شناسهٔ خبر: 68440300 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با استفاده از راهکارهای مهندسی ارزش؛

پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال در اجرای طرح‌های آبی استان اردبیل صرفه‌جویی شد 

اردبیل-ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: در سه سال اخیر پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال در اجرای طرح‌های آبی استان اردبیل با بهره‌گیری از مهندسی ارزش صرفه جویی شده است.

صاحب‌خبر -

علی حیدری اناری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در حال حاضر ۵۳ سد در استان با حجم ۵۸۲ میلیون متر مکعب وجود دارد که از این میزان ۶۱ میلیون متر مکعب آن حجم مرده بوده و مابقی آن قابل بهره‌برداری است.

وی با بیان اینکه تلاش شده در احداث سدها و تامین آب استان سازوکارهای مبتنی بر مهندسی ارزش مد نظر قرار گیرد، افزود: سال گذشته ۹۸ میلیون متر مکعب و امسال ۱۸۱ میلیون متر مکعب آب در پشت سدهای استان ذخیره شد که از این میزان ۹۳ درصد آن در بخش کشاورزی، ۶ درصد در بخش آب آشامیدنی و یک درصد هم در بخش صنعت مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل منابع آب استان اعم از آب‌های سطحی و زیرزمینی را ۲.۲ میلیارد متر مکعب اعلام کرد و گفت: از این میزان ۱.۸ دهم میلیارد متر مکعب مربوط به آب‌های سطحی و بقیه هم مربوط به آب‌های زیرزمینی است.

حیدری اناری به ظرفیت مهم آبی استان در ۲ حوضه آبریز ارس و سفیدرود اشاره کرد و افزود: در حوضه آبریز سفیدرود با هشت استان و حوضه در ارس نیز با سه استان شراکت آب داریم که به همراه پنج کشور همسایه از این منابع آب بهره برداری می‌‍شود.

وی رویکرد اصلی شرکت آب منطقه ای اردبیل در تامین آب استان را انتقال آب به اردبیل از حوضه‌های آبریز مشترک اعلام کرد و گفت: سهم استان از حوضه آبریز سفیدرود ۵۰۰ میلیون متر مکعب است که ۲۵۰ میلیون متر مکعب آن از طریق احداث سد در جنوب استان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و بقیه از استان خارج می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با رد شایعاتی مبنی بر انتقال سهم آب جنوب استان به اردبیل بیان کرد: ما در داخل استان قصد جابجایی و انتقال آب را نداریم بلکه تلاش ما بر این است بعد از تأمین آب جنوب استان از سفیدرود ، مازاد آن به اردبیل انتقال داده شود.

حیدری اناری با اشاره به افتتاح و بهره‌برداری سه سد بزرگ عنبران، عمارت و گیوی در استان طی سه سال اخیر گفت: هر سه طرح آبی با آبگیری مناسب به بهره‌برداری رسید و در حوضه پایاب سد خداآفرین نیز ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار شبکه تا آخر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل به افتتاح ایستگاه پمپاژ سربند و مهار ۱۰ متر مکعب در ثانیه آب در شمال استان اشاره کرد و ادامه داد: لاینینگ کانال مغان به طول ۸.۵ کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۶ هزار میلیارد ریال در حال اجرا است که افتتاح آن به بهینه مصرف شدن آب در کانال مغان با وجود فرسودگی شبکه ، کمک خواهد کرد.

وی همچنین درخصوص اقدامات انجام شده برای آبرسانی شهرها و اجرای تصفیه‌خانه و خط انتقال در استان افزود: سال گذشته آبرسانی به نمین و عنبران با ۸۵ هزار لیتر در ثانیه آب و هم چنین خط انتقال خلخال با ۶ میلیون متر مکعب به بهره‌برداری رسید.

کیفیت آب اردبیل مطلوب است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل کیفیت آب اردبیل را مطلوب دانست و گفت: ۷۰ درصد آب اردبیل از سد یامچی و ۳۰ درصد از چاه‌ها تأمین می‌شود که با راه‌اندازی سیستم داف (شناورسازی) سعی شده تا کیفیت آب ارتقا یافته و از لحاظ آلودگی، رنگ، بو، مزه و طعم مشکلات قبلی رفع شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۱ میلیون متر مکعب آب در پشت سد یامچی ذخیره شده که ماهانه چهار میلیون متر مکعب آن مورد استفاده مردم اردبیل قرار می‌گیرد و امیدواریم با صرفه‌جویی تا آغاز فصل زراعی جدید بتوانیم ورودی ۶۰۰ لیتر در ثانیه آب را به سد یامچی داشته و شاهد بهبود وضعیت آن باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به برنامه‌ریزی‌های میان مدت و بلند مدت در تأمین آب شهر اردبیل از طریق مطالعات انتقال آب از قزل اوزن، دریای خزر، ارس یا عمارت اشاره کرد و افزود: به دور از سیاسی کاری باید فکری اساسی در این زمینه انجام شود و ما نیز به دنبال راهکارهایی هستیم تا انتقال آب از حوضه سفید رود و دریای خزر به استان به سهولت انجام پذیرد.

وی از افزایش ۴۵ درصدی بارش‌ها در فصل زراعی جاری خبر داد و گفت: میزان بارندگی‌ها در ۱۱ ماه فصل زراعی جاری ۳۶۴ میلیمتر بوده که ۱۵ درصد نسبت به بلند مدت افزایش یافته است.

حیدری اناری افزود: آورد رودخانه‌ها با وجود شرایط ترسالی ۲ درصد نسبت به سال‌های گذشته مثبت اما نسبت به بلند مدت ۸۰ درصد منفی بوده است و نیاز است شهروندان از مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی، صنعت و شرب خودداری کنند.

نظر شما