شناسهٔ خبر: 68440556 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

دانشگاه‌های خراسان شمالی بر مدار توسعه

دانشگاه‌های خراسان شمالی با جذب هیئت علمی، افزایش مقاطع تحصیلات تکمیلی و توسعه زیرساخت‌ها تلاش دارند بار علمی این استان را بیشتر از گذشته به دوش بکشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، یکی از معیارهای توسعه هر استان، تعداد دانشگاه‌ها و رشته‌های دانشگاهی به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی و تعداد دانشجویان آن است، به نحوی که هرکدام از این موارد می‌تواند منجر به افزایش بار علمی آن استان شود، از سوی دیگر افزایش افزایش دانشجو و اعضای هیئت علمی اگر در مسیر درست به کار گرفته شود، می‌تواند در مسائلی همچون حل مشکلات و معضلات استان به صورت علمی و دقیق کمک کننده باشد.

دانشگاه‌های خراسان شمالی که عمر زیادی ندارند، توانسته‌اند طی مدت کوتاهی به رشد و نمو خوبی برسند و اکنون مسیر پیشرفت خود را با قدرت بیشتری طی می‌کنند؛ دانشگاه بجنورد به عنوان دانشگاه مادر استان که دانشکده کشاورزی شیروان را نیز تحت پوشش خود دارد، یکی از پایگاه‌های علمی استان محسوب می‌شود.

این دانشگاه اکنون بالغ بر ۵۰۰۰ دانشجو دارد و در تلاش است تا با افزایش کد رشته‌های جذب دانشجو به ویژه در مقاطع ارشد و دکتری، گام مثبتی برای توسعه استان بردارد.

ایجاد رشته‌های تخصصی بومی در دانشگاه بجنورد

محمد شیخ‌زاده، رئیس دانشگاه بجنورد در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: رشته‌های تحصیلی مطابق با بوم منطقه خراسان شمالی و رشته‌های تحصیلی دارای متقاضی از جمله اولویت‌های دانشگاه بجنورد برای گسترش رشته‌های تحصیلی جدید است.

وی با اشاره به مجوزهای اخذ شده از وزارت علوم، می‌افزاید: بر اساس اعلام وزارت علوم و شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، تاکنون هشت رشته جدید در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد به دانشگاه بجنورد در سال تحصیلی آینده افزوده می‌شود.

رئیس دانشگاه بجنورد خاطرنشان می‌کند: رشته تحصیلی کارشناسی فرش در مقطع کارشناسی از جمله جدیدترین رشته‌های مورد تأیید در دانشگاه بجنورد است که با توجه به بوم منطقه خراسان شمالی و رونق تولید این کالای استراتژیک و ارزآور، می‌تواند مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گیرد.

شیخ‌زاده با اشاره به افزوده شدن دو رشته تحصیلی دیگر در مقطع کارشناسی، تصریح می‌کند: مهندسی پزشکی و مدیریت مالی از جمله رشته‌های پرطرفدار در دانشگاه‌های دولتی است که از این پس دانشجویان در دانشگاه بجنورد نیز می‌توانند در این رشته‌ها به تحصیل بپردازند.

وی ادامه می‌دهد: مدیریت دولتی در گرایش توسعه منابع انسانی، علوم دامی در گرایش تغذیه طیور، مهندسی عمران در گرایش‌های زلزله و راه و ترابری و مهندسی نقشه‌برداری در گرایش GIS از جمله رشته‌های جدید دانشگاه بجنورد و پردیس‌های آن در شهرستان‌های خراسان شمالی طی مقطع کارشناسی ارشد است.

رئیس دانشگاه بجنورد با تاکید بر اینکه مجموع رشته‌های تحصیلی در دانشگاه بجنورد به ۸۹ مورد افزایش یافته است، گفت: در تلاش هستیم تا برای رشته‌های دیگری که دارای متقاضی هستند مجوزهای لازم را کسب کنیم.

وی گفت: در سال تحصیلی گذشته، شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با ایجاد رشته‌های مهندسی گیاه پزشکی و علوم و مهندسی باغبانی در مقطع کارشناسی و مهندسی شیمی گرایش فرآیندهای جداسازی و مهندسی شهرسازی گرایش طراحی شهری در مقطع کارشناسی‌ارشد موافقت کرده بود.

