شناسهٔ خبر: 68440236 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

تیروئید کم‌ کار باعث احساس بیشتر سرما می‌شود / افزایش ابتلا به سرطان تیروئید در پی چاقی

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران با بیان اینکه افراد درگیر با اختلال تیروئید کم‌کار سرمای بیشتری احساس می‌کنند، گفت: مصرف بیش از حد چربی‌ها، چاقی و اضافه وزن، خطر ابتلا به سرطان تیروئید را افزایش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

پوریا عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه غده تیروئید نقشی حیاتی برای سلول‌های بدن دارد، اظهار کرد: در صورتی که میزان هورمون تیروئید منتشر شده از غده تیروئید متعادل باشد، شاهد حفظ تعادل سوخت و ساز بدن و بهبود تناسب اندام خواهیم بود و کمبود یا وجود مازاد آن در بدن، می‌تواند عوارضی مانند کاهش یا افزایش وزن بدون دلیل را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اختلالات تیروئیدی یا ابتلای افراد به سرطان تیروئید می‌تواند احساس سرما یا گرمای بیش از حد در بدن فرد را نیز تغییر دهد، افزود: تغییر سطح هورمون تیروئید در بدن به دلیل کم کاری این غده یا سرطان تیروئید می‌تواند منجر به احساس سرمای شدید شود.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران با اشاره به ارتباط مستقیم اختلال در عملکرد تیروئید و بروز اختلال در متابولیسم بدن تصریح کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، مصرف بیش از حد چربی‌ها، چاقی و اضافه وزن، می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان تیروئید را افزایش دهد و افزایش توده بدن و بالا رفتن درصد چربی‌ها، خطر ابتلاء به سرطان پاپیلاری را به میزان زیادی بالا می‌برد.

عادلی با اشاره به اینکه پاپیلاری یکی از شایع‌ترین انواع سرطان تیروئید است که در صورت تشخیص به هنگام درمان‌پذیر خواهد بود، ادامه داد: داشتن رژیم غذایی مناسب و سرشار از غلات سبوس‌دار، سبزی‌ها و میوه‌ها، خطر ابتلاء به سرطان‌های مختلف از جمله سرطان تیروئید را کاهش می‌دهد و در مقابل استفاده بیش از حد از فراورده‌های گوشتی یا غذاهای خوش نمک می‌تواند امکان ابتلاء به سرطان تیروئید را تشدید کند.

وی با اشاره به اینکه ارتباط غیرمستقیمی میان مصرف بالای چربی‌ها و سرطان تیروئید وجود دارد، گفت: در واقع استفاده از چربی‌ها و مصرف آنها، به‌خودی‌خود باعث ابتلاء به سرطان تیروئید نمی‌شود، بلکه اضافه وزن و چاقی ناشی از آن خطر ابتلاء به سرطان تیروئید را افزایش می‌دهد.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران خاطرنشان کرد: رژیم غذایی افراد در حفظ سلامت آنها تأثیر بسزایی دارد و و تجمع چربی در بدن نه تنها خطر ابتلاء به سرطان تیروئید را افزایش می‌دهد، بلکه خطر ابتلاء به بسیاری از بیماری‌های دیگر و سایر سرطان‌ها را نیز بالا می‌برد و می‌تواند نتیجه انجام عمل‌های جراحی و سایر درمان‌ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

نظر شما