری با چین، بیشتر از قدرت عددی شان به چین ضربه خواهند زد، اما هنوز توافق نظر وجود دارد که این ناوگان باید سریع رشد کند.

USS Idaho؛ ویژگی های جدیدترین زیردریایی ایالات متحده از کلاس «ویرجینیا»

زیردریایی تهاجمی دیزلی الکتریکی Type 039A متعلق به چین در استان فوجیان در سال ۲۰۲۴

متأسفانه، برای آمریکایی ها، در حالی که ناوگان زیردریایی های این کشور رشد خواهد کرد، این رشد به سرعت اتفاق نمی افتد. تا سال ۲۰۳۰، نیروی دریایی پیش بینی می کند که ۴۸ زیردریایی تهاجمی و ۱۲ زیردریایی مجهز به موشک بالستیک در اختیار داشته باشد. تا سال ۲۰۴۰، نیروی دریایی این تعداد را به ۵۶ فروند زیردریایی تهاجمی و ۱۳ فروند حامل موشک بالستیک خواهد رساند. طبق آخرین پیش بینی ها، نیروی دریایی تا سال ۲۰۵۴، یعنی سی سال آینده، به هدف خود یعنی ۶۶ فروند زیردریایی تهاجمی نخواهد رسید.

چرا ناوگان زیردریایی های ایالات متحده اینقدر کند رشد می کند؟ بودجه دفاعی کمتر یکی از دلایل آن است: هزینه‌های دفاعی تنها ۲.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی ایالات متحده را تشکیل می‌دهد که کمترین میزان از سال ۱۹۹۹ است، در مقایسه با ۵.۷ درصد در سال ۱۹۸۵، در اوج جنگ سرد، و ۸.۶ درصد در طول جنگ ویتنام. عوامل دیگر عبارتند از یک پایگاه صنعتی کهنه و از نفس افتاده، با کارخانه های کشتی سازی کمتر و در نتیجه امکانات کمتر برای ساخت زیردریایی ها، و همچنین کارگران آموزش دیده کمتر.

همچنین کارخانه‌های کشتی‌سازی آمریکایی در حال ساخت سه زیردریایی کلاس ویرجینیا برای نیروی دریایی سلطنتی استرالیا هستند، که اگرچه این موضوع از وقت و تجهیزات فعال در ساخت زیردریایی برای نیروی دریایی ایالات متحده کم می‌کند، اما این زیردریایی‌ها همچنان به ناوگانی که به شدت متحد با ایالات متحده و علیه چین هستند، خواهند پیوست.

USS Idaho؛ ویژگی های جدیدترین زیردریایی ایالات متحده از کلاس «ویرجینیا»

تصویری از USS District of Columbia که اولین فروند از ۱۲ فروند زیردریایی کلاس کلمبیا خواهد بود

یکی از بزرگترین تغییرات در ناوگان زیردریایی های ایالات متحده، جایگزینی قریب الوقوع ۱۴ زیردریایی حامل موشک بالستیک کلاس اوهایو است که هرکدام حداکثر ۲۰ موشک Trident II D-5 با کلاهک هسته‌ای را حمل می‌کنند، و ۱۲ زیردریایی جدید کلاس کلمبیا، هر کدام با ۱۶ موشک Trident II جای آن ها را خواهند گرفت. انتظار می رود اولین زیردریایی کلاس کلمبیا، USS District of Columbia، تا سال ۲۰۲۷ تکمیل شود و اولین گشت زنی بازدارندگی هسته ای خود را در سال ۲۰۳۱ آغاز کند.

با ورود تعداد بیشتری از زیردریایی های کلاس کلمبیا به ناوگان، اوهایوها بازنشسته خواهند شد و انتظار می رود آخرین زیردریای کلاس کلمبیا تا سال ۲۰۴۱ تکمیل شود. با این وجود، این سوال پیش می آید که آیا ۱۲ زیردریایی قادر خواهند بود هم روسیه و هم چین را تحت کنترل نگه دارند، به ویژه در شرایطی که چین در حال افزایش قابل توجه قدرت هسته ای خود است.

در اوایل دهه ۲۰۰۰، چهار زیردریایی؛ اوهایو، میشیگان، فلوریدا، و جورجیا (مجموعاً OMFG) در نتیجه معاهده مذاکرات کاهش تسلیحات استراتژیک (استارت ۲) با روسیه مازاد اعلام شدند. به جای بازنشستگی این زیردریایی ها، نیروی دریایی تصمیم گرفت که آنها را به زیردریایی های با قابلیت حمل موشک هدایت شونده تبدیل کند. هر کدام از این زیردریایی ها می توانند ۱۵۴ موشک کروز تاماهاوک را حمل کنند که به هر کدام از آن ها قدرت آتش کوتاه مدت بیشتری نسبت به یک ناو هواپیمابر می بخشد.

اگر چه مفید هستند، این زیردریایی ها در پایان عمر خود به سر برده و هر چهار فروند تا سال ۲۰۲۸ بازنشسته خواهند شد. پس از اتمام دوره تولید کلاس کلمبیا، نیروی دریایی چهار فروند زیردریایی جدید با قابلیت حمل موشک هدایت شونده سفارش خواهد داد که احتمالاً بر اساس قالب کلاس کلمبیا ساخته شده و در سال ۲۰۴۵ وارد سرویس خواهند شد.

USS Idaho؛ ویژگی های جدیدترین زیردریایی ایالات متحده از کلاس «ویرجینیا»

USS Indiana یک زیردریای کلاس ویرجینا از نسخه Block III در سواحل فلوریدا در سال ۲۰۱۸

در باب زیردریایی‌های تهاجمی، نیروی دریایی ایالات متحده قصد دارد به ساخت زیردریایی‌های کلاس ویرجینیا برای چندین دهه دیگر ادامه دهد و الگوی ثابت بروزرسانی آن ها را حفظ کند تا آنها را در جایگاه برتری نسبت به رقبا نگه دارد. پس از دو زیردریایی دیگر از نسخه Block IV، این سرویس اولین زیردریایی نسخه Block V خود را دریافت خواهد کرد.

نسخه های بلاک Block V حدود ۲۱ متر طولانی‌تر خواهد بود، تا ماژول‌های محموله‌ای را که برای حمل تا ۲۸ موشک کروز تاماهاوک طراحی شده‌اند، با مجموع بار ۴۰ تاماهاوک در هر کشتی ، در خود جای دهد. همچنین نسخه های Block V می‌توانند موشک‌های مافوق صوت جدید Conventional Prompt Strike نیروی دریایی را به جای Tomahawk حمل کنند. ساخت نسخه Block VI نیز پیش بینی شده است اما مجموعه ویژگی های آن هنوز مشخص نشده اند.

پیش بینی می شود جایگزینی برای کلاس ویرجینیا، با نام فعلی SSN(X) در سال ۲۰۴۱ وارد خدمت شود.

ناوگان زیردریایی های نیروی دریایی ایالات متحده ممکن است مهمترین عامل بازدارنده چین، روسیه و سایر کشورهای همفکر برای شروع یک جنگ باشد. با افزایش استعداد نیروی زیردریایی آمریکا، گزینه‌های موجود برای دشمنان کاهش می‌یابد، تا زمانی که گزینه پیروزی به‌شدت کمرنگ می‌شود. ساخت این ناوگان دیگر یک سرمایه گذاری صنعتی نیست، بلکه یک مسابقه ژئوپلیتیکی است که نیروی دریایی این کشور – و خود ایالات متحده- نمی توانند در آن شکست بخورند.

نظر شما