جذب اعتبارات سفر ریاست جمهوری و ایجاد جهش

شیخ‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: اعتبارات سفر استانی برای تکمیل دانشکده‌های فنی و مهندسی، علوم پایه و پتروشیمی، تکمیل و تجهیز مراکز نوآوری و دانش بنیان و آزمایشگاه مرکزی، تکمیل استخر، تعمیر و تجهیز، تجهیز آزمایشگاه‌ها و ساخت خوابگاه متاهلی بوده است.

وی افزود: برای تکمیل دانشکده‌های فنی و مهندسی، علوم پایه و پتروشیمی ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار از محل سازمان برنامه و بودجه کشور اختصاص یافته بود که تاکنون حدود ۵۲۲ میلیارد ریال آن جذب و هزینه شده است.

دانشگاه‌های خراسان شمالی بر مدار توسعه

رئیس دانشگاه بجنورد تصریح کرد: برای تکمیل و تجهیز مراکز نوآوری، دانش بنیان و آزمایشگاه مرکزی نیز ۲۰۰ میلیارد ریال از محل سازمان برنامه و بودجه کشور اختصاص یافته بود که بیش از ۳۰ میلیارد ریال آن جذب شد.

وی گفت: همچنین برای تکمیل استخر این دانشگاه نیز ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار از محل‌های وزارت علوم، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت نفت مصوب شده بود که حدود ۷۷ میلیارد ریال آن جذب و هزینه شد.

شیخ زاده بیان کرد: برای تعمیر و تجهیز دانشکده شیروان نیز ۱۰۰ میلیارد ریال مصوب شده بود که حدود ۳۸ میلیارد ریال آن تخصیص یافت.

وی با بیان اینکه از محل سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی برای تجهیز و آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های استان ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل مسوولیت‌های اجتماعی وزارت نفت اختصاص یافت، گفت: از این محل تاکنون حدود ۱۴ میلیارد ریال جذب شده است.

جذب ۲۵ عضو هیأت علمی در اسفراین / ‏‬ ۷ رشته دایر شد

محمد حاتمی، رئیس دانشگاه فنی اسفراین در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: مجوز جذب ۲۵ عضو هیأت علمی در این مجتمع آموزش عالی اسفراین اخذ شد که به زودی فرایند جذب آن شروع می‌شود.

وی افزود: اعضای هیئت علمی جدید در سال‌جاری و سال آینده به گروه‌های آموزشی مجتمع آموزشی عالی اسفراین افزوده خواهند شد.

حاتمی گفت: اکنون این مجتمع آموزش عالی ۵۰ عضو هیئت علمی دارد که از این تعداد هشت نفر دانشیار، ۳۹ نفر استادیار و هشت نفر دارای مرتبه مربی هستند.

وی با اشاره به دایر شدن هفت رشته جدید در مجتمع آموزش عالی اسفراین، گفت: رشته‌های جدید برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد شامل مهندسی مکانیک (گرایش سیستم‌های انرژی)، مهندسی مواد (گرایش شناسایی و انتخاب مواد)، مهندسی شیمی (گرایش‌های سیستم‌های انرژی) و مهندسی برق (گرایش سیستم‌های انرژی) است.

وی ادامه داد: رشته‌های جدید برای مقطع کارشناسی پیوسته نیز شامل مهندسی انرژی، مهندسی ساخت و تولید و مهندسی ایمنی و بازرسی فنی در صنایع نفت و گاز است.

حاتمی با اشاره به تدوین سند راهبردی مجتمع آموزش عالی اسفراین، گفت: سند راهبردی این دانشکده برای ارتقا به دانشگاه تهیه و تمام زیرساخت‌ها مهیا شده است و به زودی ابلاغ خواهد شد.

آموزش بهداشت و درمان جان گرفت

جواد شاهین‌فر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با ایمنا تاکید کرد: تأسیس دانشکده داروسازی گامی بلند در راستای توسعه زیرساخت‌های علمی و پژوهشی استان محسوب می‌شود که زمینه تأسیس شرکت‌های داروسازی و اشتغال‌زایی در آینده را نیز فراهم خواهد کرد.

وی افزود: برای کسب مجوز دانشکده داروسازی پیگیری‌های زیادی انجام شد و اکنون با تحقق این مهم، دستیابی به اهداف متعالی حوزه سلامت و مسیر پیشرفت برای دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی و همچنین پیوستن به جمع دانشگاه‌های تیپ دو کشور، هموارتر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بر تکمیل حلقه‌های توسعه در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تأکید کرد و با اشاره به راه‌اندازی دو رشته کارشناسی ارشد جدید در دانشگاه گفت: در رشته‌های پرستاری داخلی جراحی و مشاوره در مامایی طی سال تحصیلی آتی، برای نخستین‌بار دانشجو جذب خواهیم کرد.

دانشگاه‌های خراسان شمالی بر مدار توسعه

شاهین‌فر با بیان اینکه افزایش رشته‌های تحصیلات تکمیلی گامی جدی در راستای ارتقای دانشگاه است، عنوان کرد: طی دو سال اخیر مجوز جذب دانشجو رشته‌های تخصص داخلی، تخصص جراحی عمومی، ارشد پرستاری مراقبت ویژه، ارشد داخلی جراحی، ارشد آموزش بهداشت، ارشد مشاوره در مامایی و کارشناسی مامایی اخذ شد.

وی با اشاره به اینکه بعد از اخذ مجوز دانشکده پیراپزشکی، دانشکده داروسازی دومین دانشکده است که در سال جاری مجوز آن اخذ شد، افزود: این دانشگاه اکنون دارای شش دانشکده شامل پزشکی، پیراپزشکی، دندانپزشکی، بهداشت، پرستاری، دانشکده شیروان و یک مرکز فوریت‌های پزشکی مانه و سملقان بوده که بیش از دو هزار دانشجو را در خود جای داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: فعالیت ۱۰۲ عضو هیئت علمی در گروه‌های علوم پایه و ۱۱۱ عضو هیأت علمی در بخش بالینی که دو نفر از ایشان جزو ۲ درصد دانشمند برتر جهان نیز قرار گرفته‌اند، بار علمی دانشگاه را ارتقا داده و در راستای افزایش کارایی دانشگاه قدم برمی‌دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: طی ترم تحصیلی آتی حدود ۵۲۱ دانشجو در ۲۷ کد رشته جذب دانشگاه خواهند شد.

۲۵۰ دانشجو معلم جذب خواهند شد

دانشگاه فرهنگیان نیز که به صورت مستقیم تأمین کننده معلمان آموزش و پرورش است، طی سال جاری بناست ۲۵۰ دانشجو معلم جذب کند؛ سید جلال لنگری، رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اضافه کرد: از مجموع این تعداد دانشجو که برای مهرماه امسال جذب دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی شدند ۱۷۸ نفر دختر و ۷۲ نفر پسر هستند که در ۲ پردیس جداگانه پذیرفته خواهند شد.

وی با بیان اینکه این تعداد دانشجو از طریق کنکور سراسری به این دانشگاه پذیرش خواهند شد افزود: اکنون در این دانشگاه بیش از دو هزار دانشجو معلم در هفت رشته تحصیلی در دو پردیس خواهران و برادران تحصیل می‌کنند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی در خصوص جذب دانشجو ماده ۲۸ نیز گفت: آموزش و پرورش با توجه به تعداد نیروهای بازنشسته و احصای نیروهای مورد نیاز در مدارس تقاضای جذب نیرو می‌کند که از دانش آموختگان سایر دانشگاه‌ها نیروی جدید جذب خواهد شد.

وی افزود: این نیروها در دو ترم در دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی در رشته‌های درخواستی آموزش و پرورش، آموزش‌های لازم را برای معلمی فرا خواهند گرفت.

لنگری تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان استان در سال تحصیلی (۱۴۰۲-۱۴۰۳) ۹۰۰ دانشجو معلم جذب کرد و اگر فضای کافی در اختیار این مرکز قرار گیرد توانایی جذب دانشجو معلمان بیشتری را دارد.

نظر شما